This thesis discusses some theoretical/methodological observation and some qualitative results coming from a Cultural Transposition experience, implemented in Italian School context (grade 8), according to the methodology of Variation, as one of the most significant problem solving approach in Chinese School. The framework of the Cultural Transposition and the methodology of Variation are presented as important condition for “decentralizing” the didactic practice from a specific social and cultural context. We argue that to look to different teaching/learning mathematics strategies coming from East-Asia culture can favour some cultural contaminations at School and permit to students an important opportunity for a significant and not usual (for the Western culture) problem solving activities. Our Variation problems are designed on 3D Geometry and are aimed to “guide” students in discovering the relationship between Pyramid and Cone Areas/Volumes.

Questa tesi discute alcune osservazioni teorico/metodologiche e alcuni risultati qualitativi derivanti da un'esperienza di Trasposizione Culturale, implementata nel contesto della Scuola Italiana (grado 8), secondo la metodologia della Variazione, come uno degli approcci di problem solving più significativi nella Scuola Cinese. Il quadro della Trasposizione Culturale e la metodologia della Variazione sono presentati come condizione importante per “decentrare” la pratica didattica da uno specifico contesto sociale e culturale. Si ritiene che guardare a diverse strategie di insegnamento/apprendimento della matematica provenienti dalla cultura dell'Asia orientale possa favorire alcune contaminazioni culturali a Scuola e consentire agli studenti un'importante opportunità per un'attività di problem solving significativa e non usuale (per la cultura occidentale). I problemi di Variazione proposti sono progettati sulla Geometria 3D e hanno lo scopo di “guidare” gli studenti nella scoperta della relazione tra Piramidi e Cono Aree/Volumi.

I problemi con variazione cinesi nell’insegnamento-apprendimento della Geometria: esempi di trasposizione culturale nella Scuola Secondaria di I grado Italiana

BUTTITTA, GIULIA
2022

Abstract

This thesis discusses some theoretical/methodological observation and some qualitative results coming from a Cultural Transposition experience, implemented in Italian School context (grade 8), according to the methodology of Variation, as one of the most significant problem solving approach in Chinese School. The framework of the Cultural Transposition and the methodology of Variation are presented as important condition for “decentralizing” the didactic practice from a specific social and cultural context. We argue that to look to different teaching/learning mathematics strategies coming from East-Asia culture can favour some cultural contaminations at School and permit to students an important opportunity for a significant and not usual (for the Western culture) problem solving activities. Our Variation problems are designed on 3D Geometry and are aimed to “guide” students in discovering the relationship between Pyramid and Cone Areas/Volumes.
18-gen-2022
Italiano
Questa tesi discute alcune osservazioni teorico/metodologiche e alcuni risultati qualitativi derivanti da un'esperienza di Trasposizione Culturale, implementata nel contesto della Scuola Italiana (grado 8), secondo la metodologia della Variazione, come uno degli approcci di problem solving più significativi nella Scuola Cinese. Il quadro della Trasposizione Culturale e la metodologia della Variazione sono presentati come condizione importante per “decentrare” la pratica didattica da uno specifico contesto sociale e culturale. Si ritiene che guardare a diverse strategie di insegnamento/apprendimento della matematica provenienti dalla cultura dell'Asia orientale possa favorire alcune contaminazioni culturali a Scuola e consentire agli studenti un'importante opportunità per un'attività di problem solving significativa e non usuale (per la cultura occidentale). I problemi di Variazione proposti sono progettati sulla Geometria 3D e hanno lo scopo di “guidare” gli studenti nella scoperta della relazione tra Piramidi e Cono Aree/Volumi.
RUSSO, Giovanni
Università degli studi di Catania
Catania
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Il codice NBN di questa tesi è URN:NBN:IT:UNICT-72582