This dissertation addresses the development of the issue of divine causality, throughout the Aristotelian tradition of the Renaissance (late 15th century – early 17th century). It examines how the causal categories of final cause and efficient cause were applied to the First Mover, thought of as God. Providing a comprehensive study of the issues featured by the question on divine causality, it aims to clarify the position of the several philosophers who took part in the debate, and to provide an interpretative proposal of one of the main tenets of early-modern Aristotelianism. The analysis deals especially, though not exclusively, with philosophers and theologians active in Padua and Bologna. The texts examined are mostly commentaries, expositions or questions on Aristotle’s works.The dissertation is divided into four sections. The first section deals with two aspects that lay the conceptual foundations for subsequent analysis. First, it deals with the disciplinary collocation of the study of divine causality, namely the respective domains of physics and metaphysics. Second, it shows the complexity of defining finality, in its relationship with efficiency. Based on these aspects, the second section examines how finality and efficiency are applied to God by early-modern Aristotelians. Several issues are highlighted and analysed: the choice of the concepts of finis cui, finis gratia cuius and finis quod; the relationship between divine finality and natural teleologism; the use of the term agent to describe God; the freedom or necessity that characterises God’s will.The third section examines the features of considering God specifically as mover. It is examined how early-modern Aristotelians filled the gap between God’s autocontemplation and universal movement, as well as the question on the intensity of divine power. Second, it is examined how the movement of the heavens is explained based on the strive for assimilation to God, and how the heavens perform as God’s instruments.The fourth section deals with the aspects of God’s causality linked to the substantial production of being, the conservation of the world and ultimately the possibility of conceiving creation from an Aristotelian perspective.The dissertation shows that the interest that moved early-modern exegetes of Aristotle’s works is a functionalistic one, aimed at explaining how God acts, in order to give consistency to different Aristotelianism-based philosophical systems.
La tesi indaga lo sviluppo della questione relativa alla causalità divina, nel corso della tradizione aristotelica del Rinascimento (fine XV-inizio XVII secolo). La tesi esamina come le categorie causali di finalità ed efficienza sono state applicate al Primo motore, identificato con Dio. Tramite uno studio comprensivo dei punti tematici che caratterizzano la questione della causalità divina, la tesi intende chiarire la posizione dei vari filosofi che presero parte al dibattito, e di fornire una proposta interpretativa di uno degli temi più rilevanti dell'aristotelismo della prima modernità.L'analisi si concentra soprattutto, anche se non esclusivamente, su filosofi e teologi attivi a Padova e Bologna. I testi esaminati sono per lo più commenti, esposizioni o quaestiones sulle opere aristoteliche.La tesi è divisa in quattro sezioni. La prima sezione riguarda due aspetti, che pongono le basi concettuali per l'indagine successiva. Innanzitutto, essa analizza la collocazione disciplinare dello studio della causalità divina, ossia i campi rispettivi di fisica e metafisica. In secondo luogo, essa mostra la complessità di definire la finalità, nella sua relazione con l'efficienza.Sulla base di questo, la seconda sezione esamina con la finalità e l'efficienza sono applicate a Dio dagli aristotelici della prima modernità. DIverse questioni sono evidenziate e analizzate: la scelta dei concetti di finis cui, finis gratia cuius, e finis quod; la relazione tra finalità divina e teleologismo naturale; l'uso del concetto di agens per descrivere Dio; la libertà o la necessità che caratterizzano la volontà divina.La terza sezione esamina le implicazioni che derivano dal considerare Dio specificamente come motore. Viene analizzato come gli aristotelici della prima modernità colmarono lo scarto tra l'autocontemplazione di Dio e il movimento universale, nonché la questione dell'intensità della potentia divina. In secondo luogo, viene analizzato come il movimento dei cieli sia spiegato tramite la tensione all'assimilazione a Dio, e come i cieli agiscano da strumenti della divinità.La quarta sezione riguarda gli aspetti della causalità divina legati alla produzione sostanziale dell'essere, alla conservazione del mondo e, in ultima analisi, alla possiiblità di concepire la creazione secondo una prospettiva aristotelica.La tesi mostra che l'interesse che mosse gli esegeti moderni di Aristotele è un interesse funzionalistico, teso a speigare come Dio agisce allo scopo di conferire coerenza a diversi sistemi filosofici a base aristotelica.
Tra fisica e metafisica: la causalità divina nell'aristotelismo del Cinquecento
MOLINAROLO, Francesco
2024
Abstract
This dissertation addresses the development of the issue of divine causality, throughout the Aristotelian tradition of the Renaissance (late 15th century – early 17th century). It examines how the causal categories of final cause and efficient cause were applied to the First Mover, thought of as God. Providing a comprehensive study of the issues featured by the question on divine causality, it aims to clarify the position of the several philosophers who took part in the debate, and to provide an interpretative proposal of one of the main tenets of early-modern Aristotelianism. The analysis deals especially, though not exclusively, with philosophers and theologians active in Padua and Bologna. The texts examined are mostly commentaries, expositions or questions on Aristotle’s works.The dissertation is divided into four sections. The first section deals with two aspects that lay the conceptual foundations for subsequent analysis. First, it deals with the disciplinary collocation of the study of divine causality, namely the respective domains of physics and metaphysics. Second, it shows the complexity of defining finality, in its relationship with efficiency. Based on these aspects, the second section examines how finality and efficiency are applied to God by early-modern Aristotelians. Several issues are highlighted and analysed: the choice of the concepts of finis cui, finis gratia cuius and finis quod; the relationship between divine finality and natural teleologism; the use of the term agent to describe God; the freedom or necessity that characterises God’s will.The third section examines the features of considering God specifically as mover. It is examined how early-modern Aristotelians filled the gap between God’s autocontemplation and universal movement, as well as the question on the intensity of divine power. Second, it is examined how the movement of the heavens is explained based on the strive for assimilation to God, and how the heavens perform as God’s instruments.The fourth section deals with the aspects of God’s causality linked to the substantial production of being, the conservation of the world and ultimately the possibility of conceiving creation from an Aristotelian perspective.The dissertation shows that the interest that moved early-modern exegetes of Aristotle’s works is a functionalistic one, aimed at explaining how God acts, in order to give consistency to different Aristotelianism-based philosophical systems.| File | Dimensione | Formato | |
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https://hdl.handle.net/20.500.14242/305925
URN:NBN:IT:SNS-305925