The thesis consists of two independent projects. The first uses the real options methodology for the analysis of policies for the development of new renewable plants. I propose a subsidy scheme that increases over time and a price cap, in order to increase the speed of the development of new production capacity and contain spending. The second paper, on the other hand, represents the anti-competitive behavior of a digital company, a data intermediary, which extracts information from consumers and subsequently allocates it strategically to product firms, allowing them to offer personalized prices. Furthermore, the intermediary is able to exploit the scale effects, typical of data production technologies, to consolidate its monopolistic position.
La tesi si compone di due progetti indipendenti. Il primo utilizza la metodologia real options per l'analisi delle politiche per lo sviliuppo di nuovi impianti rinnovabili. Propongo uno schema a sussidi crescenti nel tempo ed un price cap, di modo da aumetare la velocità di sviluppo di nuova capacità di produzione e contenere la spesa. Il secondo paper invece rappresenta il comportamento anticompetitivo di un'impresa digitale, un intermediario di dati, che estrae informazioni dai consumatori ed in seguito le alloca startegicamente presso le imprese, consentendo loro di offrire prezzi personalizzati. Inoltre l'intermediario riesce a sfruttare gli effetti di scala tipici delle tecnologie di produzione dei dati, per consolidare la sua posizione monopolistica.
Essays in Industrial Economics
LOVARELLI, ALESSIO
2023
Abstract
The thesis consists of two independent projects. The first uses the real options methodology for the analysis of policies for the development of new renewable plants. I propose a subsidy scheme that increases over time and a price cap, in order to increase the speed of the development of new production capacity and contain spending. The second paper, on the other hand, represents the anti-competitive behavior of a digital company, a data intermediary, which extracts information from consumers and subsequently allocates it strategically to product firms, allowing them to offer personalized prices. Furthermore, the intermediary is able to exploit the scale effects, typical of data production technologies, to consolidate its monopolistic position.File | Dimensione | Formato | |
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https://hdl.handle.net/20.500.14242/170926
URN:NBN:IT:UNIMIB-170926