Recent works in epistemology and philosophy of mind have defended the existence of acquaintance knowledge - a non-propositional form of knowledge constituted by the subject's acquaintance with particulars. This dissertation is about introspective acquaintance knowledge, i.e., the subject’s non-propositional knowledge of the phenomenology of their own experiences constituted by acquaintance (i.e., direct awareness). A significant obstacle to the epistemic legitimacy of (introspective) acquaintance knowledge is that acquaintance is a descriptive psychological phenomenon, whereas knowledge is a normative one. In this work, I aim to address this challenge by arguing that introspective acquaintance knowledge exhibits a normative dimension. My argument critically hinges on the role of conscious introspective attention. Based on the idea that a distinctive manifestation of the presence of epistemic normativity has to do (at least) with the possibility for a piece of knowledge to be epistemically better or worse, I will argue that we can have epistemically better or worse introspective acquaintance knowledge and that this depends on the degree of attention that is involved in it. By assuming that possibly being epistemically better or worse implies for a piece of knowledge to possibly instantiate different degrees of epistemic goodness, and that conscious introspective attention comes in degrees, I will argue that conscious attention plays a gradual epistemic role in acquaintance knowledge. The thesis aims to strengthen the case for introspective acquaintance knowledge as a genuine form of epistemic achievement, governed by attention-based normative standards. The first two chapters serve an introductory purpose. In Chapter 1, I introduce the notions of acquaintance and acquaintance knowledge and present the main arguments in the literature supporting its existence. Chapter 2 concerns conscious introspective attention and elaborates on its phenomenological contribution. Chapter 3 presents and defends the argument for the claim that introspective attention determines the normative dimension of introspective acquaintance knowledge. Additionally, at the end of the chapter, I address two major objections to my argument. Chapter 4 delves into the metaphysics of introspective acquaintance knowledge. I offer three different accounts, each based on a distinct conception of the nature of the phenomenal properties the subject is acquainted with or of the acquaintance relation itself. All three accounts accommodate the idea that introspective acquaintance knowledge can be epistemically better or worse depending on degrees of attention.
Recenti studi in epistemologia e filosofia della mente hanno difeso l’esistenza della conoscenza per acquaintance – una forma di conoscenza non proposizionale costituita dall’acquaintance (i.e., coscienza diretta) con particolari. Questa dissertazione si occupa della conoscenza introspettiva per acquaintance, ossia la conoscenza non proposizionale che il soggetto ha della fenomenologia delle proprie esperienze solamente in virtù del fatto di essere direttamente cosciente di esse. Uno dei maggiori ostacoli al riconoscimento della legittimità epistemica della conoscenza introspettiva per acquaintance è il fatto che l’acquaintance è un fenomeno psicologico descrittivo, mentre la conoscenza è un fenomeno normativo. In questo lavoro, intendo affrontare questa sfida sostenendo che la conoscenza introspettiva per acquaintance possiede una dimensione normativa. Il mio argomento ruota attorno al ruolo dell’attenzione introspettiva cosciente. Basandomi sull’idea che una manifestazione distintiva della presenza di normatività epistemica riguardi la possibilità che un pezzo di conoscenza possa essere migliore o peggiore da un punto di vista epistemico, sosterrò che la conoscenza introspettiva per acquaintance può essere epistemicamente migliore o peggiore, e che ciò dipende dal grado di attenzione coinvolta. Assumendo che la possibilità di variare in qualità epistemica implichi l’esistenza di diversi gradi di bontà epistemica, e che l’attenzione introspettiva cosciente viene per gradi, argomenterò che l’attenzione cosciente gioca un ruolo epistemico graduale nella conoscenza introspettiva per acquaintance. La tesi mira a corroborare lo statuto epistemico della conoscenza introspettiva per acquaintance e a mettere in risalto come essa costituisca una forma genuina di successo epistemico, regolato da standard normativi basati sull’attenzione. I primi due capitoli hanno uno scopo introduttivo. Nel Capitolo 1, introduco le nozioni di acquaintance e conoscenza per acquaintance e presento i principali argomenti presenti in letteratura a sostegno dell’esistenza di quest’ultima. Il Capitolo 2 tratta dell’attenzione introspettiva cosciente e ne approfondisce il contributo fenomenologico. Il Capitolo 3 espone e difende l’argomento secondo cui l’attenzione introspettiva determina la dimensione normativa della conoscenza introspettiva per acquaintance. Alla fine del capitolo, inoltre, affronto due obiezioni principali al mio argomento. Il Capitolo 4 esplora la metafisica della conoscenza introspettiva per acquaintance. Propongo tre diverse teorie, ciascuna basata su una diversa concezione o della natura delle proprietà fenomeniche di cui il soggetto è direttamente cosciente o della relazione stessa di acquaintance. Tutte e tre le teorie riescono ad accomodare l’idea che la conoscenza introspettiva per acquaintance possa essere epistemicamente migliore o peggiore a seconda dei gradi di attenzione coinvolti.
Conoscenza Introspettiva per Acquaintance. Una Proposta Gradualista
PALLAGROSI, JACOPO
2025
Abstract
Recent works in epistemology and philosophy of mind have defended the existence of acquaintance knowledge - a non-propositional form of knowledge constituted by the subject's acquaintance with particulars. This dissertation is about introspective acquaintance knowledge, i.e., the subject’s non-propositional knowledge of the phenomenology of their own experiences constituted by acquaintance (i.e., direct awareness). A significant obstacle to the epistemic legitimacy of (introspective) acquaintance knowledge is that acquaintance is a descriptive psychological phenomenon, whereas knowledge is a normative one. In this work, I aim to address this challenge by arguing that introspective acquaintance knowledge exhibits a normative dimension. My argument critically hinges on the role of conscious introspective attention. Based on the idea that a distinctive manifestation of the presence of epistemic normativity has to do (at least) with the possibility for a piece of knowledge to be epistemically better or worse, I will argue that we can have epistemically better or worse introspective acquaintance knowledge and that this depends on the degree of attention that is involved in it. By assuming that possibly being epistemically better or worse implies for a piece of knowledge to possibly instantiate different degrees of epistemic goodness, and that conscious introspective attention comes in degrees, I will argue that conscious attention plays a gradual epistemic role in acquaintance knowledge. The thesis aims to strengthen the case for introspective acquaintance knowledge as a genuine form of epistemic achievement, governed by attention-based normative standards. The first two chapters serve an introductory purpose. In Chapter 1, I introduce the notions of acquaintance and acquaintance knowledge and present the main arguments in the literature supporting its existence. Chapter 2 concerns conscious introspective attention and elaborates on its phenomenological contribution. Chapter 3 presents and defends the argument for the claim that introspective attention determines the normative dimension of introspective acquaintance knowledge. Additionally, at the end of the chapter, I address two major objections to my argument. Chapter 4 delves into the metaphysics of introspective acquaintance knowledge. I offer three different accounts, each based on a distinct conception of the nature of the phenomenal properties the subject is acquainted with or of the acquaintance relation itself. All three accounts accommodate the idea that introspective acquaintance knowledge can be epistemically better or worse depending on degrees of attention.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Tesi_Pallagrosi.pdf
accesso aperto
Dimensione
2.73 MB
Formato
Adobe PDF
|
2.73 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in UNITESI sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.
https://hdl.handle.net/20.500.14242/201464
URN:NBN:IT:IUSSPAVIA-201464