The rich heritage of the tradition of Latin American critical thought allows us to penetrate in the heterogeneity of cultural processes present on the continent and on the isthmus and favours more punctual reflections on the differentiality with which modernity manifests itself. Dependent on this modernity is also the re-reading of certain categories, such as those of nationality, multiculturalism, identity, hibridez and mestizaje, heterogeneity and transculturation. It is in the light of this theoretical framework that the current Central American novel has been examined, by selecting a corpus of fifteen authors seen as most representative of the narrative diversification and heterogeneity of the cultural development of the six hispanophone countries of the region. The analysis of the works of these authors discloses the multiplicity of the representation of space as reproduction of the plural physiognomy of Central American identities; the relationship between history, memory and writing; the incorporation of the female voice and the exploration of private spaces; the post-war scenes, the violence and rupture with the imaginary representation of some societies through literary discourse. They are authors that have undertaken different readings of the same phenomenon, highlighting divergences and points in common, similarities and differences which can be deciphered by means of the notion of “contradictory totality”.
Il ricco patrimonio della tradizione del pensiero critico latinoamericano permette di addentrarsi nell’eterogeneità dei processi culturali presenti nel territorio continentale e della regione istmica e favorisce una più puntuale riflessione sulle differenzialità con cui si manifesta la modernità. Da essa dipende inoltre la rilettura di alcune categorie come quella di nazionalità, multiculturalismo, identità, hibridez e mestizaje, eterogeneità e transculturazione. Con questa strumentazione teorica si è esaminato il romanzo centroamericano attuale, attraverso la selezione di un corpus di quindici scrittori considerati maggiormente rappresentativi della diversificazione narrativa e dell’eterogeneità dello sviluppo culturale dei sei paesi ispanofoni della regione. L’analisi delle loro opere mette in evidenza la molteplicità della rappresentazione dello spazio come riproduzione della fisionomia plurale delle identità centroamericane; il rapporto tra storia, memoria e scrittura; l’incorporazione della voce femminile e l’esplorazione degli spazi privati; gli scenari del dopo-guerra, la violenza e la rottura con la rappresentazione immaginaria di alcune società attraverso il discorso letterario. Sono autori che hanno intrapreso letture differenti di uno stesso fenomeno, mettendo in risalto divergenze e punti di contatto, somiglianze e differenze che è possibile decifrare con l’uso della nozione di “totalità contraddittoria”.
TENDENZE DELLA CRITICA LETTERARIA E LA NARRATIVA CENTRO AMERICANA DEGLI ULTIMI ANNI
Gianni, Silvia Maria
2009
Abstract
The rich heritage of the tradition of Latin American critical thought allows us to penetrate in the heterogeneity of cultural processes present on the continent and on the isthmus and favours more punctual reflections on the differentiality with which modernity manifests itself. Dependent on this modernity is also the re-reading of certain categories, such as those of nationality, multiculturalism, identity, hibridez and mestizaje, heterogeneity and transculturation. It is in the light of this theoretical framework that the current Central American novel has been examined, by selecting a corpus of fifteen authors seen as most representative of the narrative diversification and heterogeneity of the cultural development of the six hispanophone countries of the region. The analysis of the works of these authors discloses the multiplicity of the representation of space as reproduction of the plural physiognomy of Central American identities; the relationship between history, memory and writing; the incorporation of the female voice and the exploration of private spaces; the post-war scenes, the violence and rupture with the imaginary representation of some societies through literary discourse. They are authors that have undertaken different readings of the same phenomenon, highlighting divergences and points in common, similarities and differences which can be deciphered by means of the notion of “contradictory totality”.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
premessa-IPARTE.pdf
accesso solo da BNCF e BNCR
Dimensione
94.79 kB
Formato
Adobe PDF
|
94.79 kB | Adobe PDF | |
cap. 1-IPARTE.pdf
accesso solo da BNCF e BNCR
Dimensione
176.17 kB
Formato
Adobe PDF
|
176.17 kB | Adobe PDF | |
conclusioni.pdf
accesso aperto
Dimensione
27.22 kB
Formato
Adobe PDF
|
27.22 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
premessa-IIPARTE.pdf
accesso solo da BNCF e BNCR
Dimensione
31.25 kB
Formato
Adobe PDF
|
31.25 kB | Adobe PDF | |
bibliografia.pdf
accesso aperto
Dimensione
128.67 kB
Formato
Adobe PDF
|
128.67 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
cap. 5-IPARTE.pdf
accesso solo da BNCF e BNCR
Dimensione
95.86 kB
Formato
Adobe PDF
|
95.86 kB | Adobe PDF | |
Testo_completo.pdf
accesso solo da BNCF e BNCR
Dimensione
1.45 MB
Formato
Adobe PDF
|
1.45 MB | Adobe PDF | |
CAP.1-IIPARTE.pdf
accesso solo da BNCF e BNCR
Dimensione
138.27 kB
Formato
Adobe PDF
|
138.27 kB | Adobe PDF | |
01frontespizio.pdf
accesso solo da BNCF e BNCR
Dimensione
121.82 kB
Formato
Adobe PDF
|
121.82 kB | Adobe PDF | |
cap. 2-IIPARTE.pdf
accesso solo da BNCF e BNCR
Dimensione
258.82 kB
Formato
Adobe PDF
|
258.82 kB | Adobe PDF | |
cap. 4-IPARTE.pdf
accesso solo da BNCF e BNCR
Dimensione
233.56 kB
Formato
Adobe PDF
|
233.56 kB | Adobe PDF | |
cap. 2-IPARTE.pdf
accesso solo da BNCF e BNCR
Dimensione
186.17 kB
Formato
Adobe PDF
|
186.17 kB | Adobe PDF | |
cap. 3-IPARTE.pdf
accesso solo da BNCF e BNCR
Dimensione
83.24 kB
Formato
Adobe PDF
|
83.24 kB | Adobe PDF |
I documenti in UNITESI sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.
https://hdl.handle.net/20.500.14242/160139
URN:NBN:IT:UNICATT-160139