This dissertation makes a study of the contacts between a few Chinese literati and Jesuits as well as the influence that Chinese literati’s social network exerted through their contacts with Jesuits in the late Ming Dynasty. About the Chinese literati’s social network, three important types of interpersonal relationships have been paid special attention to, which are: tongnian (同年, graduates of the imperial examination in the same year), shisheng (师生, master and disciple) and tongxiang (同乡, fellow townsmen). All these three types of interpersonal relationships were generated from, or at least somewhat related to the imperial examinations (keju, 科举), the basic link from which most of the Chinese intellectuals’ social relationships came from. As for the specific research figures, the dissertation deals with five Metropolitan Graduates in the two consecutive sessions of the year 1589 and 1592, i.e. Li Rihua (李日华, 1565-1635), Xie Zhaozhe (谢肇淛, 1567-1624), Feng Yingjing (冯应京, 1555-1606), Cao Yubian (曹于汴, 1558-1634) and Jiao Hong (焦竑, 1540-1619) since they represented four different types of attitudes towards Jesuits and western religion and culture, in the meantime, in their social network which played an important role in affecting their attitudes towards western learnings, all of the three types of interpersonal relationships tongnian, shisheng and tongxiang count a lot. Although the interpersonal relationships of the above five Metropolitan Graduates seemed to be independent of each other, in fact, they could be connected into a larger social network, which contains several other tongnian who belonged to the same sessions of 1589 and 1592 as well as some other literati who had frequent and close contacts with the Metropolitan Graduates of these two sessions. All the figures, directly or indirectly, had connections with each other mainly through the interpersonal relationships of tongnian, shisheng and tongxiang, thus forming an organic whole. This kind of officialdom interpersonal network in late Ming Dynasty represented by the group of Metropolitan Graduates in 1589 and 1592 brought both opportunities and challenges to the spread of Catholicism and other western learnings in China: those scholar-officials who held positive attitudes would influence the others in their interpersonal network and vice versa. Therefore, studying the contacts between Chinese scholar-officials and Jesuits especially under the framework of the former’s interpersonal network will definitely help understand better the cultural communication between China and the West during late Ming and early Qing dynasties, hence further provide reference significance for today's cultural exchanges between the two sides.

Questa tesi fa uno studio dei contatti tra alcuni funzionari letterati cinesi ed i gesuiti, ed anche l'influenza che la rete sociale dei funzionari letterati cinesi ha esercitato sui loro contatti con i gesuiti nella tarda Dinastia Ming. Per quanto riguarda la rete sociale dei funzionari letterati cinesi, ci sono tre categorie importanti di relazioni interpersonali che hanno ricevuto una particolare attenzione, loro sono: tongnian (同年, laureati dell’esame imperiale nello stesso anno), shisheng (师生, maestro e discepolo) e tongxiang (同乡, concittadini). Tutte queste tre categorie di relazioni interpersonali sono state derivate da, o almeno in qualche modo collegate agli esami imperiali (keju, 科举), il legame di base da cui provenivano la maggior parte delle relazioni sociali dei funzionari letterati cinesi. Per le figure di ricerca specifiche, la tesi tratta cinque Metropolitan Graduates nelle due sessioni consecutive dell'anno 1589 e 1592, i.e. Li Rihua (李日华, 1565-1635), Xie Zhaozhe (谢肇淛, 1567-1624), Feng Yingjing (冯应京, 1555-1606), Cao Yubian (曹于汴, 1558-1634) e Jiao Hong (焦竑, 1540-1619) poiché rappresentavano quattro diversi tipi di atteggiamenti nei confronti dei gesuiti e della religione e la cultura occidentali, nel frattempo, nella loro rete sociale che ha svolto un ruolo importante nell’influenzare i loro atteggiamenti verso gli studi occidentali, tutte le tre categorie di relazioni interpersonali tongnian, shisheng e tongxiang contano molto. Anche se le relazioni interpersonali dei cinque Metropolitan Graduates menzionati sopra sembravano essere indipendenti l'una dall'altra, infatti, potevano essere collegate con una rete sociale più grande, che contiene gli altri tongnian i quali appartenevano alle stesse sessioni di 1589 e 1592 ed alcuni letterati che avevano frequenti e stretti contatti con i Metropolitan Graduates di queste due sessioni. Tutte le figure, direttamente o indirettamente, avevano collegamenti tra loro principalmente attraverso le relazioni interpersonali di tongnian, shisheng e tongxiang, formando così il complesso organico. Questo tipo di rete interpersonale ufficiale nella tarda Dinastia Ming rappresentato dal gruppo di Metropolitan Graduates di 1589 e 1592 ha portato sia opportunità che sfide alla diffusione del cattolicesimo e degli altri studi occidentali in Cina: i funzionari letterati cinesi che avevano atteggiamenti positivi avrebbero influenzato gli altri nella loro rete interpersonale e vice versa. Di conseguenza, studiare i contatti tra i funzionari letterati cinesi ed i gesuiti, specialmente in base alla rete interpersonale, aiuterà senza dubbio a comprendere meglio la comunicazione culturale tra la Cina e l’Occidente durante le dinastie Ming e Qing, fornendo ulteriormente un significato di riferimento agli scambi culturali di oggi tra le due parti.

