Novel and meaningful solutions in innovation are often the result of the creativity of problem framing. Indeed, problem framing is a creative process that requires high levels of divergence and ideation: through the creative process of problem framing innovators transform the complexity and ambiguity of the innovation context and articulate a problem representation describing the main goal to pursue, the context, barriers, and the path to a solution. Although past research has recognized the importance of problem framing in setting the direction for innovation, the details of how the creative process of problem framing works merit further investigation, especially if compared to the more popular problem-solving process. With the overarching objective of unpacking how the creative process of problem framing works, this research project presents a collection of four papers that provide insight into different aspects of the phenomenon. With the first study, we identify the synergies between the managerial literature of problem framing and the psychological literature of creativity and provide an integrated framework of the constituents of the creative process of problem framing. In the second study, we empirically explore the creative logics that innovators adopt to frame initial resulting frames. In the third study, we focus on how initial resulting frames can be reframed to escape initial fixation. Finally, in the fourth study, we investigate the interaction between creative logics, resulting frames, and environmental stimuli – i.e., how different creative logics affect resulting frames under the influence of different stimuli. Altogether the collection of papers responds to the recent call for in-depth research on problem framing by unpacking what constitutes the creative process of problem framing and how it works. From a managerial perspective, we highlight the need to allot dedicated time to explore the most suitable problem to solve at any given time and a set of operations and practices that individuals and teams can implement to frame the problem.
Spesso, le innovazioni più nuove e di valore per la società sono il risultato di un processo chiamato “problem framing” che permette di formulare il problema di innovazione. Formulare e inquadrare il problema di innovazione non è però un processo semplice o lineare. Il problem framing rappresenta un processo creativo che richiede alti livelli di immaginazione e pensiero laterale. Attraverso il processo creativo di problem framing, gli innovatori formano una interpretazione del problema a partire da un contesto complesso e ambiguo. Questa interpretazione (o frame) descrive l’obiettivo da perseguire, il contesto in cui il problema può avvenire, le barriere da superare e una direzione per le future soluzioni. Sebbene studi passati abbiano riconosciuto l'importanza del problem framing nel definire la direzione dell'innovazione, non è ancora chiaro come funzioni nel dettaglio il processo creativo di problem framing. L'obiettivo generale di questa tesi è capire come funziona il processo creativo di problem framing. Per raggiungere l'obiettivo, la tesi presenta una raccolta di quattro articoli che forniscono approfondimenti su diversi aspetti del fenomeno. Il primo studio identifica le sinergie tra la letteratura manageriale sul problem framing e quella psicologica sulla creatività e fornisce un modello integrato di ciò che costituisce il processo creativo di problem framing. Il secondo studio esplora empiricamente uno dei costituenti del modello integrato, le logiche creative e investiga come gli innovatori adottano queste logiche per formulare una prima interpretazione del problema di innovazione. Il terzo studio investiga come gli innovatori possono cambiare la loro interpretazione iniziale del problema, e così fuggire dal comune problema della “fissazione”, ovvero quando gli innovatori non riescono a vedere alcun’altra interpretazione del problema al di fuori da quella già pensata. Infine, nel quarto studio, indaghiamo l'interazione tra logiche creative, formulazione dei problemi e stimoli ambientali, ovvero come logiche creative diverse influenzino la definizione, novità e valore dei problemi formulati e come esse interagiscano con stimoli di diversa natura. Complessivamente, la tesi analizza cosa costituisce il processo creativo di problem framing e come esso funziona. Quindi, risponde alla recente richiesta di maggiore ricerca sul problem framing e sul suo processo. Da un punto di vista manageriale, la tesi sottolinea la necessità di dedicare del tempo all'esplorazione del problema più adatto da risolvere in un dato momento e presenta un insieme di operazioni e pratiche sia per gli innovatori, sia per i manager che vogliono guidare il proprio team di innovazione nella formulazione e inquadramento del problema.
Unpacking the creative process of problem framing : how innovators frame problems as a result of creative logics and influencing stimuli
CRISTINA TU ANH, PHAM
2023
Abstract
Novel and meaningful solutions in innovation are often the result of the creativity of problem framing. Indeed, problem framing is a creative process that requires high levels of divergence and ideation: through the creative process of problem framing innovators transform the complexity and ambiguity of the innovation context and articulate a problem representation describing the main goal to pursue, the context, barriers, and the path to a solution. Although past research has recognized the importance of problem framing in setting the direction for innovation, the details of how the creative process of problem framing works merit further investigation, especially if compared to the more popular problem-solving process. With the overarching objective of unpacking how the creative process of problem framing works, this research project presents a collection of four papers that provide insight into different aspects of the phenomenon. With the first study, we identify the synergies between the managerial literature of problem framing and the psychological literature of creativity and provide an integrated framework of the constituents of the creative process of problem framing. In the second study, we empirically explore the creative logics that innovators adopt to frame initial resulting frames. In the third study, we focus on how initial resulting frames can be reframed to escape initial fixation. Finally, in the fourth study, we investigate the interaction between creative logics, resulting frames, and environmental stimuli – i.e., how different creative logics affect resulting frames under the influence of different stimuli. Altogether the collection of papers responds to the recent call for in-depth research on problem framing by unpacking what constitutes the creative process of problem framing and how it works. From a managerial perspective, we highlight the need to allot dedicated time to explore the most suitable problem to solve at any given time and a set of operations and practices that individuals and teams can implement to frame the problem.File | Dimensione | Formato | |
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https://hdl.handle.net/20.500.14242/206846
URN:NBN:IT:POLIMI-206846