The title On the Way to Care for the Common Home. For a pedagogical reflection identifies a path of research that started from some “signs” by which thought and cultural representations have conceptualized nature. The paper then offers an emblematic framework for pedagogical reflection on issues of the environment and human development to educate for the care of the common home. The notions of corporeality and walk, as inescapable elements in the theorization of an integral ecology, from the perspective of pedagogical design, uniquely mark the thesis' reflective itinerary. Among the key issues of a thesis that can be identified as a “path” is certainly the work's tortuous initial path, centered on the inquiry around the multivocality of thinking about nature. The thesis is structured as a “search and discovery of traces” in view of the elaboration of a pedagogical discourse. The renunciation of the argumentative completeness of the work is an epistemological condition of the path, which does not end, but opens to the richness of educational participation in processes of transformation, to embrace that integral ecology, where everything is connected.
L'articolazione della tesi risponde a una tensione euristica esplicitamente istruttoria. Il titolo In cammino per la cura della casa comune. Per una riflessione pedagogica identifica un percorso di ricerca che ha preso le mosse da alcune "tracce" con cui il pensiero e le rappresentazioni culturali hanno concettualizzato la natura. L'elaborato offre poi un quadro emblematico della riflessione pedagogica sui temi dell'ambiente e dello sviluppo umano per educare alla cura della casa comune. Le nozioni di corporeità e cammino, come elementi ineludibili nella teorizzazione di un'ecologia integrale, nella prospettiva della progettazione pedagogica, contrassegnano in modo peculiare l'itinerario riflessivo della tesi. Tra le questioni chiave di una tesi che può essere identificata come un "cammino", è certo il tortuoso percorso iniziale del lavoro, centrato sull'indagine intorno alla multivocità del pensiero sulla natura. La tesi si struttura come "ricerca e scoperta di tracce" in vista dell'elaborazione di un discorso pedagogico. La rinuncia alla compiutezza argomentativa del lavoro è una condizione epistemologica del percorso, che non si conclude, ma apre alla ricchezza della partecipazione educativa nei processi di trasformazione, per abbracciare quell'ecologia integrale, dove tutto è connesso.
IN CAMMINO PER LA CURA DELLA CASA COMUNE. PER UNA RIFLESSIONE PEDAGOGICA
Rossato, Pierpaolo
2025
Abstract
The title On the Way to Care for the Common Home. For a pedagogical reflection identifies a path of research that started from some “signs” by which thought and cultural representations have conceptualized nature. The paper then offers an emblematic framework for pedagogical reflection on issues of the environment and human development to educate for the care of the common home. The notions of corporeality and walk, as inescapable elements in the theorization of an integral ecology, from the perspective of pedagogical design, uniquely mark the thesis' reflective itinerary. Among the key issues of a thesis that can be identified as a “path” is certainly the work's tortuous initial path, centered on the inquiry around the multivocality of thinking about nature. The thesis is structured as a “search and discovery of traces” in view of the elaboration of a pedagogical discourse. The renunciation of the argumentative completeness of the work is an epistemological condition of the path, which does not end, but opens to the richness of educational participation in processes of transformation, to embrace that integral ecology, where everything is connected.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
tesiphd_completa_Rossato.pdf.pdf
accesso solo da BNCF e BNCR
Dimensione
1.71 MB
Formato
Adobe PDF
|
1.71 MB | Adobe PDF |
I documenti in UNITESI sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.
https://hdl.handle.net/20.500.14242/208565
URN:NBN:IT:UNICATT-208565