From the 4th century onwards, the labyrinth recedes from its most common iconographic form – which reappears in the 9th century - to survive as a lemma in Greek and Latin literary sources, in a metaphorical guise, expressing a sense of error and complication that symbolizes both sin and moral deviance. The emergence of Christianity by no means eliminates the need and consequent enjoyment of texts by pagan authors. Enormous is the debt that Christians owe to the classics. But the myth of the Minotaur, Theseus and Ariadne, connected to the ritual dance of the labyrinth, refers, in a cultural-historical context of the Christian sphere, to a deprecated form of evil manifestation. Numerous Greek and Latin literary sources mentioning the labyrinth are considered in this work: the term takes on a variety of meanings, often far removed from the values of the initially famous mythological tale. In the eastern world, where Christianity is pervasive, the labyrinth represents wandering in a heretical sense, while in the western world it is more conceived as a departure and deviation from the right path and therefore as a sinful condition, linked to a subterranean dimension, often related, by contrast, to salvific baptism. A conception of sin, of spiritual death, of wandering in the world. But only by passing through the labyrinth can one gain the salvific exit.
A partire dal IV secolo, il labirinto recede dalla più comune forma iconografica – che ricompare nel IX secolo - per sopravvivere come lemma nelle fonti letterarie greche e latine, in veste metaforica, ad esprimere un senso di errore e complicazione che simboleggia nel contempo il peccato e la devianza morale. L’affermazione del Cristianesimo non elimina affatto il bisogno e la conseguente fruizione di testi degli autori pagani. Enorme è il debito che i cristiani hanno verso i classici. Ma il mito del Minotauro, di Teseo e di Arianna, connesso alla danza rituale del labirinto, rimanda, in un contesto storico-culturale di ambito cristiano, ad una deprecata forma di manifestazione di malvagità. Vengono qui considerate numerose fonti letterarie greche e latine che menzionano il labirinto: il termine assume svariate accezioni, spesso anche lontane dalle valenze dell’iniziale famoso racconto mitologico. Nel mondo orientale, dove il cristianesimo è pervasivo, il labirinto rappresenta l’erranza in senso ereticale, mentre nel mondo occidentale esso è più concepito come allontanamento e devianza dalla retta via e dunque condizione peccaminosa, legata ad una dimensione sotterranea, in relazione spesso, per contrasto, con il battesimo salvifico. Una concezione di peccato, di morte spirituale, di cammino errante nel mondo. Ma solo attraversando il labirinto si può guadagnare l’uscita salvifica.
Poikiloi Labyrinthoi. Il labirinto nell'elaborazione culturale mediterranea d'Oriente e d'Occidente. IV-VII secolo.
RICCHIUTI, Paola
2025
Abstract
From the 4th century onwards, the labyrinth recedes from its most common iconographic form – which reappears in the 9th century - to survive as a lemma in Greek and Latin literary sources, in a metaphorical guise, expressing a sense of error and complication that symbolizes both sin and moral deviance. The emergence of Christianity by no means eliminates the need and consequent enjoyment of texts by pagan authors. Enormous is the debt that Christians owe to the classics. But the myth of the Minotaur, Theseus and Ariadne, connected to the ritual dance of the labyrinth, refers, in a cultural-historical context of the Christian sphere, to a deprecated form of evil manifestation. Numerous Greek and Latin literary sources mentioning the labyrinth are considered in this work: the term takes on a variety of meanings, often far removed from the values of the initially famous mythological tale. In the eastern world, where Christianity is pervasive, the labyrinth represents wandering in a heretical sense, while in the western world it is more conceived as a departure and deviation from the right path and therefore as a sinful condition, linked to a subterranean dimension, often related, by contrast, to salvific baptism. A conception of sin, of spiritual death, of wandering in the world. But only by passing through the labyrinth can one gain the salvific exit.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
PoikiloiLabyrinthoi.pdf
accesso aperto
Dimensione
3.83 MB
Formato
Adobe PDF
|
3.83 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in UNITESI sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.
https://hdl.handle.net/20.500.14242/212669
URN:NBN:IT:UNIBG-212669