The definition of Enlightenment has always accompanied Leonardo Sciascia. Through various recalibrations, adjustments, and changes, critics have increasingly moved away from the idea of a writer linked to the Age of Enlightenment to consider him, more accurately, fully an author of the twentieth century. Our study does not want to question the critical approaches, but to change the point of view, that is, to change the starting assumptions, in the conviction that the eighteenth century was a more complex and less linearly rational century than the critics, sometimes lazily, understood it to be. It was precisely this richness that enabled Sciascia to construct a grid that allowed him to handle the facets of his own poetics, in the problematic relationship with Pirandello, which marked his entire path, as a man and a writer. To the chapters on Leonardo Sciascia's critical reception of the Enlightenment and on a revision of the concept of Enlightenment, we add a diptych, which in our intentions aims to highlight how the nostos, the return to the “father” Pirandello, was a coherent destination, thanks precisely to the Enlightenment thus understood, of a poetic and human journey.
La definizione di illuminista ha da sempre accompagnato Leonardo Sciascia. Attraverso varie ricalibrazioni, aggiustamenti, cambiamenti, la critica si è sempre più allontanata dall’idea di uno scrittore legato al secolo dei Lumi per considerarlo, in maniera più precisa, pienamente autore del Novecento. Il nostro studio non vuole mettere in discussione gli approdi della critica, ma cambiare punto di vista, cambiare cioè gli assunti di partenza, nella convinzione che il Settecento sia stato un secolo più complesso e meno linearmente razionale di quanto la critica, a volte pigramente, abbia inteso. Proprio questa ricchezza ha permesso a Sciascia di costruire una griglia che gli ha consentito di maneggiare le sfaccettature della propria poetica, nel problematico rapporto con Pirandello, che ha segnato il suo intero percorso, di uomo e di scrittore. Ai capitoli sulla ricezione critica dell’illuminismo di Leonardo Sciascia e su una revisione del concetto di Illuminismo, s’aggiunge un dittico, che nelle nostre intenzioni vuole mettere in evidenza come il nostos, il ritorno al “padre” Pirandello, sia stata coerente meta, proprio grazie all'Illuminismo così inteso, di un tragitto poetico ed umano.
Uno studio sull'Illuminismo di Leonardo Sciascia
RUSSO, SERGIO
2024
Abstract
The definition of Enlightenment has always accompanied Leonardo Sciascia. Through various recalibrations, adjustments, and changes, critics have increasingly moved away from the idea of a writer linked to the Age of Enlightenment to consider him, more accurately, fully an author of the twentieth century. Our study does not want to question the critical approaches, but to change the point of view, that is, to change the starting assumptions, in the conviction that the eighteenth century was a more complex and less linearly rational century than the critics, sometimes lazily, understood it to be. It was precisely this richness that enabled Sciascia to construct a grid that allowed him to handle the facets of his own poetics, in the problematic relationship with Pirandello, which marked his entire path, as a man and a writer. To the chapters on Leonardo Sciascia's critical reception of the Enlightenment and on a revision of the concept of Enlightenment, we add a diptych, which in our intentions aims to highlight how the nostos, the return to the “father” Pirandello, was a coherent destination, thanks precisely to the Enlightenment thus understood, of a poetic and human journey.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
tesi dottorato.pdf
accesso aperto
Dimensione
979.8 kB
Formato
Adobe PDF
|
979.8 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in UNITESI sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.
https://hdl.handle.net/20.500.14242/188528
URN:NBN:IT:UNICT-188528