Far beyond the 157 cases described in the Italian Atlas of Environmental Conflicts, conflicts arising from the construction of landfills, incinerators, or other large-scale projects that radically transform territories have increased over time and space in a sort of contagion. It can only partially be explained as the result of a new and widespread ecological awareness. Actually, the spread of these conflicts directly reflects the impact of new economic policies on the territories as well as the level of criticism against them. Committees, civic organizing, grassroots' initiatives and assemblies can be viewed as political approaches that challenge the concept of representative democracy by revealing inhabitants' lack of involvement in decision-making. Public assemblies represent a radical form of democracy, whereas protests encourage self-organization and demand social alternatives. These are the "commoning practices" Marco Armiero refers to, in which committees serve as political labs, aspiring to become grassroots institutions capable of developing "new political-democratic possibilities." Why keep highlighting committee struggles? Why keep focusing on these forms of mobilization when there is already a significant body of scientific literature on the subject? In my opinion, observing the practices of committees allows us to reflect on possible forms of counter-elaboration of the present capable of envisioning the future in an era when millions of people die of pollution, with rising social disparities, widespread poverty, and the expansion and intensification of war conflicts. The battles of committees reflect political visions, not always explicitly or consciously expressed, according to James Scott, even if they seem to engage a small number of participants or to be irrelevant. It is thus essential to study these visions and think on the perspectives and paths they suggest: although social movements may not guarantee the possibility of a meaningful change, they do make it feasible. When we consider the "No" of territorial committees, we can observe that the key element of their struggles is not "saying no," but "knowing how to say no". Those who protest have clear how to say no, organize themselves to express it, and use it to convey a vision of the territory that opposes the dominant management and development model. Through collaborative research and a "committed" role, after reflecting on the consequences and potential of militant ethnography, I investigate a case of territorial mobilization in which I personally take part in the territory of Lentini (in Eastern Sicily). The analysis focuses on the struggles experienced by Coordinamento per il Territorio and the Comitato Antudo. In addition, I examine a distinct "logic of life" from capitalism, which reduces territory to resources. By reconstructing the origin and evolution of the territorial committees' struggles, I attempted to highlight protesters' visions and intentions. I also tried to glimpse the emerging, and as Alberto Melucci would say perhaps "prophetic", directions of a participatory way of living and conceiving territories.
Di gran lunga superiori ai 157 casi descritti dall’Atlante italiano dei conflitti ambientali, i conflitti prodotti dall’insediamento di discariche, inceneritori o comunque grandi opere che trasformano radicalmente gli assetti dei territori, si sono moltiplicati nel tempo e nello spazio in una sorta di contagio che solo limitatamente può essere descritto come risultato di una nuova e diffusa consapevolezza ecologica. In realtà il proliferare di questi conflitti rimanda direttamente agli effetti del dispiegarsi sui territori delle nuove politiche economiche e ci mostra il livello di critica ad esse. Le pratiche dei comitati, i presìdi di lotta, le assemblee possono essere lette come pratiche di un modo politico che sfida il concetto della democrazia rappresentativa rivelando l’assenza degli abitanti dagli spazi della decisione. Nelle assemblee pubbliche si pratica democrazia nel senso radicale del termine, nella protesta si fa pratica di autorganizzazione, si rivendicano e prospettano alternative sociali. Si tratta delle “pratiche di commoning” di cui parla Marco Armiero per cui i comitati possono essere letti come laboratori politici che provano a farsi istituzione dal basso capaci di aprire “nuove possibilità politico-democratiche”. A cosa serve guardare ancora alle lotte dei comitati? Perché ancora guardare a queste forme di mobilitazione su cui già è ampia la letteratura scientifica? In un’epoca in cui milioni di persone muoiono per inquinamento, con crescenti disparità sociali, con una miseria sempre più generalizzata e con l'allargarsi e inasprirsi dei conflitti bellici, guardare alle pratiche dei comitati permette, a mio avviso, di riflettere su possibili forme di contro-elaborazioni del presente capaci di prefigurare un’immagine dell’avvenire. Per quanto possano apparire esigue nel numero dei partecipanti