The contemporary fashion system, dominated by fast fashion and the characteristics of speed and obsolescence, seems to contrast with the concept of sustainability, today crucial for companies, institutions and consumers, all responsible actors for a more ethical and respectful future, from an environmental and social point of view. Although the challenges are complex, many companies are committed to developing sustainable products and to positively influence the system through innovation and dissemination. The research analyzes fashion as a complex system, which goes beyond production, and includes communication, consumer choices and alternative and circular options. The work examines the main critical issues of the sector to outline possible solutions. It studies cases of virtuous companies, with a focus on the Made in Italy that stand out for its ability to combine artisan tradition and innovation, enhancing the short supply chain and local skills. Significant examples include Ermenegildo Zegna, Rifò Lab and emerging brands that adopt innovative or upcycling strategies, proposing models in line with the needs of new generations. What emerges is the importance of a circular system that starts from design and ends with the management of end-of- life garments, for which companies and consumers are both responsible. Other relevant aspects that have emerged are: textile recovery, a historical Italian practice with great potential for the future; company archives, which through the conservation and reinterpretation of the past, offer inspiration for capsule collections, projects and a more conscious design, promoting quality and durability; the affirmation of second hand and vintage as increasingly popular options for consumers; the use of heritage in the strategies of some Italian luxury names, which demonstrates the central role of tradition for change; the importance of dissemination and training both towards the future generation of designers and towards consumers. A specific and in-depth study was conducted in collaboration with the OTB Group, focusing in particular on the Diesel brand, to analyze a brilliant example of a well-structured and diversified corporate sustainability strategy, which demonstrates how innovation and responsibility can guide the sector towards a more aware and responsible future.

Il sistema della moda contemporanea, dominato dalla fast fashion e dai caratteri di velocità e obsolescenza, sembra contrastare con il concetto di sostenibilità, oggi cruciale per aziende, istituzioni e consumatori, tutti attori responsabili per un futuro più etico e rispettoso dal punto di vista ambientale e sociale. Sebbene le sfide siano complesse, molte imprese si impegnano a sviluppare prodotti sostenibili e a influenzare positivamente il sistema attraverso innovazione e divulgazione. La ricerca analizza la moda come sistema complesso, che va oltre la produzione, e include comunicazione, preferenze dei consumatori e opzioni di consumo alternative e circolari. Il lavoro esamina le principali criticità del settore per arrivare a delineare possibili soluzioni, attraverso lo studio di casi di aziende virtuose, con un focus sul Made in Italy che si distingue per la capacità di coniugare tradizione artigianale e innovazione, valorizzando la filiera corta e le competenze locali. Esempi significativi includono Ermenegildo Zegna, Rifò Lab e brand emergenti che adottano strategie innovative o di upcycling, proponendo modelli in linea con le esigenze delle nuove generazioni. Ad emergere è l’importanza di un sistema circolare che parta dal design fino ad arrivare alla gestione dei capi a fine vita, di cui sono responsabili le aziende quanto i consumatori. Ulteriori aspetti rilevanti emersi sono: il recupero tessile, una pratica storica italiana con grande potenziale per il futuro; gli archivi aziendali, che attraverso la conservazione e reinterpretazione del passato, offrono ispirazione per capsule collection, progetti e un design più consapevole, promuovendo qualità e durevolezza; l’affermarsi del second hand e del vintage come opzioni sempre più apprezzate dei consumatori; l’utilizzo dell’heritage nelle strategie di alcuni nomi del lusso italiani, che dimostra il ruolo centrale della tradizione per il cambiamento; l’importanza della divulgazione e della formazione sia verso la futura generazione di designer, sia verso i consumatori. Uno studio specifico e approfondito è stato condotto in collaborazione con il Gruppo OTB, focalizzandosi in particolare sul brand Diesel, per analizzare un brillante esempio di strategia aziendale di sostenibilità ben strutturata e diversificata, che dimostra come l’innovazione e la responsabilità possano guidare il settore verso un futuro più consapevole e responsabile.

