The automotive industry is undergoing significant internal changes that are completely reshaping the structure of the global supply chain, driven by the emergence of influential players capable of effectively addressing critical environmental, economic and social challenges. A comprehensive analysis of the automotive industry as a whole is a challenge due to the complexity of the underlying mechanisms. The automotive industry has a complex global structure with the capacity to produce 82.7 million vehicles in 2021. The automotive production chain relies on a network of small and medium-sized enterprises (SMEs) that supply key components and is significantly affected by transformational changes in the sector, such as the introduction of innovative processes (e.g. vehicle electrification), the growing importance of emerging markets and socio-political influences. This study aims to analyse the impact of major economic shocks on the automotive sector using a comprehensive network analysis. Specifically, it examines the changes in skills and workforce requirements as a result of the major adjustments taking place in the sector. The sustainability of the production chain and the economic future of entire production areas, which once played a central role in the automotive production process, depend on the development of competent human capital. Therefore, in the Chapter 1 of this thesis, a network analysis of the structure of the global value chain in the automotive sector is carried out. The aim is to identify the modern geographical boundaries of the production chain. The study objectively examines the key economic sectors in the production process and outlines the function of the leading global manufacturers in the chain. The Chapter 2 presents a network analysis focusing on Emilia-Romagna, identifying key characteristics of the local sector. This section introduces the following two chapters, which focus on examining the main determinants of employment in the automotive industry in the Emilia-Romagna region. These chapters also provide a detailed description of the skills required by workers in the sector. By analyzing the mandatory notifications from the Emilia-Romagna region, Chapter 3 examines the evolution of skills requirements in the sector and identifies the most in-demand occupations. The aim is to define the sector's needs at regional level in the light of the current challenges in terms of vehicle digitalization and electrification. Finally, Chapter 4 examines the relationship between education and employment in the automotive sector. This chapter aims to identify and define competences which higher education may provide to employees prior to entering employment. The use of higher education for the training of human capital can be an important measure for companies to cope with the global processes of digitalization and innovation that the industry is currently undergoing.
L'industria automotive sta attraversando un periodo di profondi cambiamenti interni che stanno radicalmente modificando la struttura della filiera produttiva globale con l’ingresso di nuovi e influenti player capaci di affrontare le principali sfide ambientali, economiche e sociali. Dati i complessi meccanismi in gioco, analizzare in maniera completa ed esauriente l'intera struttura dell'industria automotive è assai complicato. Dal lato della produzione finale, il settore automobilistico dispone di una complessa struttura globale capace di produrre ben 82,7 milioni di autoveicoli soltanto nel 2021. La catena produttiva si fonda però su una fitta rete di piccole e medie imprese che fornisce componenti chiave per la produzione di automobili e che è oggi fortemente influenzata dagli enormi cambiamenti che stanno trasformando radicalmente il settore con il diffondersi di processi innovativi, come l'elettrificazione dei veicoli, e con la trasformazione del contesto sociopolitico ed il ruolo sempre più crescente giocato dai mercati emergenti. L'obiettivo della tesi è quindi indagare, attraverso una complessa analisi di rete, l'impatto di importanti shock economici sul settore automobilistico, analizzando in particolare come la domanda di competenze e di lavoratori è cambiata in seguito ai profondi processi di cambiamento che il settore sta attraversando. Dalla formazione di capitale umano competente deriva la sostenibilità della catena produttiva ed il futuro economico di intere aree produttive, che hanno in passato giocato un ruolo fondamentale nel processo di produzione degli autoveicoli. Date queste premesse, al fine di determinare i moderni confini geografici della catena produttiva, il primo capitolo della tesi si propone attraverso l'analisi di network di esaminare la struttura delle catene globali del valore per il settore automotive. In questo senso, lo studio indaga le aree economiche principalmente coinvolte nel processo produttivo e definisce il ruolo che i principali produttori globali svolgono all'interno della filiera produttiva. Nel secondo capitolo, l'analisi di network viene svolta limitamene al contesto emiliano-romagnolo, identificando le principali caratteristiche del settore nella regione. Questa sezione introduce i due capitoli successivi, che analizzano in particolare le principali determinanti dell'occupazione nel settore automobilistico della regione Emilia-Romagna ed indagano le competenze richieste ai lavoratori assunti nel settore. Attraverso l'utilizzo e l'analisi delle comunicazioni obbligatorie della regione Emilia-Romagna, il capitolo 3 analizza l'evoluzione della domanda di competenze all'interno del settore identificando le occupazione che sono oggi più richieste. Il fine dell'analisi è così definire le necessità del settore a livello regionale per risponde alle nuove sfide in materia di digitalizzazione e di elettrificazione dei veicoli. Per concludere, il capitolo 4 esamina il rapporto tra istruzione ed occupazione all'interno dell'industria automobilistica. L'obiettivo del capitolo è identificare e definire le competenze che l'istruzione terziaria può dare ai lavoratori che si accingono ad entrare all'interno del settore. La formazione di capitale umano attraverso le università può rappresentare un elemento fondamentale per le imprese per affrontare il processo di digitalizzazione e di innovazione che il settore ha ormai intrapreso a livello globale.
Formare le competenze nel settore automotive tra tradizioni, shock e innovazioni
CARUSO, GIUSEPPE
2024
Abstract
The automotive industry is undergoing significant internal changes that are completely reshaping the structure of the global supply chain, driven by the emergence of influential players capable of effectively addressing critical environmental, economic and social challenges. A comprehensive analysis of the automotive industry as a whole is a challenge due to the complexity of the underlying mechanisms. The automotive industry has a complex global structure with the capacity to produce 82.7 million vehicles in 2021. The automotive production chain relies on a network of small and medium-sized enterprises (SMEs) that supply key components and is significantly affected by transformational changes in the sector, such as the introduction of innovative processes (e.g. vehicle electrification), the growing importance of emerging markets and socio-political influences. This study aims to analyse the impact of major economic shocks on the automotive sector using a comprehensive network analysis. Specifically, it examines the changes in skills and workforce requirements as a result of the major adjustments taking place in the sector. The sustainability of the production chain and the economic future of entire production areas, which once played a central role in the automotive production process, depend on the development of competent human capital. Therefore, in the Chapter 1 of this thesis, a network analysis of the structure of the global value chain in the automotive sector is carried out. The aim is to identify the modern geographical boundaries of the production chain. The study objectively examines the key economic sectors in the production process and outlines the function of the leading global manufacturers in the chain. The Chapter 2 presents a network analysis focusing on Emilia-Romagna, identifying key characteristics of the local sector. This section introduces the following two chapters, which focus on examining the main determinants of employment in the automotive industry in the Emilia-Romagna region. These chapters also provide a detailed description of the skills required by workers in the sector. By analyzing the mandatory notifications from the Emilia-Romagna region, Chapter 3 examines the evolution of skills requirements in the sector and identifies the most in-demand occupations. The aim is to define the sector's needs at regional level in the light of the current challenges in terms of vehicle digitalization and electrification. Finally, Chapter 4 examines the relationship between education and employment in the automotive sector. This chapter aims to identify and define competences which higher education may provide to employees prior to entering employment. The use of higher education for the training of human capital can be an important measure for companies to cope with the global processes of digitalization and innovation that the industry is currently undergoing.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Tesi definitiva Caruso Giuseppe.pdf
accesso aperto
Dimensione
14.91 MB
Formato
Adobe PDF
|
14.91 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in UNITESI sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.
https://hdl.handle.net/20.500.14242/80577
URN:NBN:IT:UNIMORE-80577