A glance at a face, a few syllables uttered by a speaker, or the verbal description of a behaviour are fundamental cues for forming a first impression. However, impressions are not always based on a single modality, but are determined by the combination of several modalities. Just as our impressions are sensitive to multiple cues, they are also subject to being updated when additional, diagnostic information is presented. Only a few studies have tested the integration of multi-modal cues presented sequentially. This research aimed to extend and complement previous work on multi-modal integration and impression updating by addressing key open questions. In seven pretests (N= 317) and eight experiments (N = 1613) we examined whether, how, and why multi-modal cues update first impressions based on faces, voices, and verbal descriptions of others' behaviour. In each experiment, we used the sequential presentation of cues to examine this process. Participants were first presented with information about the target on which they provided their global (valence-based) impression. Then, they were presented with valence-inconsistent information from a different source before providing a second impression. In Experiments 1-3, we analysed the face-to-voice and voice-to-face impression updating. We showed that faces and voices updated impressions based on cross-modal cues. In addition, voices had a greater impact on updating impressions. In Experiments 4-7, we analysed the updating of impressions from behaviour to face and from behaviour to voice. We demonstrated that faces and voices updated first impressions based on behaviours. We also found that voices were on average more effective than faces, but that this effect depended on the type of faces used (i.e., artificial or real faces). In Experiment 8, we aimed to provide an explanation for the higher impact of voice (vs. face) in impression updating. Comparing face-to-voice and voice-to-face updating, we found that voices were perceived as more diagnostic of others’ self and intentions than faces, and that diagnosticity mediated their difference in updating. Our results provide solid evidence for the involvement of multi-modal cues in impression updating and pave the way to further investigations on multi-modal integration.
Uno sguardo ad un volto, poche sillabe pronunciate da un interlocutore o la descrizione verbale di un comportamento sono stimoli fondamentali per formarsi una prima impressione. Tuttavia, le impressioni non sono sempre basate su un'unica modalità, ma sono spesso determinate dalla combinazione di più modalità. Così come le nostre impressioni sono sensibili a molteplici stimoli, sono anche soggette ad essere aggiornate quando vengono presentate ulteriori informazioni diagnostiche. Solo pochi studi hanno testato l'integrazione di stimoli multimodali presentati in sequenza. Questa ricerca si proponeva di ampliare e completare il lavoro precedente sull'integrazione multimodale e sull'aggiornamento delle impressioni, affrontando alcune questioni chiave ancora aperte. In sette pretest (N= 317) e otto esperimenti (N= 1613) abbiamo esaminato se, come e perché gli stimoli multimodali aggiornano le prime impressioni basate su volti, voci e descrizioni verbali del comportamento altrui. In ogni esperimento abbiamo utilizzato la presentazione sequenziale di stimoli per esaminare questo processo. Ai partecipanti sono state presentate prima le informazioni riguardanti la persona bersaglio su cui hanno fornito la loro impressione globale (basata sulla valenza). Poi, prima di fornire una seconda impressione, sono state presentate loro informazioni non coerenti in valenza con la prima informazione e provenienti da una fonte diversa. Negli esperimenti 1-3 abbiamo analizzato l'aggiornamento delle impressioni da volto a voce e da voce a volto. Abbiamo dimostrato che i volti e le voci aggiornavano le impressioni sulla base di stimoli cross-modali. Inoltre, le voci hanno avuto un impatto maggiore sull'aggiornamento delle impressioni. Negli esperimenti 4-7 abbiamo analizzato l'aggiornamento delle impressioni dal comportamento al volto e dal comportamento alla voce. Abbiamo dimostrato che i volti e le voci aggiornavano le prime impressioni sulla base dei comportamenti. Abbiamo anche scoperto che le voci erano in media più efficaci dei volti, ma che questo effetto dipendeva dal tipo di volto utilizzato (cioè, volto artificiale o reale). Nell'Esperimento 8 abbiamo cercato di fornire una spiegazione per il maggiore impatto della voce (rispetto al volto) nell'aggiornamento delle impressioni. Confrontando l'aggiornamento da volto a voce e da voce a volto, abbiamo scoperto che le voci erano percepite come più diagnostiche del sé e delle intenzioni altrui rispetto ai volti e che la diagnosticità mediava la differenza nell'aggiornamento. I nostri risultati forniscono una solida prova del coinvolgimento di stimoli multimodali nell'aggiornamento delle impressioni e aprono la strada a ulteriori indagini sull'integrazione multimodale.
Multi-modal impression updating: How faces and voices shape impression development
MASI, MATTEO
2023
Abstract
A glance at a face, a few syllables uttered by a speaker, or the verbal description of a behaviour are fundamental cues for forming a first impression. However, impressions are not always based on a single modality, but are determined by the combination of several modalities. Just as our impressions are sensitive to multiple cues, they are also subject to being updated when additional, diagnostic information is presented. Only a few studies have tested the integration of multi-modal cues presented sequentially. This research aimed to extend and complement previous work on multi-modal integration and impression updating by addressing key open questions. In seven pretests (N= 317) and eight experiments (N = 1613) we examined whether, how, and why multi-modal cues update first impressions based on faces, voices, and verbal descriptions of others' behaviour. In each experiment, we used the sequential presentation of cues to examine this process. Participants were first presented with information about the target on which they provided their global (valence-based) impression. Then, they were presented with valence-inconsistent information from a different source before providing a second impression. In Experiments 1-3, we analysed the face-to-voice and voice-to-face impression updating. We showed that faces and voices updated impressions based on cross-modal cues. In addition, voices had a greater impact on updating impressions. In Experiments 4-7, we analysed the updating of impressions from behaviour to face and from behaviour to voice. We demonstrated that faces and voices updated first impressions based on behaviours. We also found that voices were on average more effective than faces, but that this effect depended on the type of faces used (i.e., artificial or real faces). In Experiment 8, we aimed to provide an explanation for the higher impact of voice (vs. face) in impression updating. Comparing face-to-voice and voice-to-face updating, we found that voices were perceived as more diagnostic of others’ self and intentions than faces, and that diagnosticity mediated their difference in updating. Our results provide solid evidence for the involvement of multi-modal cues in impression updating and pave the way to further investigations on multi-modal integration.File | Dimensione | Formato | |
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https://hdl.handle.net/20.500.14242/171581
URN:NBN:IT:UNIMIB-171581