VALORIZZAZIONE DELL¿HERITAGE, CIRCOLARITÀ, VINTAGE E UPCYCLING.OPPORTUNITÀ PER LE AZIENDE PER UNA MODA PIÙ SOSTENIBILE

AUTORINO, SERENA
2025

Abstract

The contemporary fashion system, dominated by fast fashion and the characteristics of speed and obsolescence, seems to contrast with the concept of sustainability, today crucial for companies, institutions and consumers, all responsible actors for a more ethical and respectful future, from an environmental and social point of view. Although the challenges are complex, many companies are committed to developing sustainable products and to positively influence the system through innovation and dissemination. The research analyzes fashion as a complex system, which goes beyond production, and includes communication, consumer choices and alternative and circular options. The work examines the main critical issues of the sector to outline possible solutions. It studies cases of virtuous companies, with a focus on the Made in Italy that stand out for its ability to combine artisan tradition and innovation, enhancing the short supply chain and local skills. Significant examples include Ermenegildo Zegna, Rifò Lab and emerging brands that adopt innovative or upcycling strategies, proposing models in line with the needs of new generations. What emerges is the importance of a circular system that starts from design and ends with the management of end-of- life garments, for which companies and consumers are both responsible. Other relevant aspects that have emerged are: textile recovery, a historical Italian practice with great potential for the future; company archives, which through the conservation and reinterpretation of the past, offer inspiration for capsule collections, projects and a more conscious design, promoting quality and durability; the affirmation of second hand and vintage as increasingly popular options for consumers; the use of heritage in the strategies of some Italian luxury names, which demonstrates the central role of tradition for change; the importance of dissemination and training both towards the future generation of designers and towards consumers. A specific and in-depth study was conducted in collaboration with the OTB Group, focusing in particular on the Diesel brand, to analyze a brilliant example of a well-structured and diversified corporate sustainability strategy, which demonstrates how innovation and responsibility can guide the sector towards a more aware and responsible future.
4-giu-2025
Italiano
Il sistema della moda contemporanea, dominato dalla fast fashion e dai caratteri di velocità e obsolescenza, sembra contrastare con il concetto di sostenibilità, oggi cruciale per aziende, istituzioni e consumatori, tutti attori responsabili per un futuro più etico e rispettoso dal punto di vista ambientale e sociale. Sebbene le sfide siano complesse, molte imprese si impegnano a sviluppare prodotti sostenibili e a influenzare positivamente il sistema attraverso innovazione e divulgazione. La ricerca analizza la moda come sistema complesso, che va oltre la produzione, e include comunicazione, preferenze dei consumatori e opzioni di consumo alternative e circolari. Il lavoro esamina le principali criticità del settore per arrivare a delineare possibili soluzioni, attraverso lo studio di casi di aziende virtuose, con un focus sul Made in Italy che si distingue per la capacità di coniugare tradizione artigianale e innovazione, valorizzando la filiera corta e le competenze locali. Esempi significativi includono Ermenegildo Zegna, Rifò Lab e brand emergenti che adottano strategie innovative o di upcycling, proponendo modelli in linea con le esigenze delle nuove generazioni. Ad emergere è l’importanza di un sistema circolare che parta dal design fino ad arrivare alla gestione dei capi a fine vita, di cui sono responsabili le aziende quanto i consumatori. Ulteriori aspetti rilevanti emersi sono: il recupero tessile, una pratica storica italiana con grande potenziale per il futuro; gli archivi aziendali, che attraverso la conservazione e reinterpretazione del passato, offrono ispirazione per capsule collection, progetti e un design più consapevole, promuovendo qualità e durevolezza; l’affermarsi del second hand e del vintage come opzioni sempre più apprezzate dei consumatori; l’utilizzo dell’heritage nelle strategie di alcuni nomi del lusso italiani, che dimostra il ruolo centrale della tradizione per il cambiamento; l’importanza della divulgazione e della formazione sia verso la futura generazione di designer, sia verso i consumatori. Uno studio specifico e approfondito è stato condotto in collaborazione con il Gruppo OTB, focalizzandosi in particolare sul brand Diesel, per analizzare un brillante esempio di strategia aziendale di sostenibilità ben strutturata e diversificata, che dimostra come l’innovazione e la responsabilità possano guidare il settore verso un futuro più consapevole e responsabile.
SCARPELLINI, EMANUELA
GRILLO, PAOLO
Università degli Studi di Milano
via santa sofia, milano
442
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.14242/212282
Il codice NBN di questa tesi è URN:NBN:IT:UNIMI-212282