The dissertation is a new critical edition of the dodecasyllable poetry of Ignatios the Deacon, namely Tetrasticha, Lazarus et dives, Acrostichon, and of some spurious poems by Pseudo-Ignatios (imitations of Ignatios’ Tetrasticha). The edition is divided into three main sections: part I (five chapters), an introduction to the author and his oeuvre, a comprehensive study of the manuscript tradition of the three works edited here, and an essay on Ignatios’ metre and style; part II, the texts with critical apparatus; part III, notes on the texts.Chapter 1 is devoted to the author and his oeuvre, with a critical analysis of all previous bibliography on the subject and new chronological hypotheses on some of his dodecasyllable works. The Tetrasticha can be dated to the author’s first period of activity, while Lazarus et dives and the Acrostichon appear to be later works, given their deeper elaboration and considering the epithets of Ignatios in the titles of the works in the manuscripts.Chapter 2 collects all the manuscripts used for the edition (around 67 witnesses). Some of them are here described in detail for the first time, due to the lack of modern catalogues.Chapter 3 is an in-depth study of the entire manuscript tradition of the Tetrasticha, both genuine and spurious. The “literary genre” and the collection of the tetrastich fables are analyzed in their peculiar features. The study of the recensio codicum leads to the division of the whole manuscript tradition into two recensiones: firstly, the recensio Ignatiana, including hypo-archetypes and families of manuscripts containing genuine tetrastichs by Ignatios; then, the recensio mixta, hypo-archetypes and manuscripts containing genuine and spurious tetrastichs merged in a single collection. Finally, the first comprehensive stemma codicum for the entire manuscript tradition of the Tetrasticha (both genuine and spurious) is proposed.Chapter 4 is a study of the genre and manuscript tradition of Lazarus et dives, derived from a parable in the Gospel of Luke. The division of the same text into two versions is illustrated.Chapter 5 is a systematic study of metre and style in Ignatios’ poetry: for the first time, some metrical and prosodic phenomena peculiar to Ignatian poetry are highlighted.After Part II (critical texts) and Part III (textual and exegetical notes on the Tetrasticha and Lazarus et dives), there are indexes and tables.
Il lavoro è una nuova edizione critica di carmi in dodecasillabi di Ignazio Diacono (Tetrasticha, Lazarus et dives, Acrostichon), cui si aggiungono i Tetrasticha dello Pseudo-Ignazio. L’edizione è corredata da ampi prolegomena e da traduzioni e note di commento. Il lavoro è diviso in tre parti: parte I (di 5 capitoli), introduzione sull’autore e la sua opera, e sulle tradizioni manoscritte dei tre componimenti editi; parte II, testi con apparati critici e traduzioni; parte III, note di commento.Il Capitolo 1 è dedicato all’autore e alla sua opera, con l’analisi critica di tutta la bibliografia precedente e la prima proposta di datazione per alcune delle sue opere in versi. I Tetrasticha vengono datati al primo periodo di attività dell’autore, mentre Lazarus et dives e l’Acrostichon sono da ritenersi opere successive, dato il maggior grado di elaborazione formale e considerando gli epiteti di Ignazio presenti nei titoli delle opere nei manoscritti.Il Capitolo 2 è una raccolta di tutte le schede dei manoscritti utilizzati per l’edizione (67 codici). Per alcuni codici, viene proposta una scheda dettagliata con dati raccolti personalmente, in mancanza di dati di cataloghi aggiornati.Il Capitolo 3 è lo studio approfondito dell’intera tradizione manoscritta dei Tetrasticha, sia genuini che spuri. Vengono dapprima analizzate caratteristiche del “genere letterario” e della raccolta di favole tetrastiche, per poi passare allo studio della recensio codicum in senso stretto e delle sue caratteristiche. Si delinea la divisione in due recensiones: recensio Ignatiana, contenente subarchetipi e famiglie di codici di tetrastici genuini di Ignazio Diacono; recensio mixta, contenente subarchetipi e famiglie di codici che presentano tetrastici genuini e spuri uniti in un’unica raccolta. Si propone il primo stemma codicum generale per tutta la tradizione dei Tetrasticha.Il Capitolo 4 è uno studio sul genere e sulla tradizione manoscritta del componimento Lazarus et dives, derivato da un passo del Vangelo di Luca. Si illustra la divisione in due “redazioni” del medesimo testo.Il Capitolo 5 è uno studio sistematico della metrica e dello stile ignaziano: per la prima volta si mettono in evidenza fenomeni metrico-prosodici peculiari della poesia ignaziana (particolarità prosodiche, “over-dodecasyllable”).Dopo la parte II (testi critici) e parte III (note di commento ai Tetrasticha e a Lazarus et dives) si trovano indici e tavole.
Ignatii Diaconi Carmina iambica. Pseudoignatiana. Introduzione, testo critico, traduzione e commento
SCOGNAMIGLIO, Federica
2024
Abstract
The dissertation is a new critical edition of the dodecasyllable poetry of Ignatios the Deacon, namely Tetrasticha, Lazarus et dives, Acrostichon, and of some spurious poems by Pseudo-Ignatios (imitations of Ignatios’ Tetrasticha). The edition is divided into three main sections: part I (five chapters), an introduction to the author and his oeuvre, a comprehensive study of the manuscript tradition of the three works edited here, and an essay on Ignatios’ metre and style; part II, the texts with critical apparatus; part III, notes on the texts.Chapter 1 is devoted to the author and his oeuvre, with a critical analysis of all previous bibliography on the subject and new chronological hypotheses on some of his dodecasyllable works. The Tetrasticha can be dated to the author’s first period of activity, while Lazarus et dives and the Acrostichon appear to be later works, given their deeper elaboration and considering the epithets of Ignatios in the titles of the works in the manuscripts.Chapter 2 collects all the manuscripts used for the edition (around 67 witnesses). Some of them are here described in detail for the first time, due to the lack of modern catalogues.Chapter 3 is an in-depth study of the entire manuscript tradition of the Tetrasticha, both genuine and spurious. The “literary genre” and the collection of the tetrastich fables are analyzed in their peculiar features. The study of the recensio codicum leads to the division of the whole manuscript tradition into two recensiones: firstly, the recensio Ignatiana, including hypo-archetypes and families of manuscripts containing genuine tetrastichs by Ignatios; then, the recensio mixta, hypo-archetypes and manuscripts containing genuine and spurious tetrastichs merged in a single collection. Finally, the first comprehensive stemma codicum for the entire manuscript tradition of the Tetrasticha (both genuine and spurious) is proposed.Chapter 4 is a study of the genre and manuscript tradition of Lazarus et dives, derived from a parable in the Gospel of Luke. The division of the same text into two versions is illustrated.Chapter 5 is a systematic study of metre and style in Ignatios’ poetry: for the first time, some metrical and prosodic phenomena peculiar to Ignatian poetry are highlighted.After Part II (critical texts) and Part III (textual and exegetical notes on the Tetrasticha and Lazarus et dives), there are indexes and tables.| File | Dimensione | Formato | |
|---|---|---|---|
| Tesi.pdf accesso aperto 
											Licenza:
											
											
												Tutti i diritti riservati
												
												
												
											
										 
										Dimensione
										18.91 MB
									 
										Formato
										Adobe PDF
									 | 18.91 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri | 
I documenti in UNITESI sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.
https://hdl.handle.net/20.500.14242/305876
			
		
	
	
	
			      	URN:NBN:IT:SNS-305876