Healthcare receives a specific mandate from society: to cure the sick man. The process of corporatization that has recently characterized the healthcare sector is a great opportunity to respond to this mandate effectively and appropriately. However, the use of the company tool presupposes a solid study of the raison d'être of this sector, if we want to avoid a banal process of importing this experience from other sectors. On the other hand, from this mandate derives a responsibility of the various subjects (managers, doctors, nurses, administrators) towards the company which consists in achieving, through their contribution, the institutional purpose of the company itself. If it is clear that the person holding a responsibility is always the person capable of acting, talking about the social responsibility of a company and, in our case, of a hospital, it only makes sense if an analogy is used, assimilating the company to a moral agent who has a responsibility towards society. Here is the reason to reflect on the issue of the social responsibility of a hospital company: to evaluate the ultimate reason for its constitution, the profound meaning of its mission, its ethical and anthropological foundation and the impact on the ultimate beneficiary of its action: the patient. This analysis is necessary for a company that bases its raison d'être on the care of the suffering man. The status of a patient is ontologically different from that of a client and postulates a radically different approach to that of a company in any other sector. In other words, it is necessary to identify the prime factors that cause a hospital to engage in socially responsible behavior towards its patients. The identification of these prime factors is not so obvious; in fact, the concept of social responsibility has been examined from different points of view, representative of different ethical frameworks. This difference can be represented through the analysis of three models that are in some way emblematic of the "change of pace" which we see when we move from a corporate social responsibility applied to companies to a corporate social responsibility applied to the health sector, in which social responsibility appears to be included between a need to give account (social accountability) to a series of stakeholders and an impetus to better realize one's own function (social responsibility), which, with different degrees, is an meaning that is chosen by various authors in dealing with the above concept. In the course of this paper we will illustrate the different positions proposed by the philosophers of the twentieth century on the concept of responsibility; the concept of social responsibility (RS) will be illustrated in general and with reference to the health sector; a personal definition of RS will be suggested and an indicator proposal for the hospital company, an application case will be presented and finally, in the desire to place it well and enhance it, an eulogy of instrumentality will be attempted.

La sanità riceve dalla società un mandato preciso: curare l'uomo malato. Il processo di aziendalizzazione che ultimamente ha caratterizzato il settore sanitario è una grande opportunità per rispondere a tale mandato in modo efficace e appropriato. Tuttavia il ricorso allo strumento aziendale presuppone un solido approfondimento della ragion d'essere di tale settore, se si vuole evitare un banale processo d'importazione di tale esperienza da altri settori. Da tale mandato discende, d'altro canto, una responsabilità dei diversi soggetti (manager, medici infermieri, amministrativi) nei confronti della società che consiste nel realizzare, attraverso il loro contributo, il fine istituzionale dell'azienda stessa. Se è evidente che il soggetto titolare di una responsabilità è sempre la persona capace di agire, parlare di responsabilità sociale di un'azienda e, nel nostro caso, di un'azienda ospedaliera, ha senso solo se si ricorre ad una analogia, assimilando l'azienda ad un agente morale che ha una responsabilità verso la società. Ecco il motivo per cui riflettere sul tema della responsabilità sociale di un'azienda ospedaliera: valutare la ragione ultima della sua costituzione, il senso profondo della sua missione, il suo fondamento etico e antropologico e l'impatto sul beneficiario ultimo del suo agire: il paziente. Tale analisi è necessaria per un'azienda che fonda la sua ragion d'essere sulla cura dell'uomo sofferente. Lo status di paziente è ontologicamente diverso da quello di cliente e postula un approccio radicalmente differente rispetto a quello di un'azienda di qualsiasi altro settore. In altre parole è necessario identificare i fattori primi che causano l'assunzione di comportamenti socialmente responsabili di un'azienda ospedaliera verso i propri pazienti. L'identificazione di tali fattori primi non è un'operazione così scontata; in effetti il concetto di responsabilità sociale è stato esaminato da diversi punti di vista, rappresentativi di diverse cornici etiche. Tale differenza è rappresentabile attraverso l'analisi di tre modelli in qualche modo emblematici del "cambio di passo" cui si assiste quando si passa da una corporate social responsibility applicata alle imprese ad una corporate social responsibility applicata al settore sanitario, in cui la responsabilità sociale appare compresa tra un'esigenza di dare conto (social accountability) ad una serie di stakeholders ed uno slancio a realizzare al meglio la propria funzione (social responsibility), la quale, con gradazioni diverse, è un'accezione che è scelta da diversi autori nel trattare il suddetto concetto. Nel corso di questo scritto si illustreranno le diverse posizioni proposte dai filosofi del '900 intorno al concetto di responsabilità; si illustrerà il concetto di responsabilità sociale (RS) in generale e con riferimento all'ambito sanitario; si suggerirà una personale definizione di RS ed una proposta di indicatore per l'azienda ospedaliera, si presenterà un caso applicativo e infine, nel desiderio di ben collocarla e valorizzarla, si tenterà un elogio della strumentalità.

