This thesis analyses different aspects of economic development in the post-Covid era, both at the local and European level, offering an exploration of the dynamics of regional digitalization, the impact of individual skills on labour market outcomes and the complex relationship between technology diffusion, poverty and inequality. It is structured in three chapters. The first investigates the regional impact of digitalization in the Emilia-Romagna region following the digital expansion caused by the Covid-19 pandemic. The Recovery and Resilience Plan allocated a budget for the implementation of a sustainable development project. However, digitalization in itself is not an enabling factor for development; its impact depends on the interaction with other crucial factors such as the institutional framework, human and organisational capital. Through the construction of digitalization and complementary factors indicators, cluster analysis and the poset methodology identify municipal areas where this synergy is strong or needs to be strengthened. Spatial spillovers emerge, driven by geographical proximity. The thesis proposes targeted policy recommendations, emphasising the need for customised strategies based on the impact factors recognised in the sensitivity analyses. The second study focuses on the labour market performance of young graduates, exploring the influence of individual skills. The research moves away from conventional ex-post competence measurements and takes an innovative approach. It uses a comprehensive dataset of individual student trajectories, constructing indicators of competencies based on performance in distinct teaching areas such as law, languages, mathematics, management and economics. The study reveals substantial variations in performance between the identified areas, offering insights into which skills are most rewarding. This approach not only improves understanding of the impact of individual competencies, but also validates the measurement methodology. The third study addresses the accelerating processes of technological diffusion and digitalization in the global economy, amplified by the Covid-19 pandemic. Recognising the ambiguous nature of technology diffusion, the thesis investigates the effects on poverty and inequality within households in seven European countries. Exploiting the EU-SILC database and using rif-regression methodology, the study analyses the influence of access to technology on poverty and inequality.

La tesi analizza diverse sfaccettature dello sviluppo economico nell'era post-Covid, sia a livello locale che europeo, offrendo un'esplorazione delle dinamiche di digitalizzazione regionali, dell'impatto delle competenze individuali sugli esiti del mercato del lavoro e della complessa relazione tra diffusione tecnologica, povertà e disuguaglianza. Essa è strutturata in tre capitoli. Il primo studio investiga l'impatto regionale della digitalizzazione nel territorio dell'Emilia-Romagna in seguito all'espansione digitale causata dalla pandemia di Covid-19. Il Piano di Ripresa e Resilienza ha allocato ingenti fondi per favorire questo processo. Tuttavia, la digitalizzazione di per sé non è un fattore abilitante per lo sviluppo; il suo impatto dipende dall'interazione con altri fattori cruciali come il quadro istituzionale, il capitale umano e organizzativo. Grazie alla costruzione di indicatori di digitalizzazione e fattori complementari, attraverso un'analisi cluster e la metodologia poset, si identificano le aree municipali in cui questa sinergia è solida o necessita di rafforzamento. Emergono spillovers spaziali, trainati dalla vicinanza geografica. La tesi propone raccomandazioni politiche mirate, sottolineando la necessità di strategie personalizzate basate sui fattori di impatto riconosciuti nelle analisi di sensibilità. Il secondo studio si concentra sulle performance nel mercato del lavoro dei giovani laureati, esplorando l'influenza delle competenze individuali. Allontanandosi dalle misurazioni convenzionali delle competenze ex-post, la ricerca adotta un approccio innovativo. Utilizza un set di dati completo sulle traiettorie individuali degli studenti, costruendo indicatori di competenze basati sulle performance in distinti ambiti di insegnamento come leggi, lingue, matematica, management e economia. Lo studio rivela variazioni sostanziali nelle performance tra i domini identificati, offrendo intuizioni in merito a quali competenze siano più gratificanti. Questo approccio non solo migliora la comprensione dell'impatto delle competenze individuali, ma convalida anche la metodologia di misurazione. Il terzo studio affronta l'accelerazione dei processi di diffusione tecnologica e digitalizzazione nell'economia globale, amplificati dalla pandemia da Covid-19. Riconoscendo la natura ambigua della diffusione tecnologica, la tesi indaga gli effetti sulla povertà e sull'ineguaglianza all'interno delle famiglie in sette paesi europei. Sfruttando il database EU-SILC e utilizzando la metodologia rif-regression, lo studio analizza l'influenza dell'accesso alla tecnologia sulle condizioni di povertà e disuguaglianza.

