The research explores how digital representation and communication technologies can enhance cultural heritage by expanding knowledge and reaching a broad, diverse audience. The case study focuses on the Ninfeo of Villa Giulia in Rome, a little-explored area of the villa. The Ninfeo has undergone various transformations and periods of abandonment; this study aims to create a virtual reconstruction showing its appearance prior to 18th-century restorations, based on Gilles Marie Oppenord's detailed drawings. This reconstruction seeks to revive not only the Ninfeo's architecture but also its environmental and sensory qualities. The methodology includes surveying existing materials, photogrammetric integration, and high-resolution acquisition of Oppenord’s large drawings, progressing through different model types designed to meet both communicative and operational needs, culminating in an immersive experience. Regarding the tools for this sensory and communicative experience, the study tests techniques to recreate both the architectural space and sensory aspects, enhancing users' understanding of the space. Aligned with contemporary trends, this research contributes to studies on cultural heritage enhancement via Augmented Reality (AR), specifically Spatial Augmented Reality (SAR). A new aspect of the study is testing the feasibility and effectiveness of large-scale video projection, using centuries-old drawings to texture surfaces. The physical model, used for experimental testing, allowed assessment of project feasibility and preparation of essential materials for future collaboration with conservationists, aiming for an on-site, multisensory video projection on the Ninfeo.
La ricerca esplora le possibilità offerte dall'impiego delle tecnologie per la rappresentazione e la comunicazione digitale volta alla valorizzazione del patrimonio culturale attraverso l’ampliamento delle conoscenze e la diffusione a un bacino di fruizione ampio e differenziato. Il caso studio preso in esame è il Ninfeo di Villa Giulia a Roma, un’area storica poco indagata della villa. Il Ninfeo ha subito varie trasformazioni e lunghi periodi di abbandono; l'obiettivo è proporne una restituzione virtuale che ne mostri l'aspetto precedente ai restauri settecenteschi, utilizzando, a tal fine, gli splendidi disegni attribuiti a Gilles Marie Oppenord. Tale restituzione mira a riproporre non solo l’architettura del Ninfeo, quanto la sua qualità ambientale e percettiva. L’iter metodologico passa attraverso la ricognizione del materiale disponibile, l’integrazione fotogrammetrica del rilievo e l’acquisizione ad alta risoluzione delle grandi tavole di Oppenord, per arrivare, infine, attraverso la ricostruzione di diverse tipologie di modello che soddisfino le esigenze comunicative e operative, alla realizzazione di un’esperienza immersiva. Sul piano degli strumenti adottati in fase di realizzazione dell’esperienza comunicativa e percettiva, ci si è orientati sulla verifica di tecniche che possano riproporre al contempo l’ambiente architettonico e l’esperienza sensoriale, portando il fruitore a meglio comprendere la natura di quello spazio. In linea con il panorama attuale, la ricerca si inserisce nel filone degli studi relativi alla valorizzazione e diffusione tramite l' Augmented Reality (AR) e, in particolare, la Spatial Augmented Reality (SAR). Una delle caratteristiche peculiari della ricerca consiste nella verifica della fattibilità e dell’efficacia della videoproiezione basata su una texturizzazione delle superfici tramite un disegno realizzato oltre tre secoli fa. La realizzazione del modello plastico sul quale effettuare le verifiche sperimentali ha permesso di valutare la fattibilità del progetto e di preparare il materiale necessario ai futuri sviluppi della ricerca, che contemplano il coinvolgimento delle figure preposte alla conservazione del sito al fine di mettere in opera quanto realizzato, attraverso una videoproiezione da effettuarsi direttamente sul Ninfeo, per una esperienza multisensoriale in situ.
Dal documento iconografico all'esperienza multimediale. Rievocazione del Ninfeo di Villa Giulia prima dei restauri del Settecento
BRANCASI, ANNALISA
2025
Abstract
The research explores how digital representation and communication technologies can enhance cultural heritage by expanding knowledge and reaching a broad, diverse audience. The case study focuses on the Ninfeo of Villa Giulia in Rome, a little-explored area of the villa. The Ninfeo has undergone various transformations and periods of abandonment; this study aims to create a virtual reconstruction showing its appearance prior to 18th-century restorations, based on Gilles Marie Oppenord's detailed drawings. This reconstruction seeks to revive not only the Ninfeo's architecture but also its environmental and sensory qualities. The methodology includes surveying existing materials, photogrammetric integration, and high-resolution acquisition of Oppenord’s large drawings, progressing through different model types designed to meet both communicative and operational needs, culminating in an immersive experience. Regarding the tools for this sensory and communicative experience, the study tests techniques to recreate both the architectural space and sensory aspects, enhancing users' understanding of the space. Aligned with contemporary trends, this research contributes to studies on cultural heritage enhancement via Augmented Reality (AR), specifically Spatial Augmented Reality (SAR). A new aspect of the study is testing the feasibility and effectiveness of large-scale video projection, using centuries-old drawings to texture surfaces. The physical model, used for experimental testing, allowed assessment of project feasibility and preparation of essential materials for future collaboration with conservationists, aiming for an on-site, multisensory video projection on the Ninfeo.File | Dimensione | Formato | |
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https://hdl.handle.net/20.500.14242/201336
URN:NBN:IT:UNIROMA1-201336