The affirmation of compensation for damages for injury to legitimate interests and the subsequent attribution of the power of condemnation to the administrative judge have posed the problem of identifying the liability model to be applied in the case of unlawful action by public authorities. On the one hand, Article 30 c.p.a. establishes some of the essential elements of the case, but without providing, like the Civil Code, an organic system of protection. On the other hand, the ambiguous interventions of jurisprudence, while being aware of the diversity of the legal situations of legitimate interest and subjective right, seem to anchor the discipline of administrative law to that of aquilian tort. Therefore, it is intended to analyze benefits and problematic issues related to the use of civil law-derived liability models (extra-contractual and contractual, the latter also mitigated in light of the theory of qualified social contact) in order to assess the possibility of an autonomous public law liability that finds discipline and foundation in administrative law alone.
L’affermazione del risarcimento del danno per lesione di interessi legittimi e la successiva attribuzione del potere di condanna al giudice amministrativo hanno posto il problema di individuare il modello di responsabilità da applicare in caso di azione illegittima dei pubblici poteri. Da una parte, l’art. 30 c.p.a. fissa alcuni degli elementi essenziali della fattispecie, senza però prevedere, al pari del codice civile, un sistema organico di tutela. Dall’altra, gli ondivaghi interventi della giurisprudenza, pur nella consapevolezza della diversità delle situazioni giuridiche di interesse legittimo e diritto soggettivo, sembrano ancorare la disciplina di diritto amministrativo a quella dell’illecito aquiliano. Si intende, quindi, analizzare benefici e problematicità connesse al ricorso ai modelli di responsabilità di derivazione civilistica (extracontrattuale e contrattuale, quest’ultima anche mitigata alla luce della teoria del contatto sociale qualificato) per valutare la possibilità di un’autonoma responsabilità di diritto pubblico che trovi disciplina e fondamento nel solo diritto amministrativo.
La responsabilità di diritto pubblico della pubblica amministrazione
CIAFARDONI, ADRIANA
2025
Abstract
The affirmation of compensation for damages for injury to legitimate interests and the subsequent attribution of the power of condemnation to the administrative judge have posed the problem of identifying the liability model to be applied in the case of unlawful action by public authorities. On the one hand, Article 30 c.p.a. establishes some of the essential elements of the case, but without providing, like the Civil Code, an organic system of protection. On the other hand, the ambiguous interventions of jurisprudence, while being aware of the diversity of the legal situations of legitimate interest and subjective right, seem to anchor the discipline of administrative law to that of aquilian tort. Therefore, it is intended to analyze benefits and problematic issues related to the use of civil law-derived liability models (extra-contractual and contractual, the latter also mitigated in light of the theory of qualified social contact) in order to assess the possibility of an autonomous public law liability that finds discipline and foundation in administrative law alone.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Tesi dottorato - A.pdf
embargo fino al 13/04/2028
Dimensione
1.57 MB
Formato
Adobe PDF
|
1.57 MB | Adobe PDF |
I documenti in UNITESI sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.
https://hdl.handle.net/20.500.14242/202464
URN:NBN:IT:UNIMORE-202464