The proposed thesis represents the result of a strong collaboration between the Department of Industrial Engineering and Mathematical Sciences (DIISM) of the “Politecnica University of Marche” and Teuco S.p.A., an Italian manufacturing enterprise leader in the production of hot tubs, showers, spas and bathroom furniture. The developed research theme concerns the optimization and improvement of the quality control process of inbound goods implementing innovative operative models and techniques about Total Quality Management (TQM) and Supply Chain Management (SCM) along the supply chain where Teuco is the focal point, because placed between his suppliers and his market; research work discusses the methods and models for managing and scheduling the quality control activities of inbound products in lean factories. Particularly, the final purpose is the implementation of a non-invasive management system of this part of the quality control activity that optimizes the process in terms of time and costs, but maintaining and assuring at the same time the quality level requested by the company and by the market. Therefore, starting to an As-Is analysis of the current quality control process, industrial engineering techniques and methods have been studied (sometimes even used in a non-conventional way) to be applied for improving efficiency (considering costs and time) and effectiveness (considering the quality aspects) of the process. The definition and implementation of a better quality control process of inbounds goods, supported to a well-established engineering methodologies and decisional support systems, allows to create values and competitive advantages in the procurement process of the enterprise. In fact, this work comes from the necessity to create and implement a structured and lean procedure of quality control on incoming items in the Italian factory of Teuco S.p.A. Total Quality Control philosophy has laid down the guidelines for the reengineering of the quality control process in acceptance through the development and integration of efficacy and efficiency techniques such as Failure Modes and Effect Analysis (FMEA), Value Stream Mapping (VSM), Cost Analysis, Lot Acceptance Sample Plan (LASP), Queueing Theory (QT) and Supplier Evaluation and Monitoring (SEM). Finally, this thesis proposes a practical case study to describe and analyze the application of the technique just listed. The obtained results, both for the case study and for the quality control process in acceptance of Teuco, are discussed and analyzed in the final part of the work.

Questa tesi rappresenta il risultato di una forte collaborazione fra il Dipartimento di Ingegneria Industriale e Scienze Matematiche (DIISM) dell’Università Politecnica delle Marche e Teuco S.p.A., un’impresa manifatturiera italiana leader nella produzione di vasche idromassaggio, docce, minipiscine ed arredo bagno. Il tema di ricerca sviluppato riguarda l’ottimizzazione ed il miglioramento del processo di controllo qualità dei beni in ingresso attraverso l’implementazione di innovativi modelli operativi di Total Quality Management (TQM) e di Supply Chain Management (SCM) lungo l’intera catena di fornitura di cui Teuco è il punto focale, in quanto situata tra i suoi fornitori ed il suo mercato. Questo lavoro di ricerca discute di metodi e modelli per la gestione e schedulazione delle attività di controllo qualità dei prodotti in ingresso in aziende lean. In particolare, lo scopo finale è l’implementazione di sistemi di gestione non invasivi che ottimizzino il processo di controllo qualità in accettazione in termini di tempo e costi, ma mantenendo e assicurando allo stesso tempo il livello di qualità richiesto dall’azienda e dal mercato. Quindi, iniziando da un’analisi As-Is dell’attuale processo di controllo qualità, metodi e tecniche di ingegneria industriale sono stati studiati per essere applicati (talvolta anche in modo non convenziona- le) nel miglioramento dell’efficienza (considerando tempo e costi) e dell’efficacia (considerando gli aspetti qualitativi) del processo. La definizione e l’implementazione di un miglior processo di controllo qualità di beni in entrata, supportato da metodologie di ingegneria e sistemi di supporto decisionali ben stabiliti, permette di creare valore e vantaggio competitivo nel processo di approvvigionamento dell’impresa. Infatti, questo lavoro nasce proprio dalla necessità di creare e implementare nella fabbrica italiana di Teuco S.p.A. una struttura ta procedura di controllo qualità di prodotti in entrata che abbia caratteristiche lean. La filosofia del Total Quality Control ha tracciato le linee guida per la reingegnerizzazione del processo di controllo qualità in accettazione attraverso lo sviluppo e l’integrazione di tecniche efficaci ed efficienti quali Failure Modes and Effect Analysis (FMEA), Value Stream Mapping (VSM), Cost Analysis, Lot Acceptance Sample Plan (LASP), Queueing Theory (QT) e Supplier Evaluation and Monitoring (SEM). In fine, questa tesi propone un’applicazione pratica attraverso l’analisi e la descrizione di uno specifico caso di studio. Nella parte finale sono poi analizzati i risultati ottenuti sia per il caso di studio sia per l’intero processo di controllo qualità in accettazione di Teuco per gli anni che vanno dal 2011 al 2014.

