The dissertation focuses on identifying visual strategies of identity construction in photographs of the Twentieth century and creating a new genealogy that organizes photographs around theoretical questions. The project's methodology is based on a semiotic, media-archaeological, and art-theoretical perspective in order to consider the processes of meaning production in these photographs. The aim is to investigate how non-binary subjectivities have emancipated themselves from canonical representation through various visual strategies of gender identity construction, which involve the assumption of multiple subject positions in different media configurations. The new genealogies proposed — plural and trans-historical — engage with many interpretative tensions linked to the opposition between history and theory. The corpora move away from a thematic or biographical grouping, privileging instead the construction of theoretical objects.
La tesi si concentra sull'identificazione di strategie visive ed enunciative di costruzione dell'identità nelle fotografie del XX secolo per proporre nuove genealogie capaci di organizzare le fotografie attorno a questioni teoriche. Il progetto attinge alla metodologia semiotica, alla prospettiva di archeologia dei media e della teorica dell’arte per considerare i processi di produzione di senso nelle fotografie. L’obiettivo è stato indagare come le soggettività non binarie si siano emancipate dalla rappresentazione canonica attraverso varie strategie visive di costruzione dell'identità di genere, che implicano l'assunzione di molteplici posizioni del soggetto in diverse configurazioni mediali. Le nuove genealogie proposte, plurali e trans-storiche, attraversano molte tensioni interpretative legate alla contrapposizione tra storia e teoria e si discostano da un raggruppamento di tipo tematico o biografico per privilegiare la costruzione di oggetti-teorici.
Corpi-soglia: per una semiotica della costruzione identitaria in fotografia. Da Claude Cahun alla fine dell'analogico
REJAS DEL PINO, MIRIAM
2025
Abstract
The dissertation focuses on identifying visual strategies of identity construction in photographs of the Twentieth century and creating a new genealogy that organizes photographs around theoretical questions. The project's methodology is based on a semiotic, media-archaeological, and art-theoretical perspective in order to consider the processes of meaning production in these photographs. The aim is to investigate how non-binary subjectivities have emancipated themselves from canonical representation through various visual strategies of gender identity construction, which involve the assumption of multiple subject positions in different media configurations. The new genealogies proposed — plural and trans-historical — engage with many interpretative tensions linked to the opposition between history and theory. The corpora move away from a thematic or biographical grouping, privileging instead the construction of theoretical objects.| File | Dimensione | Formato | |
|---|---|---|---|
|
2805_DEF_MiriamRejasdelPino_PDFA.pdf
accesso aperto
Licenza:
Tutti i diritti riservati
Dimensione
12.82 MB
Formato
Adobe PDF
|
12.82 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in UNITESI sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.
https://hdl.handle.net/20.500.14242/352687
URN:NBN:IT:UNIVE-352687