La Rete Sociale dei Metropolitan Graduates nelle Sessioni di 1589 e 1592, la Missione Gesuitica e l'Incontro Culturale Sino-Occidentale nella Tarda Dinastia Ming

HU, JIANWEN
2022

Abstract

This dissertation makes a study of the contacts between a few Chinese literati and Jesuits as well as the influence that Chinese literati’s social network exerted through their contacts with Jesuits in the late Ming Dynasty. About the Chinese literati’s social network, three important types of interpersonal relationships have been paid special attention to, which are: tongnian (同年, graduates of the imperial examination in the same year), shisheng (师生, master and disciple) and tongxiang (同乡, fellow townsmen). All these three types of interpersonal relationships were generated from, or at least somewhat related to the imperial examinations (keju, 科举), the basic link from which most of the Chinese intellectuals’ social relationships came from. As for the specific research figures, the dissertation deals with five Metropolitan Graduates in the two consecutive sessions of the year 1589 and 1592, i.e. Li Rihua (李日华, 1565-1635), Xie Zhaozhe (谢肇淛, 1567-1624), Feng Yingjing (冯应京, 1555-1606), Cao Yubian (曹于汴, 1558-1634) and Jiao Hong (焦竑, 1540-1619) since they represented four different types of attitudes towards Jesuits and western religion and culture, in the meantime, in their social network which played an important role in affecting their attitudes towards western learnings, all of the three types of interpersonal relationships tongnian, shisheng and tongxiang count a lot. Although the interpersonal relationships of the above five Metropolitan Graduates seemed to be independent of each other, in fact, they could be connected into a larger social network, which contains several other tongnian who belonged to the same sessions of 1589 and 1592 as well as some other literati who had frequent and close contacts with the Metropolitan Graduates of these two sessions. All the figures, directly or indirectly, had connections with each other mainly through the interpersonal relationships of tongnian, shisheng and tongxiang, thus forming an organic whole. This kind of officialdom interpersonal network in late Ming Dynasty represented by the group of Metropolitan Graduates in 1589 and 1592 brought both opportunities and challenges to the spread of Catholicism and other western learnings in China: those scholar-officials who held positive attitudes would influence the others in their interpersonal network and vice versa. Therefore, studying the contacts between Chinese scholar-officials and Jesuits especially under the framework of the former’s interpersonal network will definitely help understand better the cultural communication between China and the West during late Ming and early Qing dynasties, hence further provide reference significance for today's cultural exchanges between the two sides.
7-mar-2022
Inglese
Questa tesi fa uno studio dei contatti tra alcuni funzionari letterati cinesi ed i gesuiti, ed anche l'influenza che la rete sociale dei funzionari letterati cinesi ha esercitato sui loro contatti con i gesuiti nella tarda Dinastia Ming. Per quanto riguarda la rete sociale dei funzionari letterati cinesi, ci sono tre categorie importanti di relazioni interpersonali che hanno ricevuto una particolare attenzione, loro sono: tongnian (同年, laureati dell’esame imperiale nello stesso anno), shisheng (师生, maestro e discepolo) e tongxiang (同乡, concittadini). Tutte queste tre categorie di relazioni interpersonali sono state derivate da, o almeno in qualche modo collegate agli esami imperiali (keju, 科举), il legame di base da cui provenivano la maggior parte delle relazioni sociali dei funzionari letterati cinesi. Per le figure di ricerca specifiche, la tesi tratta cinque Metropolitan Graduates nelle due sessioni consecutive dell'anno 1589 e 1592, i.e. Li Rihua (李日华, 1565-1635), Xie Zhaozhe (谢肇淛, 1567-1624), Feng Yingjing (冯应京, 1555-1606), Cao Yubian (曹于汴, 1558-1634) e Jiao Hong (焦竑, 1540-1619) poiché rappresentavano quattro diversi tipi di atteggiamenti nei confronti dei gesuiti e della religione e la cultura occidentali, nel frattempo, nella loro rete sociale che ha svolto un ruolo importante nell’influenzare i loro atteggiamenti verso gli studi occidentali, tutte le tre categorie di relazioni interpersonali tongnian, shisheng e tongxiang contano molto. Anche se le relazioni interpersonali dei cinque Metropolitan Graduates menzionati sopra sembravano essere indipendenti l'una dall'altra, infatti, potevano essere collegate con una rete sociale più grande, che contiene gli altri tongnian i quali appartenevano alle stesse sessioni di 1589 e 1592 ed alcuni letterati che avevano frequenti e stretti contatti con i Metropolitan Graduates di queste due sessioni. Tutte le figure, direttamente o indirettamente, avevano collegamenti tra loro principalmente attraverso le relazioni interpersonali di tongnian, shisheng e tongxiang, formando così il complesso organico. Questo tipo di rete interpersonale ufficiale nella tarda Dinastia Ming rappresentato dal gruppo di Metropolitan Graduates di 1589 e 1592 ha portato sia opportunità che sfide alla diffusione del cattolicesimo e degli altri studi occidentali in Cina: i funzionari letterati cinesi che avevano atteggiamenti positivi avrebbero influenzato gli altri nella loro rete interpersonale e vice versa. Di conseguenza, studiare i contatti tra i funzionari letterati cinesi ed i gesuiti, specialmente in base alla rete interpersonale, aiuterà senza dubbio a comprendere meglio la comunicazione culturale tra la Cina e l’Occidente durante le dinastie Ming e Qing, fornendo ulteriormente un significato di riferimento agli scambi culturali di oggi tra le due parti.
ABBATTISTA, GUIDO
Università degli studi di Padova
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.14242/80047
Il codice NBN di questa tesi è URN:NBN:IT:UNIPD-80047