The work settles in the already wide outline of the studies of the evaluation in educational field, with the aim to provoke some important increases of prospective. It brings in fact ideas, reflections and instruments coming from the francophone-area pedagogy, context with which, an increment of the contacts, could bring certain benefits. moreover, in the adopted prospective, the topic of the educational evaluation exits from the applicative field, of formal distances of learning and institutionalized evaluation, in order to extend the pedagogical tractability to the worlds of the spontaneous and the informal, with fall out of also scholastic interest. The point of arrival of the research is given by the recognition of some problematic background and by the formalization of some rules that, if respected, would allow to place the evaluation acts into the action (R. Zúñiga), in the respect and in the interest of the human possibility of formation.
Il lavoro si inserisce nel già ampio quadro degli studi sulla valutazione in campo educativo, con l'intento di provocare alcuni importanti allargamenti di prospettiva. Esso infatti porta idee, riflessioni e strumenti provenienti soprattutto dalla pedagogia di area francofona, contesto con cui un incremento dei contatti potrebbe apportare indubbi benefici. Inoltre, nella prospettiva adottata, il tema della valutazione educativa esce dal terreno applicativo dei percorsi formali di apprendimento e della valutazione istituzionalizzata, per estendere la trattabilità pedagogica ai mondi dello spontaneo e dell'informale, con ricadute di interesse anche scolastico. Il punto di arrivo della ricerca è dato dalla ricognizione di alcuni sfondi problematici e dalla formalizzazione di alcune regole che, se rispettate, permetterebbero di collocare gli atti valutativi «dentro l'azione» (R. Zúñiga), nel rispetto e nell'interesse della fomatività umana.
Contenuti, problemi e regole del valutare. Percorsi e tracciati di analisi pedagogica
Aglieri, Michele
2007
Abstract
The work settles in the already wide outline of the studies of the evaluation in educational field, with the aim to provoke some important increases of prospective. It brings in fact ideas, reflections and instruments coming from the francophone-area pedagogy, context with which, an increment of the contacts, could bring certain benefits. moreover, in the adopted prospective, the topic of the educational evaluation exits from the applicative field, of formal distances of learning and institutionalized evaluation, in order to extend the pedagogical tractability to the worlds of the spontaneous and the informal, with fall out of also scholastic interest. The point of arrival of the research is given by the recognition of some problematic background and by the formalization of some rules that, if respected, would allow to place the evaluation acts into the action (R. Zúñiga), in the respect and in the interest of the human possibility of formation.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
04capitolo3.pdf
accesso solo da BNCF e BNCR
Dimensione
154.27 kB
Formato
Adobe PDF
|
154.27 kB | Adobe PDF | |
06capitolo4.pdf
accesso solo da BNCF e BNCR
Dimensione
166.83 kB
Formato
Adobe PDF
|
166.83 kB | Adobe PDF | |
10bibliografia.pdf
accesso solo da BNCF e BNCR
Dimensione
74.84 kB
Formato
Adobe PDF
|
74.84 kB | Adobe PDF | |
08capitolo6.pdf
accesso solo da BNCF e BNCR
Dimensione
239.11 kB
Formato
Adobe PDF
|
239.11 kB | Adobe PDF | |
11Conclusioni.pdf
accesso solo da BNCF e BNCR
Dimensione
18.76 kB
Formato
Adobe PDF
|
18.76 kB | Adobe PDF | |
07capitolo5.pdf
accesso solo da BNCF e BNCR
Dimensione
184.48 kB
Formato
Adobe PDF
|
184.48 kB | Adobe PDF | |
01frontespizio.pdf
accesso solo da BNCF e BNCR
Dimensione
91.11 kB
Formato
Adobe PDF
|
91.11 kB | Adobe PDF | |
02capitolo1.pdf
accesso solo da BNCF e BNCR
Dimensione
251.67 kB
Formato
Adobe PDF
|
251.67 kB | Adobe PDF | |
09capitolo7.pdf
accesso solo da BNCF e BNCR
Dimensione
139.81 kB
Formato
Adobe PDF
|
139.81 kB | Adobe PDF | |
testo_completo.pdf
accesso solo da BNCF e BNCR
Dimensione
1.29 MB
Formato
Adobe PDF
|
1.29 MB | Adobe PDF | |
03capitolo2.pdf
accesso solo da BNCF e BNCR
Dimensione
145.36 kB
Formato
Adobe PDF
|
145.36 kB | Adobe PDF | |
05appendice.pdf
accesso solo da BNCF e BNCR
Dimensione
38.01 kB
Formato
Adobe PDF
|
38.01 kB | Adobe PDF |
I documenti in UNITESI sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.
https://hdl.handle.net/20.500.14242/159809
URN:NBN:IT:UNICATT-159809