his dissertation consists of five essays analysing several aspects of sustainable food labelling. The first essay is aimed to assess the consumer purchasing behaviour towards sustainable seafood products. The results show that consumers easily scale up their willingness to pay for some specific attributes rather than others. The second essay assesses the analysis of who is responsible across stakeholder for making seafood production and consumption sustainable has been performed. More than three thousand consumers in seven European countries about their perspectives on this question have been interviewed. Based on the results respondents in six of the seven countries see seafood industry as the most responsible and consumers as the least responsible group. According to the consumers, they should rather target the seafood industry and stores. The third essay examines the state of the art and research gap in the purchasing behaviour towards sustainable wine, through a systematic review of scientific literature. The results show how consumers have positive perceptions regarding sustainable wine and a willingness to pay a premium, even if the awareness about the broad concept of sustainability is still vague. Consumers seem to be prepared to pay a higher price for sustainable wine, but previous studies show different perception on taste and its influence on consumer behavior. The fourth essay is aimed to understand the link between organic wine and consumer taste perception.. Based on literature studies, overall, consumers have positive opinions toward organic wine, perceived as healthiness and environmental friendliness. However, an important obstacle to its consumption is the bad reputation linked to the wine taste. Understanding the profile of consumers and the factors that influence consumer behaviour provide information to the organic wine industry. The fifth essay is directed to examining the organizational structure of a fruit & vegetable producer organization (PO) of organic farming and the successful factors linked to sustainable labelling. The results reveal some possible strategies for the development and enhancement of the organizational and marketing performances. The results of the case study reveal some possible strategies for the development and enhancement of the organizational and marketing performances of organic food.
La tesi si compone di quattro capitoli volti ad analizzare diversi aspetti della certificazione di sostenibilità per le produzioni agroalimentari. Il primo saggio valuta il comportamento di acquisto dei consumatori per i prodotti ittici sostenibili, considerando gli attributi della sostenibilità maggiormente indagati nella letteratura accademica. Sulla base degli studi sul comportamento di acquisto dei consumatori, sono stati esaminati alcuni prodotti ittici, in diversi paesi e anni, e attraverso differenti approcci metodologici. I risultati mostrano che i consumatori aumentano facilmente la loro disponibilità a pagare per alcuni attributi specifici riguardanti la sostenibilità. Infine, sono discusse le principali carenze della letteratura esistente ed identificate possibili traiettorie per la ricerca futura su questo tema. Il secondo saggio analizza il grado di responsabilità che è attribuito ai diversi stakeholder della filiera ittica per rendere sostenibile la produzione e il consumo ittico. È stata condotta un intervista a più di tremila consumatori in sette paesi europei circa le loro percezioni in merito a questa domanda. I risultati mostrano che i rispondenti percepiscono il consumatore come l attore meno responsabile della filiera. Il terzo saggio, attraverso un analisi della letteratura scientifica, esamina il comportamento d'acquisto dei consumatori di vino sostenibile. E stata esaminata la percezione dei consumatori circa gli attributi di sostenibilità del vino sostenibile. I risultati mostrano come i consumatori abbiano percezioni positive riguardo al vino con attributi di sostenibilità e dichiarano di essere disposti a pagare un premium price, ma la consapevolezza dell'ampio concetto di sostenibilità è ancora piuttosto vaga. Anche se i consumatori sono disposti a pagare un prezzo più alto per il vino sostenibile, la letteratura mostra una diversa percezione del gusto. Vengono anche discusse le principali carenze della letteratura esistente e le possibili traiettorie per la futura esperienza di ricerca Il quarto saggio, attraverso un analisi della letteratura analizza le caratteristiche del consumatore disposto ad acquistare vino biologico e la sua percezione del gusto e della qualità sensoriale del vino biologico. I risultati mostrano che le caratteristiche socio-economiche e psicologiche del consumatore, ma anche la percezione della qualità inferiore dei vini biologici influenzano il comportamento del consumatore. Sulla base della letteratura, in generale, i consumatori hanno opinioni positive sul vino biologico, percepito come più salubre e rispettoso dell'ambiente. Tuttavia, un ostacolo al suo consumo è la cattiva reputazione legata al gusto del vino. Il quinto saggio è diretto ad esaminare la struttura organizzativa di un'organizzazione di produttori ortofrutticoli (OP) di agricoltura biologica e i fattori di successo che sono stati sviluppati. I risultati rivelano alcune possibili strategie per lo sviluppo e la valorizzazione delle prestazioni organizzative e di marketing. L'approccio metodologico fa riferimento all'analisi SOR (Strategic Orientation Round), che si basa sul metodo SWOT per dare la priorità alle alternative generate. Con questo metodo, è stato possibile identificare e formulare opzioni strategiche per supportare il processo di innovazione. I risultati del caso di studio rivelano alcune possibili strategie per lo sviluppo e il miglioramento delle prestazioni organizzative e di marketing dei prodotti con label biologico.
Consumer behavior and policies for sustainable production: essays on sustainable labeling
MAESANO, GIULIA
2018
Abstract
his dissertation consists of five essays analysing several aspects of sustainable food labelling. The first essay is aimed to assess the consumer purchasing behaviour towards sustainable seafood products. The results show that consumers easily scale up their willingness to pay for some specific attributes rather than others. The second essay assesses the analysis of who is responsible across stakeholder for making seafood production and consumption sustainable has been performed. More than three thousand consumers in seven European countries about their perspectives on this question have been interviewed. Based on the results respondents in six of the seven countries see seafood industry as the most responsible and consumers as the least responsible group. According to the consumers, they should rather target the seafood industry and stores. The third essay examines the state of the art and research gap in the purchasing behaviour towards sustainable wine, through a systematic review of scientific literature. The results show how consumers have positive perceptions regarding sustainable wine and a willingness to pay a premium, even if the awareness about the broad concept of sustainability is still vague. Consumers seem to be prepared to pay a higher price for sustainable wine, but previous studies show different perception on taste and its influence on consumer behavior. The fourth essay is aimed to understand the link between organic wine and consumer taste perception.. Based on literature studies, overall, consumers have positive opinions toward organic wine, perceived as healthiness and environmental friendliness. However, an important obstacle to its consumption is the bad reputation linked to the wine taste. Understanding the profile of consumers and the factors that influence consumer behaviour provide information to the organic wine industry. The fifth essay is directed to examining the organizational structure of a fruit & vegetable producer organization (PO) of organic farming and the successful factors linked to sustainable labelling. The results reveal some possible strategies for the development and enhancement of the organizational and marketing performances. The results of the case study reveal some possible strategies for the development and enhancement of the organizational and marketing performances of organic food.File | Dimensione | Formato | |
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https://hdl.handle.net/20.500.14242/76521
URN:NBN:IT:UNICT-76521