Understanding the point of view of the user is rapidly becoming an urgent issue for many companies and designers. Furthermore, User Experience and Experience Design have proved to be of wide general interest to many academic researchers as well. This thesis presents an experiment-based methodology aimed at guiding designers during product optimization; it is meant to support designers in choosing the right strategy in order to assess the users’ product experience. The methodology consists of three different phases: research question, interaction study, and sensory boost; the thesis also includes a review of the methods and tools that have been used to gather information about users’ preferences. Moreover, two case studies on which the methodology has been tested.

Capire il punto di vista del consumatore è diventato in tempi recenti un urgenza di compagnie e designer. Inoltre, lo User Experience Design ha dimostrato di essere di grande interesse anche per i teorici dei design e coloro che fanno ricerca in ambito accademico. Questa tesi presenta una metodologia il cui scopo è guidare il designer nell'ottimizzazione del prodotto; è pensaa come un insieme di metodi che possano guidare il designer nel comprendere l'esperienza dell'utente. La metodologia è composta da tre fasi: research question, interaction study, and sensory boost; la tesi contiene anche una collezione di metodi che sono stati utilizzati per studiare l'interazione prodotto-utente. Infine, sono presentati due casi studio, nei quali la metodologia è stata testata e applicata.

Feel and sense the product : experimental based optimization methodology

ELIA, GATTI
2014

Abstract

Understanding the point of view of the user is rapidly becoming an urgent issue for many companies and designers. Furthermore, User Experience and Experience Design have proved to be of wide general interest to many academic researchers as well. This thesis presents an experiment-based methodology aimed at guiding designers during product optimization; it is meant to support designers in choosing the right strategy in order to assess the users’ product experience. The methodology consists of three different phases: research question, interaction study, and sensory boost; the thesis also includes a review of the methods and tools that have been used to gather information about users’ preferences. Moreover, two case studies on which the methodology has been tested.
24-mar-2014
Inglese
Capire il punto di vista del consumatore è diventato in tempi recenti un urgenza di compagnie e designer. Inoltre, lo User Experience Design ha dimostrato di essere di grande interesse anche per i teorici dei design e coloro che fanno ricerca in ambito accademico. Questa tesi presenta una metodologia il cui scopo è guidare il designer nell'ottimizzazione del prodotto; è pensaa come un insieme di metodi che possano guidare il designer nel comprendere l'esperienza dell'utente. La metodologia è composta da tre fasi: research question, interaction study, and sensory boost; la tesi contiene anche una collezione di metodi che sono stati utilizzati per studiare l'interazione prodotto-utente. Infine, sono presentati due casi studio, nei quali la metodologia è stata testata e applicata.
Politecnico di Milano
Milano
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.14242/205664
Il codice NBN di questa tesi è URN:NBN:IT:POLIMI-205664