Development And Implementation Of Operative Models For The Optimization Of The Quality Control Process Of Goods And Services Along The Supply Chain Of A Manufacturing Enterprise. TEUCO S.p.A. Case Study

D'ETTORRE, DAVIDE
2016

Abstract

The proposed thesis represents the result of a strong collaboration between the Department of Industrial Engineering and Mathematical Sciences (DIISM) of the “Politecnica University of Marche” and Teuco S.p.A., an Italian manufacturing enterprise leader in the production of hot tubs, showers, spas and bathroom furniture. The developed research theme concerns the optimization and improvement of the quality control process of inbound goods implementing innovative operative models and techniques about Total Quality Management (TQM) and Supply Chain Management (SCM) along the supply chain where Teuco is the focal point, because placed between his suppliers and his market; research work discusses the methods and models for managing and scheduling the quality control activities of inbound products in lean factories. Particularly, the final purpose is the implementation of a non-invasive management system of this part of the quality control activity that optimizes the process in terms of time and costs, but maintaining and assuring at the same time the quality level requested by the company and by the market. Therefore, starting to an As-Is analysis of the current quality control process, industrial engineering techniques and methods have been studied (sometimes even used in a non-conventional way) to be applied for improving efficiency (considering costs and time) and effectiveness (considering the quality aspects) of the process. The definition and implementation of a better quality control process of inbounds goods, supported to a well-established engineering methodologies and decisional support systems, allows to create values and competitive advantages in the procurement process of the enterprise. In fact, this work comes from the necessity to create and implement a structured and lean procedure of quality control on incoming items in the Italian factory of Teuco S.p.A. Total Quality Control philosophy has laid down the guidelines for the reengineering of the quality control process in acceptance through the development and integration of efficacy and efficiency techniques such as Failure Modes and Effect Analysis (FMEA), Value Stream Mapping (VSM), Cost Analysis, Lot Acceptance Sample Plan (LASP), Queueing Theory (QT) and Supplier Evaluation and Monitoring (SEM). Finally, this thesis proposes a practical case study to describe and analyze the application of the technique just listed. The obtained results, both for the case study and for the quality control process in acceptance of Teuco, are discussed and analyzed in the final part of the work.
16-mar-2016
en
Questa tesi rappresenta il risultato di una forte collaborazione fra il Dipartimento di Ingegneria Industriale e Scienze Matematiche (DIISM) dell’Università Politecnica delle Marche e Teuco S.p.A., un’impresa manifatturiera italiana leader nella produzione di vasche idromassaggio, docce, minipiscine ed arredo bagno. Il tema di ricerca sviluppato riguarda l’ottimizzazione ed il miglioramento del processo di controllo qualità dei beni in ingresso attraverso l’implementazione di innovativi modelli operativi di Total Quality Management (TQM) e di Supply Chain Management (SCM) lungo l’intera catena di fornitura di cui Teuco è il punto focale, in quanto situata tra i suoi fornitori ed il suo mercato. Questo lavoro di ricerca discute di metodi e modelli per la gestione e schedulazione delle attività di controllo qualità dei prodotti in ingresso in aziende lean. In particolare, lo scopo finale è l’implementazione di sistemi di gestione non invasivi che ottimizzino il processo di controllo qualità in accettazione in termini di tempo e costi, ma mantenendo e assicurando allo stesso tempo il livello di qualità richiesto dall’azienda e dal mercato. Quindi, iniziando da un’analisi As-Is dell’attuale processo di controllo qualità, metodi e tecniche di ingegneria industriale sono stati studiati per essere applicati (talvolta anche in modo non convenziona- le) nel miglioramento dell’efficienza (considerando tempo e costi) e dell’efficacia (considerando gli aspetti qualitativi) del processo. La definizione e l’implementazione di un miglior processo di controllo qualità di beni in entrata, supportato da metodologie di ingegneria e sistemi di supporto decisionali ben stabiliti, permette di creare valore e vantaggio competitivo nel processo di approvvigionamento dell’impresa. Infatti, questo lavoro nasce proprio dalla necessità di creare e implementare nella fabbrica italiana di Teuco S.p.A. una struttura ta procedura di controllo qualità di prodotti in entrata che abbia caratteristiche lean. La filosofia del Total Quality Control ha tracciato le linee guida per la reingegnerizzazione del processo di controllo qualità in accettazione attraverso lo sviluppo e l’integrazione di tecniche efficaci ed efficienti quali Failure Modes and Effect Analysis (FMEA), Value Stream Mapping (VSM), Cost Analysis, Lot Acceptance Sample Plan (LASP), Queueing Theory (QT) e Supplier Evaluation and Monitoring (SEM). In fine, questa tesi propone un’applicazione pratica attraverso l’analisi e la descrizione di uno specifico caso di studio. Nella parte finale sono poi analizzati i risultati ottenuti sia per il caso di studio sia per l’intero processo di controllo qualità in accettazione di Teuco per gli anni che vanno dal 2011 al 2014.
Quality Control, FMEA, VSM
BEVILACQUA, Maurizio
BEVILACQUA, MAURIZIO
Università Politecnica delle Marche
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.14242/95096
Il codice NBN di questa tesi è URN:NBN:IT:UNIVPM-95096