L'impatto sociale della digitalizzazione: evidenze su contesti locali ed europei

ZOLA, CLAUDIA
2024

Abstract

This thesis analyses different aspects of economic development in the post-Covid era, both at the local and European level, offering an exploration of the dynamics of regional digitalization, the impact of individual skills on labour market outcomes and the complex relationship between technology diffusion, poverty and inequality. It is structured in three chapters. The first investigates the regional impact of digitalization in the Emilia-Romagna region following the digital expansion caused by the Covid-19 pandemic. The Recovery and Resilience Plan allocated a budget for the implementation of a sustainable development project. However, digitalization in itself is not an enabling factor for development; its impact depends on the interaction with other crucial factors such as the institutional framework, human and organisational capital. Through the construction of digitalization and complementary factors indicators, cluster analysis and the poset methodology identify municipal areas where this synergy is strong or needs to be strengthened. Spatial spillovers emerge, driven by geographical proximity. The thesis proposes targeted policy recommendations, emphasising the need for customised strategies based on the impact factors recognised in the sensitivity analyses. The second study focuses on the labour market performance of young graduates, exploring the influence of individual skills. The research moves away from conventional ex-post competence measurements and takes an innovative approach. It uses a comprehensive dataset of individual student trajectories, constructing indicators of competencies based on performance in distinct teaching areas such as law, languages, mathematics, management and economics. The study reveals substantial variations in performance between the identified areas, offering insights into which skills are most rewarding. This approach not only improves understanding of the impact of individual competencies, but also validates the measurement methodology. The third study addresses the accelerating processes of technological diffusion and digitalization in the global economy, amplified by the Covid-19 pandemic. Recognising the ambiguous nature of technology diffusion, the thesis investigates the effects on poverty and inequality within households in seven European countries. Exploiting the EU-SILC database and using rif-regression methodology, the study analyses the influence of access to technology on poverty and inequality.
11-mag-2024
Inglese
La tesi analizza diverse sfaccettature dello sviluppo economico nell'era post-Covid, sia a livello locale che europeo, offrendo un'esplorazione delle dinamiche di digitalizzazione regionali, dell'impatto delle competenze individuali sugli esiti del mercato del lavoro e della complessa relazione tra diffusione tecnologica, povertà e disuguaglianza. Essa è strutturata in tre capitoli. Il primo studio investiga l'impatto regionale della digitalizzazione nel territorio dell'Emilia-Romagna in seguito all'espansione digitale causata dalla pandemia di Covid-19. Il Piano di Ripresa e Resilienza ha allocato ingenti fondi per favorire questo processo. Tuttavia, la digitalizzazione di per sé non è un fattore abilitante per lo sviluppo; il suo impatto dipende dall'interazione con altri fattori cruciali come il quadro istituzionale, il capitale umano e organizzativo. Grazie alla costruzione di indicatori di digitalizzazione e fattori complementari, attraverso un'analisi cluster e la metodologia poset, si identificano le aree municipali in cui questa sinergia è solida o necessita di rafforzamento. Emergono spillovers spaziali, trainati dalla vicinanza geografica. La tesi propone raccomandazioni politiche mirate, sottolineando la necessità di strategie personalizzate basate sui fattori di impatto riconosciuti nelle analisi di sensibilità. Il secondo studio si concentra sulle performance nel mercato del lavoro dei giovani laureati, esplorando l'influenza delle competenze individuali. Allontanandosi dalle misurazioni convenzionali delle competenze ex-post, la ricerca adotta un approccio innovativo. Utilizza un set di dati completo sulle traiettorie individuali degli studenti, costruendo indicatori di competenze basati sulle performance in distinti ambiti di insegnamento come leggi, lingue, matematica, management e economia. Lo studio rivela variazioni sostanziali nelle performance tra i domini identificati, offrendo intuizioni in merito a quali competenze siano più gratificanti. Questo approccio non solo migliora la comprensione dell'impatto delle competenze individuali, ma convalida anche la metodologia di misurazione. Il terzo studio affronta l'accelerazione dei processi di diffusione tecnologica e digitalizzazione nell'economia globale, amplificati dalla pandemia da Covid-19. Riconoscendo la natura ambigua della diffusione tecnologica, la tesi indaga gli effetti sulla povertà e sull'ineguaglianza all'interno delle famiglie in sette paesi europei. Sfruttando il database EU-SILC e utilizzando la metodologia rif-regression, lo studio analizza l'influenza dell'accesso alla tecnologia sulle condizioni di povertà e disuguaglianza.
Digitalizzazione; Competenze; Diffusione ICT; Disuguaglianza; Mercato del lavoro
GALLO, GIOVANNI
BALDINI, Massimo
CURZI, Ylenia
Università degli studi di Modena e Reggio Emilia
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.14242/80540
Il codice NBN di questa tesi è URN:NBN:IT:UNIMORE-80540