The present research project examines the transformations of music in the context of the current digital revolution, with a particular focus on the role of digital platforms in mediating music content. The concept of micromateriality is introduced as a means of describing the complex interplay of technological, social and cultural elements that characterises platformized music. This is set against a historical-theoretical analysis of digital mediations and the status of the platformized music object is explored. The paradigm of Digital Methods is employed to provide a practical illustration of the analytical process for examining the micromaterial elements. This entails a critical re-reading of the elements' influence on and function as indices of the listening experience, thereby contributing to the definition of the users' relationship with the re-mediations operated by the platforms. The analysis will focus on digital platforms, specifically on the digital remediations of the 74th edition of the Sanremo Festival and two tracks presented during the Festival. In addition, the research will contribute to the definition of socio-technical musical imaginaries, with a particular focus on the cases of trap and Italodisco.
La presente ricerca indaga le trasformazioni della musica nell'era della piattaformizzazione, focalizzandosi sulle piattaforme digitali e le loro modalità di mediazione dei contenuti musicali. Partendo da un'analisi storico-teorica delle mediazioni digitali, è introdotto il concetto di micromaterialità per descrivere la complessa interazione di elementi tecnologici, sociali e culturali che caratterizza la musica piattaformizzata, inoltre viene approfondito lo statuto dell’oggetto musicale piattaformizzato. Sfruttando il paradigma dei Digital Methods, viene fornito un primo esempio pratico di come analizzare questi elementi micromateriali rileggendo criticamente come questi influenzino e, al contempo, siano indici della fruizione dell’oggetto musicale, contribuendo a definire il rapporto degli utenti con le rimediazioni operate dalle piattaforme – nello specifico saranno analizzate le rimediazioni digitali del 74^ Edizione del Festival di Sanremo e di due brani presentati durante il Festival – e alla definizione di immaginari musicali sociotecnici – analizzando il caso della trap e dell’Italodisco.
Processi di piattaformizzazione nella produzione intermediale della popular music: micromaterialità, metodi digitali e immaginari musicali
ZANOTTI, MATTIA
2025
Abstract
The present research project examines the transformations of music in the context of the current digital revolution, with a particular focus on the role of digital platforms in mediating music content. The concept of micromateriality is introduced as a means of describing the complex interplay of technological, social and cultural elements that characterises platformized music. This is set against a historical-theoretical analysis of digital mediations and the status of the platformized music object is explored. The paradigm of Digital Methods is employed to provide a practical illustration of the analytical process for examining the micromaterial elements. This entails a critical re-reading of the elements' influence on and function as indices of the listening experience, thereby contributing to the definition of the users' relationship with the re-mediations operated by the platforms. The analysis will focus on digital platforms, specifically on the digital remediations of the 74th edition of the Sanremo Festival and two tracks presented during the Festival. In addition, the research will contribute to the definition of socio-technical musical imaginaries, with a particular focus on the cases of trap and Italodisco.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Dottorato Zanotti_Processi di piattaformizzazione nella produzione intermediale della popular music_ micromaterialita_, metodi digitali e immaginari musicali.pdf
accesso aperto
Dimensione
42.79 MB
Formato
Adobe PDF
|
42.79 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in UNITESI sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.
https://hdl.handle.net/20.500.14242/209390
URN:NBN:IT:UNIPV-209390