"Let us try again with Nature. But its proportion now escapes intellectual measure. It is the overflowing, restless, yet still terribly loving Nature of this year 1954". With these words, in the essay Gli ultimi naturalisti, Francesco Arcangeli introduced in "Paragone" the recent work of a group of painters active mainly in Northern Italy, including Ennio Morlotti, Pompilio Mandelli, Mattia Moreni, Sergio Vacchi and Vasco Bendini.According to Arcangeli's interpretation, for these artists the painting was no longer a surface to capture a simple landscape view, nor a space for testing a predetermined formal language. Instead, the canvas became the site of free pictorial events, where dense brushstrockes and material accumulations recreated the generative tensions of the natural world and a deep sense of existential friction with reality.The publication of Gli ultimi naturalisti sparked polarized reactions. While the essay faced harsh criticism, it also captured a widespread interest in a new idea of "Nature", largerly overlooked in the critical surveys of the early 1950s. Moreover, Arcangeli's perspective offered a bold alternative to the now-exhausted debate between abstract painting and social realism, paving the way for many of its protagonists to engage more consciously with the international developments of Informel and Abstract Expressionism.Never fully configured as a unified movement, by the mid-1950s the Ultimo Naturalismo represented a broad and multifaceted tendency: a shared research front that, despite internal differences, connected the work of many critics, gallerists, and painters. The evolution of this phenomenon culminated in 1957 with the publication of Una situazione non improbabile in "Paragone", a more extensive essay in which Arcangeli defended his theories, linking the work of the ultimi naturalisti to that of international figures such as Fautrier, Dubuffet, Pollock, and De Kooning.Drawing from an in-depth analysis of artworks and extensive archival research, this dissertation reconstructs Arcangeli's critical activity and the work of the artists of the Ultimo Naturalismo. Its aim is to provide a comprehensive interpretation of this artistic season, shedding light on its key themes, its intersections with literature, philosophy, and science, and its connections with the pictorial languages of the international art scene.
"Si ritenta la natura; ma la sua proporzione sfugge, ora, alla misura intellettuale. È la natura traboccante, inquieta, eppure ancora terribilmente amorosa di questo nostro anno 1954". Con queste parole, nel saggio Gli ultimi naturalisti, Francesco Arcangeli presentava su "Paragone" il lavoro recente di alcuni pittori, attivi soprattutto in Italia settentrionale, tra i quali spiccavano Ennio Morlotti, Pompilio Mandelli, Mattia Moreni, Sergio Vacchi e Vasco Bendini.Secondo la lettura di Arcangeli, per questi artisti il quadro non era più uno schermo su cui fissare una semplice visione paesaggistica, né un campo di verifica per un linguaggio formale prestabilito. La tela diventava piuttosto sede di liberi accadimenti pittorici, dove ricreare, attraverso dense pennellate e accumuli materici, le tensioni generative della realtà naturale e il senso di un profondo attrito esistenziale con il mondo.L'uscita de Gli ultimi naturalisti suscitò reazioni contrastati. Se da un lato non mancarono critiche feroci, dall'altro il saggio intercettò un interesse diffuso per una nuova idea di "natura", rimasta quasi del tutto in ombra nelle ricognizioni critiche dei primi anni Cinquanta. Inoltre, la prospettiva ultimo-naturalista offriva un'alternativa coraggiosa alla ormai sterile querelle tra pittura astratta e realismo sociale, aprendo una via che avrebbe condotto molti dei suoi protagonisti a confrontarsi, in maniera sempre più consapevole, con le ricerche internazionali dell'informale.Mai configuratosi come un movimento unitario, alla metà degli Cinquanta l'ultimo naturalismo rappresentò una tendenza dai confini ampi e sfaccettati: un fronte di ricerca che accomunò, pur nelle differenze, il lavoro di molti critici, galleristi e pittori. Gli sviluppi della vicenda culminarono nel 1957, con l'uscita su "Paragone" di Una situazione non improbabile: un più ampio saggio con cui Arcangeli cercò di difendere le proprie tesi, collegando le ricerche degli ultimi naturalisti a quelle di artisti internazionali come Fautrier, Dubuffet, Pollock e De Kooning.Partendo dall'analisi delle opere e da una ricerca documentaria sui materiali d'archivio, la tesi ricostruisce il percorso critico di Arcangeli e il lavoro degli artisti dell'ultimo naturalismo. L'obiettivo è offrire una lettura approfondita di questa stagione, mettendo a fuoco i suoi diversi nuclei tematici, le contaminazioni con la letteratura, la filosofia e la scienza, otlre che i rapporti con i linguaggi pittorici del panorama internazionale.
Francesco Arcangeli e gli artisti dell'Ultimo Naturalismo
MOTISI, Giorgio
2025
Abstract
"Let us try again with Nature. But its proportion now escapes intellectual measure. It is the overflowing, restless, yet still terribly loving Nature of this year 1954". With these words, in the essay Gli ultimi naturalisti, Francesco Arcangeli introduced in "Paragone" the recent work of a group of painters active mainly in Northern Italy, including Ennio Morlotti, Pompilio Mandelli, Mattia Moreni, Sergio Vacchi and Vasco Bendini.According to Arcangeli's interpretation, for these artists the painting was no longer a surface to capture a simple landscape view, nor a space for testing a predetermined formal language. Instead, the canvas became the site of free pictorial events, where dense brushstrockes and material accumulations recreated the generative tensions of the natural world and a deep sense of existential friction with reality.The publication of Gli ultimi naturalisti sparked polarized reactions. While the essay faced harsh criticism, it also captured a widespread interest in a new idea of "Nature", largerly overlooked in the critical surveys of the early 1950s. Moreover, Arcangeli's perspective offered a bold alternative to the now-exhausted debate between abstract painting and social realism, paving the way for many of its protagonists to engage more consciously with the international developments of Informel and Abstract Expressionism.Never fully configured as a unified movement, by the mid-1950s the Ultimo Naturalismo represented a broad and multifaceted tendency: a shared research front that, despite internal differences, connected the work of many critics, gallerists, and painters. The evolution of this phenomenon culminated in 1957 with the publication of Una situazione non improbabile in "Paragone", a more extensive essay in which Arcangeli defended his theories, linking the work of the ultimi naturalisti to that of international figures such as Fautrier, Dubuffet, Pollock, and De Kooning.Drawing from an in-depth analysis of artworks and extensive archival research, this dissertation reconstructs Arcangeli's critical activity and the work of the artists of the Ultimo Naturalismo. Its aim is to provide a comprehensive interpretation of this artistic season, shedding light on its key themes, its intersections with literature, philosophy, and science, and its connections with the pictorial languages of the international art scene.| File | Dimensione | Formato | |
|---|---|---|---|
|
Tesi.pdf
accesso aperto
Licenza:
Tutti i diritti riservati
Dimensione
3.59 MB
Formato
Adobe PDF
|
3.59 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
|
Materiale non consultabile.pdf
accesso solo da BNCF e BNCR
Licenza:
Tutti i diritti riservati
Dimensione
18.69 MB
Formato
Adobe PDF
|
18.69 MB | Adobe PDF |
I documenti in UNITESI sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.
https://hdl.handle.net/20.500.14242/305875
URN:NBN:IT:SNS-305875