The thesis explores the potential of implementing blockchain technology across various transportation sectors, including supply chain, logistics, motorways, shipping, smart cities, and public urban transport systems. These sectors are increasingly considering blockchain to leverage its features such as distributed networks, advanced cryptography, data immutability, and decentralized consensus. Special attention is given to examining blockchain's potential in electronic toll collection systems for highways. Additionally, the study aims to assess the impact of expanding the highway network and introducing blockchain-based payment systems on European economic growth. Overall, the research contributes to bridging the gap between theoretical knowledge of blockchain technology and its practical implementation in transportation. The contributions of this thesis are presented across three distinct chapters. Chapter 2 reviews the literature on the diffusion of blockchain technology in the transportation sector and potential barriers to its widespread adoption. Chapter 3 proposes and implements a theoretical model of Bitcoin blockchain technology for integrated payments among companies managing different sections of the same highway lane. Chapter 4 develops a macroeconomic model that studies the effects of highways and Bitcoin blockchain infrastructure on economic growth through panel data.
La tesi esplora i potenziali benefici e rischi dell’implementazione della tecnologia blockchain in vari settori del trasporto, tra cui la catena di approvvigionamento, la logistica, le autostrade, il trasporto marittimo, le città intelligenti e i sistemi di trasporto urbano pubblico. Questi settori stanno sempre più prendendo in considerazione la tecnologia blockchain per le sue caratteristiche di rete distribuita e decentralizzata, di crittografia avanzata, immutabilità dei dati e consenso decentralizzato. Una particolare attenzione è rivolta all'esaminare il potenziale della blockchain nei sistemi di riscossione dei pedaggi elettronici per le autostrade. Inoltre, lo studio mira a valutare l'impatto dell'espansione della rete autostradale e dell’introduzione di sistemi di pagamento basati su blockchain sulla crescita economica europea. In generale, la ricerca contribuisce a colmare il divario tra la conoscenza teorica della tecnologia blockchain e la sua implementazione pratica nel settore dei trasporti. I contributi di questa tesi sono presentati in tre capitoli distinti. Il Capitolo 2 rivede la letteratura sulla diffusione, i benefici e i rischi della tecnologia blockchain nel settore dei trasporti e sui potenziali ostacoli alla sua adozione diffusa. Il Capitolo 3 propone ed implementa un modello teorico della tecnologia blockchain di Bitcoin per i pagamenti integrati tra aziende che gestiscono diverse sezioni della stessa rete autostradale. Il Capitolo 4 sviluppa un modello macroeconomico che studia gli effetti delle autostrade e dell'infrastruttura dei pagamenti fornita dalla blockchain di Bitcoin sulla crescita economica utilizzando dati panel.
Benefits And Risks of Blockchain Adoption In The Transport Sector
FRACCALVIERI, LIVIA
2024
Abstract
The thesis explores the potential of implementing blockchain technology across various transportation sectors, including supply chain, logistics, motorways, shipping, smart cities, and public urban transport systems. These sectors are increasingly considering blockchain to leverage its features such as distributed networks, advanced cryptography, data immutability, and decentralized consensus. Special attention is given to examining blockchain's potential in electronic toll collection systems for highways. Additionally, the study aims to assess the impact of expanding the highway network and introducing blockchain-based payment systems on European economic growth. Overall, the research contributes to bridging the gap between theoretical knowledge of blockchain technology and its practical implementation in transportation. The contributions of this thesis are presented across three distinct chapters. Chapter 2 reviews the literature on the diffusion of blockchain technology in the transportation sector and potential barriers to its widespread adoption. Chapter 3 proposes and implements a theoretical model of Bitcoin blockchain technology for integrated payments among companies managing different sections of the same highway lane. Chapter 4 develops a macroeconomic model that studies the effects of highways and Bitcoin blockchain infrastructure on economic growth through panel data.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Livia_PhD_Thesis_reviewed_final_signed.pdf
accesso aperto
Dimensione
2.24 MB
Formato
Adobe PDF
|
2.24 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in UNITESI sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.
https://hdl.handle.net/20.500.14242/165922
URN:NBN:IT:UNINSUBRIA-165922