This thesis is comprised of five sections. As indicated in Chapters I (Introduction) and V (Conclusions), the question that is pursued concerns the historical status of the subject in the contemporary age. This is realised through an investigation that relates Descartes and Nietzsche on a historiographical level. In more detail, the aim is to demonstrate how Nietzsche's deconstruction of the concept of 'subject' is intended to challenge the Cartesian model of subjectivity, which is regarded as substantialist, dualist and wholly and immediately self-conscious. In Chapter II (Nietzsche's Cartesian Sources), it was demonstrated how Nietzsche adopted the critique of substance, dualism and immediate self-certainty from the school of Schopenhauer and the currents of neo-Kantianism and neo-idealism, thereby engaging with the anti-Cartesian polemics initiated by Kant and Hegel. In Chapter III, entitled 'The Narrowest Room. Nietzsche, the Subject, Consciousness and the Body', I instead analysed Nietzsche's declination of polemics towards Cartesianism. I then demonstrated how, on the one hand, Nietzsche engaged in a polemical critique of the Cartesian subject and the formula "ego cogito, ergo sum," while, on the other hand, he proposed an alternative model of subjectivity based on a narrowing of the horizon of self-consciousness and the valorization of the body. In Chapter IV, entitled 'Untangling in the Darkness', In the previous chapter, I attempted to demonstrate how Nietzsche's critiques of Descartes can be employed, albeit paradoxically, as a means of interpreting his own philosophy. These critiques allow us to identify a duplicity inherent to Cartesian philosophy and its emphasis on the subject, which is only partially attributable to Cartesianism. In light of the aforementioned considerations, I have delineated a number of formulations of the Cartesian thesis of the ego, demonstrating that some of them are not only resistant to Nietzsche's objections (but also those of Kant, the neo-Kantians; of Hegel, the neo-idealists; and of Husserl or Heidegger, who emerged subsequently), but can even be interpreted through them, aligning with them. In conclusion, it is evident that the study of subjectivity within the contemporary philosophical landscape cannot be separated from an examination of its inventor, Descartes, and its most fervent challenger, Nietzsche.

Il presente lavoro si articola in cinque sezioni. L’interrogativo che viene perseguito, come viene indicato nel Cap. I (Introduzione) e Cap. V (Conclusioni), concerne lo statuto storico del soggetto nell’età contemporanea, e viene realizzato tramite un’indagine che mette in relazione, sul piano storiografico, Descartes e Nietzsche. Più precisamente, ho cercato di mostrare come la decostruzione nietzscheana della nozione di ‘soggetto’ aspiri a contestare il modello della soggettività cartesiana, considerato di tipo sostanzialistico, dualistico e completamente e immediatamente auto-cosciente. Nel Cap. II (Le fonti cartesiane di Nietzsche), ho mostrato come Nietzsche abbia mutuato le critiche alla sostanza, al dualismo e all’auto-certezza immediata dalla scuola di Schopenhauer e dalle correnti del neo-kantismo e del neo-idealimo, intercettando per ciò stesso le polemiche anti-cartesiane sollevate da Kant e Hegel. Nel Cap. III (La stanza più angusta. Nietzsche, il soggetto, la coscienza e il corpo), ho invece analizzato la declinazione nietzscheana delle polemiche verso il cartesianesimo. Ho quindi mostrato come Nietzsche, se da un lato polemizza verso l’istanza del soggetto cartesiano e della formula “ego cogito, ergo sum”, dall’altro le contrappone un modello di soggettività diverso, basato sul ridimensionamento dell’orizzonte dell’auto-coscienza e da una valorizzazione del corpo. Nel Cap. IV (Districarsi nelle tenebre. Descartes, il soggetto, la coscienza e il corpo), ho cercato di mostrare come le critiche di Nietzsche al pensatore francese possano essere usate – paradossalmente – come chiavi di lettura della sua stessa filosofia: esse consentono in effetti di inviduare una duplicità connaturata alla filosofia cartesiana e alla sua tematizzazione del problema del soggetto (il quale risulta iscrivibile soltanto parzialmente al cartesianesimo). Per tali ragioni, ho indicato diverse formulazioni della tesi cartesiana dell’ego, mostrando come alcune di esse non soltanto risultino irriducibili alle obiezioni di Nietzsche (ma anche di Kant, dei neo-kantiani; di Hegel, dei neo-idealisti; e di Husserl o Heidegger, venuti dopo di loro), ma possano addirittura essere interpretate per loro tramite, risultando loro consonanti. Ho concluso il mio lavoro ribadendo come, all’interno del medesimo panorama filosofico contemporaneo, lo studio del tema della soggettività non possa prescindere da un esame del suo inventore (Descartes) e del suo più fervente contestatore (Nietzsche).

