This dissertation aims to investigate, through an interdisciplinary approach that combines written documents, literary works, and visual evidence, the role of horses in the society of Communal Italy, specifically focusing on Perugia in the second half of the XIII century. The research draws from a wide range of registers produced by the Commune of Perugia's chancery, with the core primary sources being the so-called «assignatio» registers, census lists of horses used for communal tasks and necessities. These documents offer fresh insights into the daily functioning of an understudied administrative system, called Impositio Equorum, which is only partially described in the city's Statutes and for which little evidence survives today. The aim of this study is to understand and re-frame animals that have existed historically, instead of “culturally mediated” ones, which have dominated historiography to date, and are rather symbols and man-made products within human culture. In the complex socio-political landscape of a XIII century Commune, the horse emerges as a multi-dimensional figure, serving various roles: military mount, means of transport and communication, labour resource, economic asset, and a powerful symbol of status and representation. This research clarifies and enriches our understanding of the horse's significance in late medieval society. It not only reinterprets familiar aspects with greater clarity but also opens new and unexpected avenues of inquiry, such as that of the hippiatric-veterinary dimension. In this regard, the multifaceted figures of the marescalchi (equine veterinarians), particularly within the unique institutional framework provided by the Commune of Perugia, shed light on a profession of considerable cultural importance, yet one that remains largely understudied today. Ultimately, this study confirms the socio-cultural significance of horses, their indirect yet pivotal role in stimulating scientific and cultural production, and their profound agency in human events – an influence that it is finally time for History to recognize.
La tesi si propone di indagare, attraverso una prospettiva interdisciplinare che pone in dialogo fonti documentarie, fonti letterarie e fonti visuali, il ruolo dei cavalli nell’Italia comunale e, in particolare, nella società perugina della seconda metà del XIII secolo. La ricerca ha preso avvio dallo spoglio di numerosi registri appartenenti alla produzione amministrativa cancelleresca del Comune di Perugia, fra cui un ruolo centrale è stato riservato ai cosiddetti «registri di assegnazione» di cavalli del Comune. Questa documentazione illustra in modo complementare e nuovo i risvolti applicativi, nella prassi, di un sistema, quello dell’Impositio Equorum, noto e in parte delineato dalle normative statuarie, ma scarsamente documentato, compreso e, conseguentemente, studiato. L’intento del lavoro è quello di comprendere e ri-definire la realtà degli animali storicamente vissuti – a partire da quello inevitabilmente più documentato, vale a dire il cavallo – in luogo di quelli fino ad oggi protagonisti nel panorama storiografico, “culturalmente mediati”, ossia indagati nella loro rappresentazione simbolica all’interno di prodotti e codici comunicativi umani. Nell’articolata realtà culturale di un comune duecentesco, il cavallo è del resto un elemento polisignificante, che intreccia ed interseca svariate realtà, dimensioni e spazi: cavalcatura militare, mezzo di trasporto e comunicazione, risorsa lavorativa, bene mobile e potente simbolo di rappresentanza. Quanto emerso dalla presente ricerca, ha consentito di chiarire ed arricchire lo statuto di questo animale nella società del pieno Medioevo, da un lato inquadrando con maggiore chiarezza aspetti e dati noti e, dall’altro, aprendo fecondi indirizzi di indagine, imprevisti e del tutto nuovi, come quello relativo alla dimensione ippiatrico-veterinaria. In particolare, la complessa figura del marescalco-ippiatra di fine XIII secolo, soprattutto nella singolare declinazione istituzionale che gli attribuisce il Comune di Perugia durante la sua fase popolare, getta luce su una figura dall’influenza professionale e culturale di enorme portata nel panorama del suo tempo e di cui, tuttavia, ad oggi sappiamo ben poco. In conclusione, ciò che emerge dal presente lavoro è la conferma della straordinaria centralità dei cavalli a livello sociale ed economico, il loro ruolo indiretto ma indubbio di pro-motori di cultura scientifico-sapienziale e, su tutto, la loro smisurata agency nelle vicende umane, a cui la storia deve oggi restituire spazio.
I CAVALLI DEL COMUNE. L'ASSIGNATIO EQUORUM A PERUGIA NELLA SECONDA META' DEL XIII SECOLO, TRA GESTIONE AMMINISTRATIVA E MASCALCIA.
MATTIOLI, IRINA
2025
Abstract
This dissertation aims to investigate, through an interdisciplinary approach that combines written documents, literary works, and visual evidence, the role of horses in the society of Communal Italy, specifically focusing on Perugia in the second half of the XIII century. The research draws from a wide range of registers produced by the Commune of Perugia's chancery, with the core primary sources being the so-called «assignatio» registers, census lists of horses used for communal tasks and necessities. These documents offer fresh insights into the daily functioning of an understudied administrative system, called Impositio Equorum, which is only partially described in the city's Statutes and for which little evidence survives today. The aim of this study is to understand and re-frame animals that have existed historically, instead of “culturally mediated” ones, which have dominated historiography to date, and are rather symbols and man-made products within human culture. In the complex socio-political landscape of a XIII century Commune, the horse emerges as a multi-dimensional figure, serving various roles: military mount, means of transport and communication, labour resource, economic asset, and a powerful symbol of status and representation. This research clarifies and enriches our understanding of the horse's significance in late medieval society. It not only reinterprets familiar aspects with greater clarity but also opens new and unexpected avenues of inquiry, such as that of the hippiatric-veterinary dimension. In this regard, the multifaceted figures of the marescalchi (equine veterinarians), particularly within the unique institutional framework provided by the Commune of Perugia, shed light on a profession of considerable cultural importance, yet one that remains largely understudied today. Ultimately, this study confirms the socio-cultural significance of horses, their indirect yet pivotal role in stimulating scientific and cultural production, and their profound agency in human events – an influence that it is finally time for History to recognize.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
phd_unimi_R12590.pdf
embargo fino al 10/07/2026
Dimensione
6.04 MB
Formato
Adobe PDF
|
6.04 MB | Adobe PDF |
I documenti in UNITESI sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.
https://hdl.handle.net/20.500.14242/189852
URN:NBN:IT:UNIMI-189852