This research explores the role that design can play in enhancing and communicating the historical heritage of Italian companies through the study of a particular device that firms increasingly rely on: the digital corporate archive. In a corporate context, archives take on a dual role, as a preservation tool and gateway to corporate history and as a strategic means for communicating corporate or brand identity. In recent years, digital technologies have offered new possibilities in terms of accessibility to documents, as well as in the area of communication and narration of the history of a company or brand. So far, however, little consideration has been given to the role that design can play in conceiving and shaping web platforms for digital corporate archives. Although there is already a conspicuous literature on corporate museums and archives in Italy, less attention has been directed to the impact of digital technologies on the organization, communication and enhancement of corporate heritage. This PdD thesis, in the first part, deals with the theme of digital archives and carefully analyses the way in which Italian companies have an online presence with their historical heritage. On the basis of such analysis, and taking into account the critical issues and opportunities observed, in the second part, the thesis focuses on a meta-design experiment: the realization of a theoretical-applicative model of anonline digital corporate archive, which is tested on two very different case studies: the Barilla Historical Archive and the historical heritage of the Aperol brand.
La ricerca esplora il ruolo che il design può avere nella comunicazione e valorizzazione del patrimonio storico delle imprese italiane attraverso lo studio di un particolare dispositivo a cui le aziende si affidano sempre più spesso: l'archivio d'impresa digitale. In un contesto aziendale, l'archivio assume un duplice significato, di strumento di conservazione e porta di accesso alla storia aziendale e di mezzo strategico di comunicazione dell'identità di impresa o di marca. Negli ultimi anni, le tecnologie digitali hanno offerto nuove possibilità, da un lato, in termini di accessibilità a documenti, e dall'altro, nell'ambito della comunicazione e della narrazione della storia di un'azienda o di un marchio. Finora, però, nella creazione di archivi digitali aziendali non si è tenuto conto sufficientemente del ruolo che può svolgere il design nella progettazione delle piattaforme web per gli archivi digitali d'impresa. Sebbene esista già una letteratura cospicua su musei e archivi di impresa in Italia, minore attenzione è stata data all'impatto che le tecnologie digitali hanno avuto sull'organizzazione, comunicazione e valorizzazione del patrimonio aziendale. Questa tesi nella prima parte affronta il tema degli archivi digitali e analizza accuratamente il modo in cui le imprese italiane sono presenti in rete con il proprio patrimonio storico. Sulla base di questa analisi, e tenendo conto delle criticità e opportunità rilevate, nella seconda parte la tesi si concentra su una operazione meta-progettuale: l'elaborazione di un modello teorico-applicativo di archivio d'impresa digitale on-line, sperimentato poi su due casi studio molto diversi tra loro: l'Archivio Storico Barilla e il patrimonio storico del marchio Aperol.
L’ARCHIVIO DI IMPRESA DAGLI SCAFFALI AL WEB. Il ruolo del design nella comunicazione digitale del patrimonio storico aziendale italiano
GARAGUSO, ANTONELLO
2023
Abstract
This research explores the role that design can play in enhancing and communicating the historical heritage of Italian companies through the study of a particular device that firms increasingly rely on: the digital corporate archive. In a corporate context, archives take on a dual role, as a preservation tool and gateway to corporate history and as a strategic means for communicating corporate or brand identity. In recent years, digital technologies have offered new possibilities in terms of accessibility to documents, as well as in the area of communication and narration of the history of a company or brand. So far, however, little consideration has been given to the role that design can play in conceiving and shaping web platforms for digital corporate archives. Although there is already a conspicuous literature on corporate museums and archives in Italy, less attention has been directed to the impact of digital technologies on the organization, communication and enhancement of corporate heritage. This PdD thesis, in the first part, deals with the theme of digital archives and carefully analyses the way in which Italian companies have an online presence with their historical heritage. On the basis of such analysis, and taking into account the critical issues and opportunities observed, in the second part, the thesis focuses on a meta-design experiment: the realization of a theoretical-applicative model of anonline digital corporate archive, which is tested on two very different case studies: the Barilla Historical Archive and the historical heritage of the Aperol brand.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
09_11_23 - Antonello Garaguso - final thesis.pdf
accesso aperto
Dimensione
74.72 MB
Formato
Adobe PDF
|
74.72 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in UNITESI sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.
https://hdl.handle.net/20.500.14242/161494
URN:NBN:IT:UNICAM-161494