Background: Although there is growing interest in telehealth to deliver intervention for children with autism spectrum disorders (ASD), studies with a direct comparison between teletherapy and traditional in person therapy are limited. Furthermore, research suggested that parental and treatment factors are likely to affect children’s response to treatment. Methods: This randomized control trial was aimed at comparing the effect of tele-assisted and in person-intervention for families with ASD’s children. Twenty-six parents of children with ASD (3 years to 11 years old) were randomly assigned to TAU (treatment as usual) according to therapeutic plan with or without the inclusion of 10 session of online parent training (OPT). Pre and post intervention assessment was conducted using the Parenting Stress Index (PSI-4), the Family Empowerment Scale (I-FES), the Parental Reflective Functioning Questionnaire (PRFQ) and Telemedicine Expectations Questionnaire (TEQ). Results: Substantial reduction in parent stress levels and improvements of parental competence using OPT were obtained. Conclusions: This randomized controlled trial demonstrates the evidence-based potential for telehealth to improve treatment of ASDs.

Background: Sebbene ci sia un crescente interesse per la telemedicina nell’erogazione di interventi per bambini con disturbo dello spettro autistico, gli studi con un confronto diretto tra la teleterapia e la tradizionale terapia vis-a-vis sono limitati. Le ricerche indicano, inoltre, che fattori legati ai genitori e al trattamento potrebbero influenzare la risposta allo stesso. Metodo: Questo trial randomizzato controllato ha lo scopo di comparare gli effetti di interventi tele-assisted e vis a vis per genitori di bambini con ASD. Ventisei genitori di bambini con ASD (tra i 3 e gli 11 anni) sono stati assegnati al TAU (treatment as usual) in accordo con il piano terapeutico con o senza l’inclusione di un parent training on line (OPT) in maniera randomizzata. La valutazione pre e post-intervento è stata condotta utilizzando Parenting Stress Index (PSI-4), Family Empowerment Scale (I-FES), Parental Reflective Functioning Questionnaire (PRFQ) e Telemedicine Expectations Questionnaire (TEQ). Risultati: Una riduzione sostanziale nei livelli di stress parentale e un miglioramento della competenza genitoriale sono state ottenute attraverso l’uso del OPT. Conclusioni: Questo trial controllato randomizzato dimostra la potenziale evidenza per la telemedicina nel migliorare il trattamento in ASD.

TELEMEDICINA NEL TRATTAMENTO DEL DISTURBO DELLO SPETTRO AUTISTICO

GIOVANNA, GRILLO
2025

Abstract

Background: Although there is growing interest in telehealth to deliver intervention for children with autism spectrum disorders (ASD), studies with a direct comparison between teletherapy and traditional in person therapy are limited. Furthermore, research suggested that parental and treatment factors are likely to affect children’s response to treatment. Methods: This randomized control trial was aimed at comparing the effect of tele-assisted and in person-intervention for families with ASD’s children. Twenty-six parents of children with ASD (3 years to 11 years old) were randomly assigned to TAU (treatment as usual) according to therapeutic plan with or without the inclusion of 10 session of online parent training (OPT). Pre and post intervention assessment was conducted using the Parenting Stress Index (PSI-4), the Family Empowerment Scale (I-FES), the Parental Reflective Functioning Questionnaire (PRFQ) and Telemedicine Expectations Questionnaire (TEQ). Results: Substantial reduction in parent stress levels and improvements of parental competence using OPT were obtained. Conclusions: This randomized controlled trial demonstrates the evidence-based potential for telehealth to improve treatment of ASDs.
10-feb-2025
Italiano
Background: Sebbene ci sia un crescente interesse per la telemedicina nell’erogazione di interventi per bambini con disturbo dello spettro autistico, gli studi con un confronto diretto tra la teleterapia e la tradizionale terapia vis-a-vis sono limitati. Le ricerche indicano, inoltre, che fattori legati ai genitori e al trattamento potrebbero influenzare la risposta allo stesso. Metodo: Questo trial randomizzato controllato ha lo scopo di comparare gli effetti di interventi tele-assisted e vis a vis per genitori di bambini con ASD. Ventisei genitori di bambini con ASD (tra i 3 e gli 11 anni) sono stati assegnati al TAU (treatment as usual) in accordo con il piano terapeutico con o senza l’inclusione di un parent training on line (OPT) in maniera randomizzata. La valutazione pre e post-intervento è stata condotta utilizzando Parenting Stress Index (PSI-4), Family Empowerment Scale (I-FES), Parental Reflective Functioning Questionnaire (PRFQ) e Telemedicine Expectations Questionnaire (TEQ). Risultati: Una riduzione sostanziale nei livelli di stress parentale e un miglioramento della competenza genitoriale sono state ottenute attraverso l’uso del OPT. Conclusioni: Questo trial controllato randomizzato dimostra la potenziale evidenza per la telemedicina nel migliorare il trattamento in ASD.
Autismo; Telemedicina; Parent training
DESAPHY, Jean Francois
MARGARI, Lucia
VACCA, Angelo
Università degli studi di Bari
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.14242/210582
Il codice NBN di questa tesi è URN:NBN:IT:UNIBA-210582