o non rilevanti i casi di successo, le lotte dei comitati, secondo James Scott, implicano delle visioni politiche, sebbene non sempre formulate apertamente o consapevolmente. Occorre allora analizzare queste visioni e riflettere sulle prospettive e sul cammino che indicano: anche se i movimenti sociali non assicurano la possibilità di un reale cambiamento, è pur vero che sono essi a renderlo possibile. Se proviamo a riflettere sul “No” dei comitati territoriali, è possibile vedere come l’elemento caratterizzante delle loro lotte non sia il “dire di no”, ma il “sapere dire di no”: chi protesta sa dire di no, si organizza per manifestarlo e attraverso il “No” veicola una visione del territorio che si oppone al modello di gestione e di sviluppo dominante. Attraverso una ricerca collaborativa e un posizionamento “impegnato”, dopo aver riflettuto sulle implicazioni e le opportunità di un’etnografia militante, indago un caso di mobilitazione territoriale a cui io stessa partecipo nel territorio di Lentini (in Sicilia orientale). L’analisi si incentra sulle esperienze di lotta del Coordinamento per il Territorio e del Comitato Antudo e guardo ai modi in cui si produce una “logica di vita” diversa da quella capitalistica che riduce i territori in risorsa. Nel ricostruire la genesi e la trasformazione delle lotte dei comitati territoriali, ho cercato di far emergere le visioni e le intenzioni di chi protesta e di scorgere le direzioni affioranti e, come direbbe Alberto Melucci, “profetiche” - forse - di un modo partecipato di vivere e concepire i territori.
Le lotte dei comitati come contro-elaborazioni del presente. Etnografia militante su una mobilitazione territoriale in Sicilia.
BOMBACI, METIS
2025
Abstract
Far beyond the 157 cases described in the Italian Atlas of Environmental Conflicts, conflicts arising from the construction of landfills, incinerators, or other large-scale projects that radically transform territories have increased over time and space in a sort of contagion. It can only partially be explained as the result of a new and widespread ecological awareness. Actually, the spread of these conflicts directly reflects the impact of new economic policies on the territories as well as the level of criticism against them. Committees, civic organizing, grassroots' initiatives and assemblies can be viewed as political approaches that challenge the concept of representative democracy by revealing inhabitants' lack of involvement in decision-making. Public assemblies represent a radical form of democracy, whereas protests encourage self-organization and demand social alternatives. These are the "commoning practices" Marco Armiero refers to, in which committees serve as political labs, aspiring to become grassroots institutions capable of developing "new political-democratic possibilities." Why keep highlighting committee struggles? Why keep focusing on these forms of mobilization when there is already a significant body of scientific literature on the subject? In my opinion, observing the practices of committees allows us to reflect on possible forms of counter-elaboration of the present capable of envisioning the future in an era when millions of people die of pollution, with rising social disparities, widespread poverty, and the expansion and intensification of war conflicts. The battles of committees reflect political visions, not always explicitly or consciously expressed, according to James Scott, even if they seem to engage a small number of participants or to be irrelevant. It is thus essential to study these visions and think on the perspectives and paths they suggest: although social movements may not guarantee the possibility of a meaningful change, they do make it feasible. When we consider the "No" of territorial committees, we can observe that the key element of their struggles is not "saying no," but "knowing how to say no". Those who protest have clear how to say no, organize themselves to express it, and use it to convey a vision of the territory that opposes the dominant management and development model. Through collaborative research and a "committed" role, after reflecting on the consequences and potential of militant ethnography, I investigate a case of territorial mobilization in which I personally take part in the territory of Lentini (in Eastern Sicily). The analysis focuses on the struggles experienced by Coordinamento per il Territorio and the Comitato Antudo. In addition, I examine a distinct "logic of life" from capitalism, which reduces territory to resources. By reconstructing the origin and evolution of the territorial committees' struggles, I attempted to highlight protesters' visions and intentions. I also tried to glimpse the emerging, and as Alberto Melucci would say perhaps "prophetic", directions of a participatory way of living and conceiving territories.File | Dimensione | Formato | |
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URN:NBN:IT:UNICT-295657