This research seeks to contribute to the growing debate on the nexus between climate change and human mobility, with particular focus on sea level rise as a driver of forced (im)mobility. In the absence of a specific legal status for so-called environmental migrants and ad hoc normative framework, the thesis examines the international obligations relevant to the protection of individuals forced to move due to sea level rise. It draws from international environmental and climate change law, international human rights law, and international refugee law. Chapter 1 provides an introductory overview of the main legal implications of sea level rise for international law. Chapter 2 reconstructs the different forms of mobility resulting from the effects of this climatic phenomenon (internal displacement, planned relocation, migration) and the characteristics such mobility can assume (voluntary, forced, temporary, permanent). The analysis of international obligations develops along three main axes: prevention, protection, and cooperation. Chapter 3 examines the obligations of mitigation and adaptation under the main climate treaties — the UNFCCC, the Kyoto Protocol, and the Paris Agreement — assessing their effectiveness in preventing displacement related to climate change impacts. Chapter 4 analyzes existing legal instruments for the protection of displaced persons, considering both internally displaced persons and cross-border migrants, through the examination of refugee conventions, human rights protection mechanisms, and recent soft law instruments on international migration. Finally, Chapter 5 focuses on international duty to cooperate, exploring its development and practical application across various branches of international law, with particular attention to environmental and climate change law. Within this framework, the thesis considers technical and financial assistance mechanisms. Furthermore, bilateral agreements, and emerging regional practices — with a specific focus on the Pacific area — aimed at protecting environmental migrants are examined. The research concludes that, although the legal framework remains fragmented, international law nonetheless provides normative tools which, through an evolutionary and systemic approach, can offer (albeit sometimes limited) protection to individuals affected by (im)mobility induced by sea level rise.
Il presente lavoro di ricerca si inserisce nel crescente dibattito sul nesso tra cambiamenti climatici e mobilità umana, con particolare attenzione all’innalzamento del livello del mare quale fattore di (im)mobilità forzata. In assenza di uno status giuridico specifico per i cosiddetti migranti ambientali e di uno strumento normativo ad hoc, la tesi esamina gli obblighi internazionali rilevanti per la protezione delle persone costrette a spostarsi a causa dell’innalzamento del livello del mare, derivanti essenzialmente dal diritto internazionale dell’ambiente e del cambiamento climatico, dal diritto internazionale dei diritti umani e dal diritto internazionale dei rifugiati. Il Capitolo 1, di carattere introduttivo, analizza le principali implicazioni giuridiche dell’innalzamento del livello del mare per il diritto internazionale. Il Capitolo 2 ricostruisce le diverse forme di mobilità derivanti dagli effetti del fenomeno climatico in questione (spostamento interno, ricollocazione pianificata, migrazione) e le caratteristiche che essa può assumere (volontaria, forzata, temporanea, permanente). L’analisi degli obblighi internazionali si sviluppa lungo tre direttrici principali: prevenzione, protezione e cooperazione. Il Capitolo 3 esamina gli obblighi di mitigazione e adattamento derivanti dai principali trattati sul clima – UNFCCC, Protocollo di Kyoto e Accordo di Parigi – valutandone l’efficacia nel prevenire gli spostamenti legati agli effetti del cambiamento climatico. Il Capitolo 4 analizza gli strumenti giuridici esistenti per la tutela delle persone in movimento, considerando tanto gli sfollati interni quanto i migranti transfrontalieri, attraverso l’analisi delle Convenzioni sui rifugiati, degli strumenti di protezione dei diritti umani e dei recenti strumenti di soft law in materia di migrazione internazionale. Infine, il Capitolo 5 si focalizza sugli obblighi internazionali di cooperazione, esaminandone lo sviluppo e le loro applicazioni concrete nell’ambito di diverse branche del diritto internazionale rilevanti, tra cui in particolare il diritto internazionale dell’ambiente e del cambiamento climatico. In questo contesto, vengono presi in considerazione gli strumenti di assistenza tecnica e finanziaria volti a prevenire e arginare la mobilità ambientale e climatica. Inoltre, vengono esaminati gli accordi bilaterali e le pratiche emergenti in ambito regionale – con un focus specifico sull’area del Pacifico – finalizzati alla protezione dei migranti ambientali. La tesi evidenzia come, sebbene il quadro appaia ancora frammentato, il diritto internazionale dispone comunque di strumenti normativi che, anche alla luce di un approccio evolutivo e sistematico, possono fornire una (seppur talvolta limitata) tutela alle persone coinvolte in situazioni di (im)mobilità indotta dall’innalzamento del livello del mare.
INNALZAMENTO DEL LIVELLO DEL MARE E (IM)MOBILITÀ UMANA. Tra obblighi internazionali di prevenzione, protezione e cooperazione
SARDO, Martina
2025
Abstract
This research seeks to contribute to the growing debate on the nexus between climate change and human mobility, with particular focus on sea level rise as a driver of forced (im)mobility. In the absence of a specific legal status for so-called environmental migrants and ad hoc normative framework, the thesis examines the international obligations relevant to the protection of individuals forced to move due to sea level rise. It draws from international environmental and climate change law, international human rights law, and international refugee law. Chapter 1 provides an introductory overview of the main legal implications of sea level rise for international law. Chapter 2 reconstructs the different forms of mobility resulting from the effects of this climatic phenomenon (internal displacement, planned relocation, migration) and the characteristics such mobility can assume (voluntary, forced, temporary, permanent). The analysis of international obligations develops along three main axes: prevention, protection, and cooperation. Chapter 3 examines the obligations of mitigation and adaptation under the main climate treaties — the UNFCCC, the Kyoto Protocol, and the Paris Agreement — assessing their effectiveness in preventing displacement related to climate change impacts. Chapter 4 analyzes existing legal instruments for the protection of displaced persons, considering both internally displaced persons and cross-border migrants, through the examination of refugee conventions, human rights protection mechanisms, and recent soft law instruments on international migration. Finally, Chapter 5 focuses on international duty to cooperate, exploring its development and practical application across various branches of international law, with particular attention to environmental and climate change law. Within this framework, the thesis considers technical and financial assistance mechanisms. Furthermore, bilateral agreements, and emerging regional practices — with a specific focus on the Pacific area — aimed at protecting environmental migrants are examined. The research concludes that, although the legal framework remains fragmented, international law nonetheless provides normative tools which, through an evolutionary and systemic approach, can offer (albeit sometimes limited) protection to individuals affected by (im)mobility induced by sea level rise.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Tesi di dottorato Martina Sardo XXXVI ciclo.pdf
embargo fino al 01/01/2028
Dimensione
3.2 MB
Formato
Adobe PDF
|
3.2 MB | Adobe PDF |
I documenti in UNITESI sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.
https://hdl.handle.net/20.500.14242/203176
URN:NBN:IT:UNIPA-203176