Il soggetto, la coscienza, il corpo. Da Nietzsche a Descartes

DE VITA, ALBERTO
2025

Abstract

This thesis is comprised of five sections. As indicated in Chapters I (Introduction) and V (Conclusions), the question that is pursued concerns the historical status of the subject in the contemporary age. This is realised through an investigation that relates Descartes and Nietzsche on a historiographical level. In more detail, the aim is to demonstrate how Nietzsche's deconstruction of the concept of 'subject' is intended to challenge the Cartesian model of subjectivity, which is regarded as substantialist, dualist and wholly and immediately self-conscious. In Chapter II (Nietzsche's Cartesian Sources), it was demonstrated how Nietzsche adopted the critique of substance, dualism and immediate self-certainty from the school of Schopenhauer and the currents of neo-Kantianism and neo-idealism, thereby engaging with the anti-Cartesian polemics initiated by Kant and Hegel. In Chapter III, entitled 'The Narrowest Room. Nietzsche, the Subject, Consciousness and the Body', I instead analysed Nietzsche's declination of polemics towards Cartesianism. I then demonstrated how, on the one hand, Nietzsche engaged in a polemical critique of the Cartesian subject and the formula "ego cogito, ergo sum," while, on the other hand, he proposed an alternative model of subjectivity based on a narrowing of the horizon of self-consciousness and the valorization of the body. In Chapter IV, entitled 'Untangling in the Darkness', In the previous chapter, I attempted to demonstrate how Nietzsche's critiques of Descartes can be employed, albeit paradoxically, as a means of interpreting his own philosophy. These critiques allow us to identify a duplicity inherent to Cartesian philosophy and its emphasis on the subject, which is only partially attributable to Cartesianism. In light of the aforementioned considerations, I have delineated a number of formulations of the Cartesian thesis of the ego, demonstrating that some of them are not only resistant to Nietzsche's objections (but also those of Kant, the neo-Kantians; of Hegel, the neo-idealists; and of Husserl or Heidegger, who emerged subsequently), but can even be interpreted through them, aligning with them. In conclusion, it is evident that the study of subjectivity within the contemporary philosophical landscape cannot be separated from an examination of its inventor, Descartes, and its most fervent challenger, Nietzsche.
18-feb-2025
Italiano
Il presente lavoro si articola in cinque sezioni. L’interrogativo che viene perseguito, come viene indicato nel Cap. I (Introduzione) e Cap. V (Conclusioni), concerne lo statuto storico del soggetto nell’età contemporanea, e viene realizzato tramite un’indagine che mette in relazione, sul piano storiografico, Descartes e Nietzsche. Più precisamente, ho cercato di mostrare come la decostruzione nietzscheana della nozione di ‘soggetto’ aspiri a contestare il modello della soggettività cartesiana, considerato di tipo sostanzialistico, dualistico e completamente e immediatamente auto-cosciente. Nel Cap. II (Le fonti cartesiane di Nietzsche), ho mostrato come Nietzsche abbia mutuato le critiche alla sostanza, al dualismo e all’auto-certezza immediata dalla scuola di Schopenhauer e dalle correnti del neo-kantismo e del neo-idealimo, intercettando per ciò stesso le polemiche anti-cartesiane sollevate da Kant e Hegel. Nel Cap. III (La stanza più angusta. Nietzsche, il soggetto, la coscienza e il corpo), ho invece analizzato la declinazione nietzscheana delle polemiche verso il cartesianesimo. Ho quindi mostrato come Nietzsche, se da un lato polemizza verso l’istanza del soggetto cartesiano e della formula “ego cogito, ergo sum”, dall’altro le contrappone un modello di soggettività diverso, basato sul ridimensionamento dell’orizzonte dell’auto-coscienza e da una valorizzazione del corpo. Nel Cap. IV (Districarsi nelle tenebre. Descartes, il soggetto, la coscienza e il corpo), ho cercato di mostrare come le critiche di Nietzsche al pensatore francese possano essere usate – paradossalmente – come chiavi di lettura della sua stessa filosofia: esse consentono in effetti di inviduare una duplicità connaturata alla filosofia cartesiana e alla sua tematizzazione del problema del soggetto (il quale risulta iscrivibile soltanto parzialmente al cartesianesimo). Per tali ragioni, ho indicato diverse formulazioni della tesi cartesiana dell’ego, mostrando come alcune di esse non soltanto risultino irriducibili alle obiezioni di Nietzsche (ma anche di Kant, dei neo-kantiani; di Hegel, dei neo-idealisti; e di Husserl o Heidegger, venuti dopo di loro), ma possano addirittura essere interpretate per loro tramite, risultando loro consonanti. Ho concluso il mio lavoro ribadendo come, all’interno del medesimo panorama filosofico contemporaneo, lo studio del tema della soggettività non possa prescindere da un esame del suo inventore (Descartes) e del suo più fervente contestatore (Nietzsche).
Soggetto; Coscienza; Corpo; Nietzsche; Descartes
DONA', MASSIMO
Università Vita-Salute San Raffaele
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.14242/196352
Il codice NBN di questa tesi è URN:NBN:IT:UNISR-196352