Space has been for long time neglected in management theories. Despite the fact work organizations are made by the arrangement of space and working lives are made and lived through these spaces (Halford, 2008), only recently the concepts of ‘place’ and ‘space’ have been brought back into organization theory (Kornberger and Clegg, 2004). In the latest years, researchers (Mukherjee 2017) have noticed how we assist at the same time at the collapse and at the expansion of (organizational) space through new technologies: workers increasingly loose a “physical office” but, at the same time, interact with technological artefacts which expand their organizational space, transcending the limits of their physical bodies. This tension between collapse and expansion can be considered indicative of the limits of the topographic approach to the concept of organizational space and may raise the question if the digitalization of work is creating a new type of organizational space or if it enriches the technical choices for the implementation of the actions in the process of actions and decisions which constitutes the organization. The research moves from the analysis of the most recent and relevant contributions to the definition and analysis of organizational space and points to the systematization of these contributions according to the three possible epistemological approaches to organization as defined by Maggi (1996) and used by Albano, Curzi, Fabbri (2017) – system-centered, actor-centered and process-centered. This systematization leads to a typology of organizational space, where organizational space definition and methods for acting upon it are sketched in accordance to the three epistemological postures. This exercise is preliminary to the definition of a conceptual framework for understanding how organizational space is impacted by digitalization processes and which of the three epistemological postures seams to provide an approach to organizational space resisting to the challenges posed by digitalization processes.
Lo spazio é stato a lungo trascurato nelle teorie organizzative. Nonostante sia evidente che le organizzazioni siano costituite anche da accordi per la gestione degli spazio di lavoro e che le vite lavorative si sviluppino attraversando questi spazi (Halford, 2008), solo recentemente i concetti di “luogo” e “spazio” sono riapparsi nella teoria delle organizzazioni (Kornberger and Clegg, 2004). Negli ultimi anni i ricercatori (Mukherjee 2017) hanno evidenziato come assistiamo contemporaneamente al crollo ed all’espansione dello spazio (organizzativo) a causa delle nuove tecnologie: i lavoratori e le lavoratrici sempre più spesso perdono un “ufficio fisico” mentre, contemporaneamente, interagiscono con artefatti tecnologici che di fatto espandono lo spazio organizzativo a loro disposizione, trascendendo i limiti dei loro corpi fisici. Questa tensione tra crollo ed espansione si può considerare indicativa dei limiti dell’approccio topografico al concetto di spazio organizzativo e rende lecita la domanda se la digitalizzazione dei processi di lavoro porti alla creazione di nuove tipologie di spazi organizzativi oppure semplicemente arricchisca le scelte tecniche per l’implementazione delle azioni nell’ambito del processo di azioni e decisione che costituisce l’organizzazione. La presente ricerca muove dall’analisi dei contributi più recenti e rilevanti alla definizione ed all’analisi dello spazio organizzativo con l’obiettivo di sistematizzare questi contributi in relazione alla loro possibile appartenenza alle tre concezioni dell’organizzazione come definite da Maggi (1996) ed utilizzati da Albano, Curzi, Fabbri (2017): la concezione che vede l’organizzazione come un sistema predeterminato rispetto agli attori (system centred), la concezione che vede l’organizzazione come “entità emergente e imprevista” (actor centred) e la concezione processuale che vede l’organizzazione come «processo di azioni e decisioni». Questa sistematizzazione consente di definire una tipologia dello spazio organizzativo, in cui le definizioni di spazio organizzativo ed i metodi di intervento sullo spazio organizzativo sono descritti in accordo alle tre posture epistemologiche. Questo esercizio è preliminare alla definizione di un framework concettuale che aiuti a comprendere in che modo lo spazio organizzativo subisce l’impatto dei processi di digitalizzazione equale delle tre posture epistemologiche sembri offrire un approccio allo spazio organizzativo capace di resistere alle sfide poste dai processi di digitalizzazione.
I luoghi dell’organizzazione al di là dello spazio organizzativo
DE MICHELI, BARBARA
2020
Abstract
Space has been for long time neglected in management theories. Despite the fact work organizations are made by the arrangement of space and working lives are made and lived through these spaces (Halford, 2008), only recently the concepts of ‘place’ and ‘space’ have been brought back into organization theory (Kornberger and Clegg, 2004). In the latest years, researchers (Mukherjee 2017) have noticed how we assist at the same time at the collapse and at the expansion of (organizational) space through new technologies: workers increasingly loose a “physical office” but, at the same time, interact with technological artefacts which expand their organizational space, transcending the limits of their physical bodies. This tension between collapse and expansion can be considered indicative of the limits of the topographic approach to the concept of organizational space and may raise the question if the digitalization of work is creating a new type of organizational space or if it enriches the technical choices for the implementation of the actions in the process of actions and decisions which constitutes the organization. The research moves from the analysis of the most recent and relevant contributions to the definition and analysis of organizational space and points to the systematization of these contributions according to the three possible epistemological approaches to organization as defined by Maggi (1996) and used by Albano, Curzi, Fabbri (2017) – system-centered, actor-centered and process-centered. This systematization leads to a typology of organizational space, where organizational space definition and methods for acting upon it are sketched in accordance to the three epistemological postures. This exercise is preliminary to the definition of a conceptual framework for understanding how organizational space is impacted by digitalization processes and which of the three epistemological postures seams to provide an approach to organizational space resisting to the challenges posed by digitalization processes.File | Dimensione | Formato | |
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https://hdl.handle.net/20.500.14242/80623
URN:NBN:IT:UNIMORE-80623