This research analyses two particular traditions of puppetry, one related to the cultural area of Central Europe, that is the theatre of Richard Teschner, and the other one that is purely Mediterranean, the Sicilian opera dei pupi. These two expressions, referring to deeply different models and sources and resulting in diverse staging, nevertheless show points of contact that can be traced back to the common roots of this artistic form and to the importance of the marionette as a metaphor for the human being, declined in different ways in various cultures and societies. The dissertation has a double purpose, on the one hand, it aims to find in the marionette a privileged tool to represent and overcome a social or cultural crisis, as happened in the cases analysed, even if they are very distant from one another both geographically and culturally; on the other hand, it aims to revalue an art form that was popular until the beginning of the last century, in particular up to the First World War, but then declined becoming exclusively an entertainment for children and tourists, and to formulate appropriate hypotheses to ensure that puppetry will be again appreciated for its artistic and social relevance.
La ricerca intende analizzare due particolari espressioni del teatro di figura, una afferente all area culturale mitteleuropea ovvero il teatro di Richard Teschner, e un altra prettamente mediterranea, l opera dei pupi siciliana, in particolare catanese. Le due forme, che fanno riferimento a modelli e fonti molto diversi tra loro e che si concretizzano nella realizzazione di figure e nella messa in scena di spettacoli altrettanto diversi, mostrano nonostante tutto dei punti di contatto riconducibili a quelle che sono le radici comuni di tale forma artistica e all importanza della marionetta come metafora dell essere umano declinata in maniera differente nelle varie culture e società. La dissertazione ha un duplice scopo, da un lato quello di rintracciare nella marionetta, seppur nelle sue numerose e variegate versioni, uno strumento atto a rappresentare e superare una crisi di tipo sociale o culturale, come è accaduto nei due casi presi in esame anche se lontani tra loro sia dal punto di vista geografico che culturale; dall altro riscoprire una forma d arte che fino agli inizi del secolo scorso, in particolare fino alla Grande Guerra, è stata molto in auge in gran parte dell Europa e cui veniva riconosciuta una propria dignità, salvo poi declinare verso l oblio divenendo esclusivamente un intrattenimento per bambini e turisti, e formulare delle ipotesi di valorizzazione appropriate a far sì che il teatro di figura venga nuovamente considerato e apprezzato per la sua importanza artistica e sociale.
Teatri di figura a confronto. La tradizione viennese di Richard Teschner e quella dell'opera dei pupi. Conservazione e proposte di fruizione multimodale
VINCI, ELISABETTA
2018
Abstract
This research analyses two particular traditions of puppetry, one related to the cultural area of Central Europe, that is the theatre of Richard Teschner, and the other one that is purely Mediterranean, the Sicilian opera dei pupi. These two expressions, referring to deeply different models and sources and resulting in diverse staging, nevertheless show points of contact that can be traced back to the common roots of this artistic form and to the importance of the marionette as a metaphor for the human being, declined in different ways in various cultures and societies. The dissertation has a double purpose, on the one hand, it aims to find in the marionette a privileged tool to represent and overcome a social or cultural crisis, as happened in the cases analysed, even if they are very distant from one another both geographically and culturally; on the other hand, it aims to revalue an art form that was popular until the beginning of the last century, in particular up to the First World War, but then declined becoming exclusively an entertainment for children and tourists, and to formulate appropriate hypotheses to ensure that puppetry will be again appreciated for its artistic and social relevance.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
TESI_VINCI_Teatri_di_figura.pdf
accesso aperto
Dimensione
6.72 MB
Formato
Adobe PDF
|
6.72 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in UNITESI sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.
https://hdl.handle.net/20.500.14242/75610
URN:NBN:IT:UNICT-75610