BACKGROUND: In Italy, practice experience provides up to 50% of the educational Midwifery student’s curricula. It is recognised as an important part of clinical practice for preregistration students and is accepted as the preceptor’s responsibility, once in practice, to provide opportunities for effective learning. However, little is known about the impact that preceptors have on Midwifery students and their effectiveness on students’ perceptions of learning. OBJECTIVES: This study is aimed at creating and validating a tool to explore the perceptions of Midwifery students on their clinical preceptors and to gather opinions on how to improve the effectiveness of clinical preceptors. METHODS: A multicentric research has been conducted at Northern Italy Bachelors in Midwifery. Focus groups consisted of 88 second and third year students. A survey tool has been created, validity and reliability have been tested through gold standards and students assessors. RESULTS: From the focus groups, it emerged that midwifery clinical preceptors should bridge the gap between theory and practice, improve evidence based learning, give useful feedback and correct students mistakes without belittling them. A 33 items survey tool has been created. It has internal consistency. Reliability has been tested through Cronbach’s Alpha: 0,97 for gold standards assessors and 0,94 for students assessors. CONCLUSIONS AND IMPLICATIONS FOR PRACTICE: These results imply that, from a student perspective, the ideal clinical teaching experience is heavily influenced by the preceptors’ behaviours. A survey tool specific for Midwifery students has been created and validated. The use of this tool allows for a uniform and country wide method of assessment of preceptors’ behaviours. Therefore, this gives headmasters the required tool to objectively measure a preceptor’s level of competence.
BACKGROUND: L’apprendimento clinico ricopre in ore più del 50% dell’esperienza educativa degli studenti dei Corsi di Laurea in Ostetricia in Italia. È risaputo come l’insegnamento pratico sia vitale per lo sviluppo del “saper fare” delle future/i professioniste/i ostetriche/i. La responsabilità di integrare e facilitare l’apprendimento degli studenti nello sfaccettato mondo della pratica clinica, spetta agli assistenti di tirocinio. Tuttavia poco si sa circa l’impatto che gli assistenti di tirocinio hanno sulle esperienze di apprendimento degli studenti di Ostetricia e criteri di comportamento sono stati definiti solo in piccola parte e teoricamente, pertanto restano spesso acritici. OBIETTIVI: Costruire e validare una scheda di valutazione del professionista, in qualità di assistente di tirocinio, ad uso degli studenti del Corso di Laurea in Ostetricia. METODI: Ricerca multicentrica, svolta presso i Corsi di Laurea in Ostetricia lombardi. Sono stati effettuati focus group coinvolgendo un totale di 88 studenti di secondo e terzo anno di corso. Viene costruita la scheda di valutazione dell’assistente di tirocinio sulla base di quanto emerso dai focus group ed è stata testata l’affidabilità attraverso l’alfa di Cronbach valutato sui valori di risposta ai diversi item della scheda, compilati da studenti e valutatori esperti (gold standard). RISULTATI: I focus group esplicitano il ruolo centrale dell’assistente di tirocinio nell'apprendimento degli studenti e le attitudini che dovrebbe avere. In particolare viene sottolineata la necessità di integrare l’insegnamento clinico a quello teorico svolto in aula, implementare un apprendimento basato sulle evidenze scientifiche, fornire feedback e correggere gli errori senza umiliare lo studente. A partire dagli item suggeriti dai focus group è stata costruita una scheda composta da 33 item. La scheda risulta avere coerenza interna. Questa è stata testata grazie a 3 item valutati come “variabili spia” in quanto il contenuto semantico è stato ritenuto affine e il punteggio atteso di Scala Likert è stato rilevato privo di contraddizioni. I punteggi per i tre item sono sovrapponibili nel gruppo dei gold standard e in quello degli studenti. Per l’affidabilità della scheda, è stato calcolato l’Alpha di Cronbach: questo è risultato 0,97 per i valutatori gold standard; 0,94 per gli studenti; 0,97 per le tre variabili spia nei valutatori gold standard e 0,85 per le tre variabili spia per gli studenti. CONCLUSIONI E IMPLICAZIONI PER LA PRATICA: Sono state identificate alcune caratteristiche fondamentali di un assistente di tirocinio efficace e, in base a queste, si è costruita e validata una scheda di valutazione dell’assistente di tirocinio in Ostetricia, di cui è possibile la compilazione da parte dello studente. L’utilizzo dello strumento consente di avere un metro di valutazione dell’operato degli assistenti di tirocinio utilizzabile nei singoli Corsi di Laurea in Ostetricia e uniformemente sul territorio nazionale. Ciò rende oggettivabile da parte delle direzioni didattiche la competenza richiesta agli assistenti di tirocinio e indirizza la formazione specifica.
COMPOSIZIONE, IMPIEGO E VALIDAZIONE DI UNA SCHEDA PER LA VALUTAZIONE DEGLI ASSISTENTI DI TIROCINIO IN OSTETRICIA
SOLDI, MARTA
2015
Abstract
BACKGROUND: In Italy, practice experience provides up to 50% of the educational Midwifery student’s curricula. It is recognised as an important part of clinical practice for preregistration students and is accepted as the preceptor’s responsibility, once in practice, to provide opportunities for effective learning. However, little is known about the impact that preceptors have on Midwifery students and their effectiveness on students’ perceptions of learning. OBJECTIVES: This study is aimed at creating and validating a tool to explore the perceptions of Midwifery students on their clinical preceptors and to gather opinions on how to improve the effectiveness of clinical preceptors. METHODS: A multicentric research has been conducted at Northern Italy Bachelors in Midwifery. Focus groups consisted of 88 second and third year students. A survey tool has been created, validity and reliability have been tested through gold standards and students assessors. RESULTS: From the focus groups, it emerged that midwifery clinical preceptors should bridge the gap between theory and practice, improve evidence based learning, give useful feedback and correct students mistakes without belittling them. A 33 items survey tool has been created. It has internal consistency. Reliability has been tested through Cronbach’s Alpha: 0,97 for gold standards assessors and 0,94 for students assessors. CONCLUSIONS AND IMPLICATIONS FOR PRACTICE: These results imply that, from a student perspective, the ideal clinical teaching experience is heavily influenced by the preceptors’ behaviours. A survey tool specific for Midwifery students has been created and validated. The use of this tool allows for a uniform and country wide method of assessment of preceptors’ behaviours. Therefore, this gives headmasters the required tool to objectively measure a preceptor’s level of competence.File | Dimensione | Formato | |
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https://hdl.handle.net/20.500.14242/174559
URN:NBN:IT:UNIMI-174559