The following research project “Wild Space and Urban Space: The Relationship with Nature in Early and Romantic Europe” aims to analyze, according to a comparative methodological approach, specific natural and anthropized places represented on a narrative level in some works of medieval and romantic literature. On the basis of the most recent ecocritical studies, which have acknowledged the importance of place in the relationship with the human being, this diachronic investigation aims to reconstruct the different ways of living and meaning spaces over time.The first part of this work embraces a medieval perspective. Firstly, the evaluation of natural space and anthropized space during the Middle Ages is reconstructed from a historical, factual, cultural and literary point of view. Secondly, it opens up in depth to the analysis of the Tristanian matter of the twelfth century, through the literary works of Béroul, Thomas and the two Folies, of Oxford and of Bern, considering above all the narrative construction of the court of Cornwall and the forest of Morrois. At the same time, as if inside a map, other more or less wild and more or less anthropized places are identified, such as, for example, the prairie, the monastery, the sea, the cave, always according to the relationship which is established with the main characters. The literary analysis denounces peculiar semanticizations with respect to the aesthetics of the time on a factual, symbolic and sociological level. The second part is dedicated to the early and middle Romanticism, opening up to a different cultural system, which, however, nostalgically looks at the ideal medieval unity. Firstly, we focus on the conception of urban and non-urban space from various perspectives, considering the new and destabilizing phenomenon of proto-industrialization as an element of differentiation. Secondly, we propose specific spaces from the fairy tale Melusine, written in 1800 by Ludwig Tieck and Undine, written in 1811 by Friedrich De La Motte-Fouqué, observing how the narrative construction of space is influenced by the new romantic aesthetics. As in the medieval case, the contrast between the wild reality, especially the Wald, and the anthropized reality is emphasized. In the same way, further places of the romantic Landschaft are analyzed, such as the mountains, the cave, the lake, always in relation to the characters. The last chapter stages a contrastive spatial overview between the two systems, reconstructing a literary geography that denounces both divergent semanticizations based on a contingent aesthetics, but also traits d'union that are maintained and still resist in literary and historical time. The conclusion demonstrates how the meaning of the place and the space-character relationship are inextricably influenced by the original cultural system, in addition, confirming the dictates of the spatial turn

Il seguente progetto di ricerca “Spazio selvaggio e spazio urbano: il rapporto con la natura nell’Europa delle origini e dell’età romantica” si pone l’obiettivo di analizzare, secondo un approccio metodologico comparatistico, specifici loci naturali e antropizzati rappresentati sul piano narrativo in alcune opere della letteratura medievale e romantica. Sulla base dei più recenti studi ecocritici, che hanno riconosciuto l’importanza del luogo nel rapporto con l’individuo, questa indagine diacronica ambisce a ricostruire le diverse modalità di vivere e di significare gli spazi nel tempo. La prima parte di questo lavoro abbraccia una prospettiva medievale. Dapprima si ricostruisce sul piano storico, fattuale, culturale e letterario la valutazione dello spazio naturale e dello spazio antropizzato nel corso del Medioevo. Successivamente, ci si apre in maniera approfondita all’analisi della materia tristaniana del dodicesimo secolo, tramite le testimonianze di Béroul, Thomas e le due Folies, di Oxford e di Berna, considerando soprattutto la costruzione narrativa della corte di Cornovaglia e della foresta del Morrois. Al contempo, come all’interno di una mappa, si enucleano altri loci più o meno selvaggi e più o meno antropizzati, quali, ad esempio, la prateria, il monastero, il mare, la grotta, sempre in relazione al rapporto instaurato con i personaggi principali. L’analisi letteraria denuncia delle semantizzazioni peculiari rispetto all’estetica del tempo sul piano fattuale, simbolico e sociologico. La seconda parte è dedicata al primo e al medio Romanticismo aprendo ad un diverso sistema culturale, che, però, guarda nostalgicamente all’ideale unità medievale. In primo luogo, ci si sofferma sulla concezione dello spazio urbano e non da varie prospettive, considerando come elemento di differenziazione il nuovo e destabilizzante fenomeno della protoindustrializzazione. In secondo luogo, si propongono specifici spazi della fiaba Melusina, scritta nel 1800 da Ludwig Tieck e Undine, scritta nel 1811 da Friedrich De La Motte-Fouqué, osservando come la costruzione narrativa dello spazio risenta della nuova estetica romantica. Come nel caso medioevale, si enfatizza il contrasto tra la realtà selvaggia, soprattutto del Wald, e la realtà antropizzata. In egual misura, si analizzano ulteriori luoghi della Landschaft romantica, quali, le montagne, la grotta, il lago, sempre in relazione ai personaggi. L’ultimo capitolo mette in scena una panoramica spaziale contrastiva tra i due sistemi ricostruendo una geografia letteraria che denuncia sia semantizzazioni divergenti sulla base dell’estetica contingente, ma anche traits d’union che si mantengono e resistono nel tempo letterario e storico. La conclusione dimostra come la significazione del luogo ed il rapporto spazio-personaggio siano inestricabilmente influenzati dal sistema culturale di appartenenza, confermando, inoltre, i dettami dello spatial turn.

