This work is proposed as an articulated reflection on musical perception starting from the notions of consonance and dissonance. The first part in which a historical-critical reconnaissance of the notions is offered is followed by the presentation of an experimental device designed to study musical perception in children. In the concluding section, wide-ranging reflections on the phenomenology of musical experience are outlined.
Il lavoro si propone come un'articolata riflessione sulla percezione musicale a partire dalle nozioni di consonanza e dissonanza. Ad una prima parte nella quale si offre una ricognizione storico-critica delle nozioni, segue la presentazione di un dispositivo sperimentale atto a studiare la percezione musicale nei bambini. Nella sezione conclusiva si tracciano riflessioni di ampio respiro sulla fenomenologia dell'esperienza musicale.
Storia e critica delle nozioni di consonanza e dissonanza. Studio teorico ed empirico della percezione musicale
DI STEFANO, NICOLA
2014
Abstract
This work is proposed as an articulated reflection on musical perception starting from the notions of consonance and dissonance. The first part in which a historical-critical reconnaissance of the notions is offered is followed by the presentation of an experimental device designed to study musical perception in children. In the concluding section, wide-ranging reflections on the phenomenology of musical experience are outlined.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
DT_95_DiStefanoNicola.pdf
accesso aperto
Dimensione
3.72 MB
Formato
Adobe PDF
|
3.72 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in UNITESI sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.
https://hdl.handle.net/20.500.14242/70855
URN:NBN:IT:UNICAMPUS-70855