A forgotten branche: analysis and translation of Renart Empereur The thesis aims to provide a comprehensive study and translation of the most extensive branche of the Roman de Renart, better known as Renart Empereur. In the past the branche – which is the 11th according to the branch numbers established by Martin – has achieved extraordinary success. This is attested by the large number of manuscript witnesses, and the epigonal works Renart le Nouvel and Le Couronnement Renart resume some of the main themes contained in this branche – such as the war between King Noble and Renart as well as the fox’s coronation. Nevertheless, modern criticism has disregarded the importance of this branche because of the lack of heroicomic character typical of the oldest branches, and the disorganization of the narrative structure. The first chapter focuses on the analysis of the narrative contents of the episodes of the first section, more varied and dynamic, which is a chain of adventures and meetings that Renart makes along the way: Renart and Isengrin, Renart and the blackberries, Renart and Roonel, Renart and the kites, Renart, the knight and the servant, Renart and Droin. Some of them use the motifs and the rhetorical expressions typical of the renardian tradition. The second chapter examines the second section, a unitary and uniform narration, which is focused on the systematic and global parody of the epic-chivalric world: the narration takes place between the court and the battlefield and revolves around the war events between the people of King Noble and the pagans, and then against Renart. The uniformity of the narrative structures, of the contents and themes, of the rhetorical-formal apparatus and, lastly, of the strategies adopted by the storyteller, shows that the second section had a unitary genesis. After analyzing the peculiarities of one and the other section, the third chapter investigates the entire structure of the branche, and explores the formal and thematic strategies used by the storyteller to give uniformity to a narrative discourse so heterogeneous. This chapter focuses on the genesis of the branche, which has been perceived as a coherent anthology since the very earliest manuscript witnesses. Eventually, the study considers the role played by the branche in the macrostructure of the Roman de Renart, showing that it can be seen as an ideal conclusion of the cycle.
Abstract della Tesi di Dottorato Una branche dimenticata: studio e traduzione di Renart Empereur La Tesi propone uno studio complessivo e la traduzione integrale della più estesa branche del Roman de Renart, meglio nota come Renart Empereur. In passato, la branche XI, secondo la numerazione di Martin, ha conosciuto una notevole fortuna, testimoniata dalla cospicua tradizione manoscritta, costituita da dodici codici e due frammenti, e dalla ripresa di alcuni temi fondamentali della guerra tra Re Noble e Renart e dell’incoronazione della volpe nelle opere epigonali Renart le Nouvel e Le Couronnement Renart; tuttavia la critica moderna ha relegato questa branche a un ruolo subalterno, giudicandola povera del carattere eroicomico tipico delle branches più antiche, e priva di un’architettura narrativa armoniosa e bene organizzata. Il presente lavoro opera in direzione di una rivalutazione generale della branche, ritenendo che i giudizi negativi su di essa derivino da due fraintendimenti: la valutazione di un prodotto letterario medievale attraverso dei criteri estetici moderni, e l’idea che la frammentarietà strutturale della branche derivi dalla scarsa abilità del troviero responsabile dell’intero testo. La branche XI è articolata in due unità narrative, del tutto indipendenti non solo dal punto di vista diegetico, ma anche sotto il profilo genetico: la discontinuità tra le due sezioni emerge lucidamente sui piani delle strutture, dei contenuti e dell’apparato retorico formale, determinando una storia compositiva articolata in fasi distinte. Il primo capitolo si concentra sull’analisi dei contenuti narrativi degli episodi confluiti nella prima sezione, più varia e dinamica, che si delinea come una catena di avventure e di incontri che Renart compie lungo il cammino: Renart e Isengrin, Renart e le more, Renart e Roonel, Renart e i nibbi, Renart, il cavaliere e il servitore, Renart e Droin. Alcuni di essi sono fortemente debitori alla tradizione renardiana, dalla quale attingono i motivi e il formulismo tipici. Il secondo capitolo prende in esame la seconda sezione, che si configura come un racconto unitario volto alla parodia sistematica e globale del mondo epico-cavalleresco: la narrazione si svolge tra la corte e il campo di battaglia e ruota attorno alle vicende belliche che il popolo di Re Noble deve sostenere prima contro i pagani e poi contro Renart e i baroni in rivolta. La solidarietà delle strutture narrative, dei contenuti e dei temi, dell’apparato retorico-formale e, infine, delle modalità di conduzione del racconto, dimostra che per la seconda sezione è possibile supporre una genesi unitaria. Dopo aver analizzato gli aspetti di singolarità dell’una e dell’altra sezione, il terzo capitolo si propone l’indagine della branche nel suo complesso, analizzando le strategie formali e tematiche intervenute per conferire uniformità a un discorso narrativo così eterogeneo, che sin dalla sua prima circolazione manoscritta hanno garantito una ricezione unitaria della branche. Si considera, inoltre, la storia compositiva della branche, che sin dalla sua prima circolazione manoscritta è stata recepita come un complesso narrativo unitario e coeso. Infine, si studia la funzione della branche all’interno della macrostruttura del Roman de Renart, del quale sembra proporsi come conclusione ideale.
Una branche dimenticata: studio e traduzione di Renart Empereur
CALLONI, Mara
2019
Abstract
A forgotten branche: analysis and translation of Renart Empereur The thesis aims to provide a comprehensive study and translation of the most extensive branche of the Roman de Renart, better known as Renart Empereur. In the past the branche – which is the 11th according to the branch numbers established by Martin – has achieved extraordinary success. This is attested by the large number of manuscript witnesses, and the epigonal works Renart le Nouvel and Le Couronnement Renart resume some of the main themes contained in this branche – such as the war between King Noble and Renart as well as the fox’s coronation. Nevertheless, modern criticism has disregarded the importance of this branche because of the lack of heroicomic character typical of the oldest branches, and the disorganization of the narrative structure. The first chapter focuses on the analysis of the narrative contents of the episodes of the first section, more varied and dynamic, which is a chain of adventures and meetings that Renart makes along the way: Renart and Isengrin, Renart and the blackberries, Renart and Roonel, Renart and the kites, Renart, the knight and the servant, Renart and Droin. Some of them use the motifs and the rhetorical expressions typical of the renardian tradition. The second chapter examines the second section, a unitary and uniform narration, which is focused on the systematic and global parody of the epic-chivalric world: the narration takes place between the court and the battlefield and revolves around the war events between the people of King Noble and the pagans, and then against Renart. The uniformity of the narrative structures, of the contents and themes, of the rhetorical-formal apparatus and, lastly, of the strategies adopted by the storyteller, shows that the second section had a unitary genesis. After analyzing the peculiarities of one and the other section, the third chapter investigates the entire structure of the branche, and explores the formal and thematic strategies used by the storyteller to give uniformity to a narrative discourse so heterogeneous. This chapter focuses on the genesis of the branche, which has been perceived as a coherent anthology since the very earliest manuscript witnesses. Eventually, the study considers the role played by the branche in the macrostructure of the Roman de Renart, showing that it can be seen as an ideal conclusion of the cycle.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
CALLONI Mara - Una branche dimenticata - Studio e traduzione di Renart Empereur.pdf
accesso aperto
Dimensione
2.62 MB
Formato
Adobe PDF
|
2.62 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in UNITESI sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.
https://hdl.handle.net/20.500.14242/194514
URN:NBN:IT:UNIMC-194514