La Responsabilità Sociale dell'Azienda Ospedaliera Verso il Paziente

RUSSO, FABRIZIO
2012

Abstract

Healthcare receives a specific mandate from society: to cure the sick man. The process of corporatization that has recently characterized the healthcare sector is a great opportunity to respond to this mandate effectively and appropriately. However, the use of the company tool presupposes a solid study of the raison d'être of this sector, if we want to avoid a banal process of importing this experience from other sectors. On the other hand, from this mandate derives a responsibility of the various subjects (managers, doctors, nurses, administrators) towards the company which consists in achieving, through their contribution, the institutional purpose of the company itself. If it is clear that the person holding a responsibility is always the person capable of acting, talking about the social responsibility of a company and, in our case, of a hospital, it only makes sense if an analogy is used, assimilating the company to a moral agent who has a responsibility towards society. Here is the reason to reflect on the issue of the social responsibility of a hospital company: to evaluate the ultimate reason for its constitution, the profound meaning of its mission, its ethical and anthropological foundation and the impact on the ultimate beneficiary of its action: the patient. This analysis is necessary for a company that bases its raison d'être on the care of the suffering man. The status of a patient is ontologically different from that of a client and postulates a radically different approach to that of a company in any other sector. In other words, it is necessary to identify the prime factors that cause a hospital to engage in socially responsible behavior towards its patients. The identification of these prime factors is not so obvious; in fact, the concept of social responsibility has been examined from different points of view, representative of different ethical frameworks. This difference can be represented through the analysis of three models that are in some way emblematic of the "change of pace" which we see when we move from a corporate social responsibility applied to companies to a corporate social responsibility applied to the health sector, in which social responsibility appears to be included between a need to give account (social accountability) to a series of stakeholders and an impetus to better realize one's own function (social responsibility), which, with different degrees, is an meaning that is chosen by various authors in dealing with the above concept. In the course of this paper we will illustrate the different positions proposed by the philosophers of the twentieth century on the concept of responsibility; the concept of social responsibility (RS) will be illustrated in general and with reference to the health sector; a personal definition of RS will be suggested and an indicator proposal for the hospital company, an application case will be presented and finally, in the desire to place it well and enhance it, an eulogy of instrumentality will be attempted.
9-feb-2012
Italiano
La sanità riceve dalla società un mandato preciso: curare l'uomo malato. Il processo di aziendalizzazione che ultimamente ha caratterizzato il settore sanitario è una grande opportunità per rispondere a tale mandato in modo efficace e appropriato. Tuttavia il ricorso allo strumento aziendale presuppone un solido approfondimento della ragion d'essere di tale settore, se si vuole evitare un banale processo d'importazione di tale esperienza da altri settori. Da tale mandato discende, d'altro canto, una responsabilità dei diversi soggetti (manager, medici infermieri, amministrativi) nei confronti della società che consiste nel realizzare, attraverso il loro contributo, il fine istituzionale dell'azienda stessa. Se è evidente che il soggetto titolare di una responsabilità è sempre la persona capace di agire, parlare di responsabilità sociale di un'azienda e, nel nostro caso, di un'azienda ospedaliera, ha senso solo se si ricorre ad una analogia, assimilando l'azienda ad un agente morale che ha una responsabilità verso la società. Ecco il motivo per cui riflettere sul tema della responsabilità sociale di un'azienda ospedaliera: valutare la ragione ultima della sua costituzione, il senso profondo della sua missione, il suo fondamento etico e antropologico e l'impatto sul beneficiario ultimo del suo agire: il paziente. Tale analisi è necessaria per un'azienda che fonda la sua ragion d'essere sulla cura dell'uomo sofferente. Lo status di paziente è ontologicamente diverso da quello di cliente e postula un approccio radicalmente differente rispetto a quello di un'azienda di qualsiasi altro settore. In altre parole è necessario identificare i fattori primi che causano l'assunzione di comportamenti socialmente responsabili di un'azienda ospedaliera verso i propri pazienti. L'identificazione di tali fattori primi non è un'operazione così scontata; in effetti il concetto di responsabilità sociale è stato esaminato da diversi punti di vista, rappresentativi di diverse cornici etiche. Tale differenza è rappresentabile attraverso l'analisi di tre modelli in qualche modo emblematici del "cambio di passo" cui si assiste quando si passa da una corporate social responsibility applicata alle imprese ad una corporate social responsibility applicata al settore sanitario, in cui la responsabilità sociale appare compresa tra un'esigenza di dare conto (social accountability) ad una serie di stakeholders ed uno slancio a realizzare al meglio la propria funzione (social responsibility), la quale, con gradazioni diverse, è un'accezione che è scelta da diversi autori nel trattare il suddetto concetto. Nel corso di questo scritto si illustreranno le diverse posizioni proposte dai filosofi del '900 intorno al concetto di responsabilità; si illustrerà il concetto di responsabilità sociale (RS) in generale e con riferimento all'ambito sanitario; si suggerirà una personale definizione di RS ed una proposta di indicatore per l'azienda ospedaliera, si presenterà un caso applicativo e infine, nel desiderio di ben collocarla e valorizzarla, si tenterà un elogio della strumentalità.
Social responsibility; Healthcare; Etica del lavoro ben fatto; Bene Comune
TAMBONE, VITTORADOLFO
Università Campus Bio-Medico
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.14242/116927
Il codice NBN di questa tesi è URN:NBN:IT:UNICAMPUS-116927