Performing Arts (PA) Medicine, meant as a "medicine for the art of living entertainment", is still not known and not well understood and framed and recognized, in Europe as well as in the other Continents. Starting from a discussion on the philosophical and epistemological meaning of this branch of medicine, we have arrived at a personal ethical and bioethical reading in order to understand its limits and strengths for doctors, rehab professionals, teachers of the arts of voice, music, dance and circus, philosophers and, obviously, artists. PA Medicine (whose name we also dealt about) is far from that medicine today called "complementary"/"not-Evidence Based", and is a branch of medical and philosophical and pedagogical knowledge useful to the artist's and art's physical, psychic and emotional health. PA Medicine is a Medicine not only for the artist but for the PA themselves which, at times, also need to be cured. We have deepened this last topic also starting from an historical and ethic study of the phenomenon of the “care and curing” of arts and of performers, from the origins to today.
La medicina delle arti, frequentemente e anche in àmbito medico, in Europa come negli altri Continenti, non è ancora conosciuta, ben compresa, inquadrata e riconosciuta. Abbiamo voluto occuparcene anche per questo. Partendo da una disamina sul suo significato filosofico ed epistemologico, siamo approdati a una sua lettura etica e bioetica al fine di comprenderne limiti e punti di forza per provare a trovare quelli che siano potenzialmente condivisibili da (e intellegibili a) tutti i professionisti che se ne occupino: medici, riabilitatori, insegnanti di arti della voce, della musica, della danza e del circo, filosofi, artisti etc. Certamente lontana dalla medicina oggi detta “complementare” e “non-evidence based”, la medicina delle arti performatiche (del cui nome ci siamo anche occupati di trattare lungamente perché, se non se ne trova uno idoneo, la branca non può sperare di definirsi) non va intesa soltanto come una medicina multidisciplinare per la salute dell'artista bensì come branca del sapere medico, filosofico e pedagogico utile a ottenere una piena salute fisica, psichica ed emotiva dell'arte e dell'artista. Per far questo, serve una interdisciplinarità che non sempre si nota negli approccî da noi studiati analizzando ateoreticamente i modelli internazionali con cui, personalmente o tramite intermediarî, ci siamo confrontati. Medicina non solamente dell'artista ma anche e soprattutto, dell'arte stessa (che, a volte, abbisogna essa pure di essere curata), ci siamo occupati di parlarne prendendo il via, non senza diversi limiti, anche da uno studio storico ed etico dell'esigenza e della fattualità della cura dell'arte e di quella del performer dalle origini a oggi.
La médecine des arts du spectacle vivant. Histoire, diffusion internationale, pensée, éthique et pratiques. La medicina delle arti e dello spettacolo vivente. Storia, diffusione internazionale, pensiero, etica e prassi
GUCCIARDO, ALFONSO GIANLUCA
2022
Abstract
Performing Arts (PA) Medicine, meant as a "medicine for the art of living entertainment", is still not known and not well understood and framed and recognized, in Europe as well as in the other Continents. Starting from a discussion on the philosophical and epistemological meaning of this branch of medicine, we have arrived at a personal ethical and bioethical reading in order to understand its limits and strengths for doctors, rehab professionals, teachers of the arts of voice, music, dance and circus, philosophers and, obviously, artists. PA Medicine (whose name we also dealt about) is far from that medicine today called "complementary"/"not-Evidence Based", and is a branch of medical and philosophical and pedagogical knowledge useful to the artist's and art's physical, psychic and emotional health. PA Medicine is a Medicine not only for the artist but for the PA themselves which, at times, also need to be cured. We have deepened this last topic also starting from an historical and ethic study of the phenomenon of the “care and curing” of arts and of performers, from the origins to today.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Tesi_dottorato_gucciardo alfonso gianluca.pdf
Open Access dal 09/12/2023
Dimensione
3.22 MB
Formato
Adobe PDF
|
3.22 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in UNITESI sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.
https://hdl.handle.net/20.500.14242/100747
URN:NBN:IT:UNIME-100747