The PhD thesis consists in a reconstruction of the different phases of the decoration of the ambulatory of the Sanctuary of Santa Maria dei Miracoli presso San Celso (between 1540 and 1566) through the examination of works, documents and bibliography. The first part is dedicated to the Sanctuary as a whole, and consists of: a chapter that analyzes the art historiography from the end of the Sixteenth century to today; three appendices, respectively dedicated to the guides (of the Sanctuary and of Milan), the visual fortune and the "fabbricieri" (the Sanctuary holders). The second part is dedicated to the phases of the decoration of the ambulatory and consist of: a chapter that analyzes in chronological order the making of the decoration (with digressions on the period prior to 1540 and next to 1566, in particular on the Borromaic period and on the nineteenth-century restorations); a entry for each work (altar piece) or decorative intervention (stuccoes and frescoes). The thesis is accompanied by a substantial array of images (largely derived from a photo campaign thanks to the instrumentation made available by the Department), a rich document summary and a bibliography.
La tesi di dottorato affronta la ricostruzione del cantiere decorativo del deambulatorio del Santuario di Santa Maria dei Miracoli presso San Celso, tra il 1540 e il 1566 circa, attraverso l'esame delle opere, dei documenti e della bibliografia. La prima parte è dedicata al Santuario nel suo complesso ed è costituita da un capitolo che analizza la storiografia artistica dalla fine del Cinquecento ad oggi, e da tre appendici, rispettivamente dedicate alla guidistica, alla fortuna visiva e ai fabbricieri. La seconda parte è dedicata al cantiere decorativo del deambulatorio ed è costituita da un capitolo che analizza in ordine cronologico l'intero sviluppo del cantiere (con aperture sul periodo precedente il 1540 e successivo il 1566, in particolare sull'epoca borromaica e sui restauri ottocenteschi) e da schede specifiche per ogni opera (pala d'altare) o intervento (stucchi e affreschi). La tesi è corredata da un consistente apparato di immagini (in larga parte derivate da una campagna fotografica realizzata grazie alla strumentazione messa a disposizione dal Dipartimento), da un ricco regesto dei documenti e dalla bibliografia.
IL CANTIERE DEL DEAMBULATORIO DEL SANTUARIO DI SANTA MARIA DEI MIRACOLI PRESSO SAN CELSO A MILANO
GIANI, FEDERICO MARIA
2017
Abstract
The PhD thesis consists in a reconstruction of the different phases of the decoration of the ambulatory of the Sanctuary of Santa Maria dei Miracoli presso San Celso (between 1540 and 1566) through the examination of works, documents and bibliography. The first part is dedicated to the Sanctuary as a whole, and consists of: a chapter that analyzes the art historiography from the end of the Sixteenth century to today; three appendices, respectively dedicated to the guides (of the Sanctuary and of Milan), the visual fortune and the "fabbricieri" (the Sanctuary holders). The second part is dedicated to the phases of the decoration of the ambulatory and consist of: a chapter that analyzes in chronological order the making of the decoration (with digressions on the period prior to 1540 and next to 1566, in particular on the Borromaic period and on the nineteenth-century restorations); a entry for each work (altar piece) or decorative intervention (stuccoes and frescoes). The thesis is accompanied by a substantial array of images (largely derived from a photo campaign thanks to the instrumentation made available by the Department), a rich document summary and a bibliography.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
phd_unimi_R10120.pdf
Open Access dal 30/09/2018
Dimensione
35.48 MB
Formato
Adobe PDF
|
35.48 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in UNITESI sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.
https://hdl.handle.net/20.500.14242/81194
URN:NBN:IT:UNIMI-81194