Spazio selvaggio e spazio urbano: il rapporto con la natura nell’Europa delle origini e dell’età romantica

RUGGERO, MARIA
2025

Abstract

The following research project “Wild Space and Urban Space: The Relationship with Nature in Early and Romantic Europe” aims to analyze, according to a comparative methodological approach, specific natural and anthropized places represented on a narrative level in some works of medieval and romantic literature. On the basis of the most recent ecocritical studies, which have acknowledged the importance of place in the relationship with the human being, this diachronic investigation aims to reconstruct the different ways of living and meaning spaces over time.The first part of this work embraces a medieval perspective. Firstly, the evaluation of natural space and anthropized space during the Middle Ages is reconstructed from a historical, factual, cultural and literary point of view. Secondly, it opens up in depth to the analysis of the Tristanian matter of the twelfth century, through the literary works of Béroul, Thomas and the two Folies, of Oxford and of Bern, considering above all the narrative construction of the court of Cornwall and the forest of Morrois. At the same time, as if inside a map, other more or less wild and more or less anthropized places are identified, such as, for example, the prairie, the monastery, the sea, the cave, always according to the relationship which is established with the main characters. The literary analysis denounces peculiar semanticizations with respect to the aesthetics of the time on a factual, symbolic and sociological level. The second part is dedicated to the early and middle Romanticism, opening up to a different cultural system, which, however, nostalgically looks at the ideal medieval unity. Firstly, we focus on the conception of urban and non-urban space from various perspectives, considering the new and destabilizing phenomenon of proto-industrialization as an element of differentiation. Secondly, we propose specific spaces from the fairy tale Melusine, written in 1800 by Ludwig Tieck and Undine, written in 1811 by Friedrich De La Motte-Fouqué, observing how the narrative construction of space is influenced by the new romantic aesthetics. As in the medieval case, the contrast between the wild reality, especially the Wald, and the anthropized reality is emphasized. In the same way, further places of the romantic Landschaft are analyzed, such as the mountains, the cave, the lake, always in relation to the characters. The last chapter stages a contrastive spatial overview between the two systems, reconstructing a literary geography that denounces both divergent semanticizations based on a contingent aesthetics, but also traits d'union that are maintained and still resist in literary and historical time. The conclusion demonstrates how the meaning of the place and the space-character relationship are inextricably influenced by the original cultural system, in addition, confirming the dictates of the spatial turn
17-apr-2025
Italiano
Il seguente progetto di ricerca “Spazio selvaggio e spazio urbano: il rapporto con la natura nell’Europa delle origini e dell’età romantica” si pone l’obiettivo di analizzare, secondo un approccio metodologico comparatistico, specifici loci naturali e antropizzati rappresentati sul piano narrativo in alcune opere della letteratura medievale e romantica. Sulla base dei più recenti studi ecocritici, che hanno riconosciuto l’importanza del luogo nel rapporto con l’individuo, questa indagine diacronica ambisce a ricostruire le diverse modalità di vivere e di significare gli spazi nel tempo. La prima parte di questo lavoro abbraccia una prospettiva medievale. Dapprima si ricostruisce sul piano storico, fattuale, culturale e letterario la valutazione dello spazio naturale e dello spazio antropizzato nel corso del Medioevo. Successivamente, ci si apre in maniera approfondita all’analisi della materia tristaniana del dodicesimo secolo, tramite le testimonianze di Béroul, Thomas e le due Folies, di Oxford e di Berna, considerando soprattutto la costruzione narrativa della corte di Cornovaglia e della foresta del Morrois. Al contempo, come all’interno di una mappa, si enucleano altri loci più o meno selvaggi e più o meno antropizzati, quali, ad esempio, la prateria, il monastero, il mare, la grotta, sempre in relazione al rapporto instaurato con i personaggi principali. L’analisi letteraria denuncia delle semantizzazioni peculiari rispetto all’estetica del tempo sul piano fattuale, simbolico e sociologico. La seconda parte è dedicata al primo e al medio Romanticismo aprendo ad un diverso sistema culturale, che, però, guarda nostalgicamente all’ideale unità medievale. In primo luogo, ci si sofferma sulla concezione dello spazio urbano e non da varie prospettive, considerando come elemento di differenziazione il nuovo e destabilizzante fenomeno della protoindustrializzazione. In secondo luogo, si propongono specifici spazi della fiaba Melusina, scritta nel 1800 da Ludwig Tieck e Undine, scritta nel 1811 da Friedrich De La Motte-Fouqué, osservando come la costruzione narrativa dello spazio risenta della nuova estetica romantica. Come nel caso medioevale, si enfatizza il contrasto tra la realtà selvaggia, soprattutto del Wald, e la realtà antropizzata. In egual misura, si analizzano ulteriori luoghi della Landschaft romantica, quali, le montagne, la grotta, il lago, sempre in relazione ai personaggi. L’ultimo capitolo mette in scena una panoramica spaziale contrastiva tra i due sistemi ricostruendo una geografia letteraria che denuncia sia semantizzazioni divergenti sulla base dell’estetica contingente, ma anche traits d’union che si mantengono e resistono nel tempo letterario e storico. La conclusione dimostra come la significazione del luogo ed il rapporto spazio-personaggio siano inestricabilmente influenzati dal sistema culturale di appartenenza, confermando, inoltre, i dettami dello spatial turn.
Ecocritica; Studi medievali; Romanticismo tedesco
VIEL, RICCARDO
BOSCO, Carmela Lorella Ausilia
IMPERIO, Olimpia
Università degli studi di Bari
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.14242/210876
Il codice NBN di questa tesi è URN:NBN:IT:UNIBA-210876