Language, whether spoken or signed, is intrinsically connected to the community that uses it: both are mutually constructed and influenced. This relationship is particularly complex in the case of sign languages, which develop within often invisible communities—lacking territorial connotation and subject to prejudice, stereotypes, and linguistic deprivation. This thesis explores Italian Sign Language (LIS) through the analysis of sequentiality and simultaneity phenomena, with the aim of highlighting the structural peculiarities of the signed linguistic system. An annotation methodology was developed to detect the activity of manual and bodily articulators, applied according to three segmentation criteria: Hands LIN-H, Any LIN-A, and Time LIN-T. Hands LIN-H (manual linearity) tracked the activation and modification of manual articulators only; Any LIN-A (linearity of any articulator) tracked the activation and modification of both bodily and manual articulators; and Time LIN-T (temporal linearity) followed a predefined time-based segmentation. Using this methodology, four videos of spontaneous LIS were analyzed, differing in text type (monologues and dialogues) and context (in-person and remote). The thesis is structured into three parts: a theoretical section, which frames the relationship between language and community, particularly focusing on the concepts of iconicity and arbitrariness; a methodological section, which describes the process of data collection and coding; and an analytical section, which presents the qualitative and quantitative results of the segmentations along with their discussion. The comparison among the three segmentation methods revealed that Any (LIN-A) provides the most accurate linguistic representation, both qualitatively and quantitatively. It identified a greater number of segments and signifiers and was able to capture phenomena that were not observable with the other segmentation methods. The analysis identified thirteen types of segments, grouped into two macro-categories: linear segments (two types) and simultaneous segments (eleven types). Simultaneity was found to be predominant across all texts, and within the segment sequences, variations in the number of signifiers and the redistribution of active articulators were observed. The results offer a rich and detailed understanding of the structure of the analyzed texts and the architecture of Italian Sign Language (LIS).
La lingua, sia essa parlata o segnata, è intrinsecamente legata alla comunità che la utilizza: entrambe si costruiscono e si influenzano reciprocamente. Questo legame è particolarmente complesso nel caso delle lingue dei segni, che si sviluppano all’interno di comunità spesso invisibili, prive di connotazione territoriale e soggette a pregiudizi, stereotipi e fenomeni di deprivazione linguistica. La presente tesi esplora la lingua dei segni italiana (LIS) attraverso l’analisi dei fenomeni di sequenzialità e simultaneità, con l’obiettivo di evidenziare le peculiarità strutturali del sistema linguistico segnato. È stata sviluppata una metodologia di annotazione capace di rilevare l’attività degli articolatori manuali e corporei, applicata seguendo tre criteri di segmentazione (Hands LIN-H, Any LIN-A, Time LIN-T). La Hands LIN-H, linearità delle mani, seguiva l’attivazione e modifiche dei soli articolatori manuali; Any LIN-A, linearità di un qualsiasi articolatore, seguiva l’attivazione e modifiche di articolatori sia corporei che manuali; e Time LIN-T, linearità delle unità di tempo, seguiva una scansione temporale prestabilita. Attraverso tale metodologia sono stati analizzati quattro video di segnato spontaneo in LIS, diversi per tipologia testuale (monologhi e dialoghi) e per contesto (in presenza e da remoto). La tesi si articola in tre parti: una teorica, che inquadra il rapporto tra lingua e comunità in particolare per i concetti di iconicità e arbitrarietà; una metodologica, che descrive il processo di raccolta e codifica dei dati; e una analitica, che presenta i risultati qualitativi e quantitativi delle segmentazioni e relativa discussione. Dal confronto tra le tre segmentazioni si è visto che la Any (LIN-A) restituisce un quadro linguistico più fedele sia dal punto di vista qualitativo, che quantitativo in quanto ha individuato un numero maggiore di segmenti e di significanti e si è dimostrata capace di cogliere fenomeni che non era possibile vedere con le altre segmentazioni. L’analisi ha individuato tredici tipi di segmento distinguendo due macrocategorie: i segmenti lineari (due tipologie) e i segmenti simultanei (undici tipologie). L’uso della simultaneità è risultato essere preponderante in tutti i testi, e nelle sequenze di segmenti si è potuto osservare l’avvicendamento nelle costruzioni di variazioni nel numero di significanti e la ridistribuzione degli articolatori attivi. I risultati ottenuti hanno fornito un quadro ricco e articolato sulla struttura dei testi analizzati e sull’architettura della lingua dei segni italiana (LIS).
Sequenzialità e simultaneità nella LIS. Dagli articolatori ai significanti
DI RENZO, ALESSIO
2025
Abstract
Language, whether spoken or signed, is intrinsically connected to the community that uses it: both are mutually constructed and influenced. This relationship is particularly complex in the case of sign languages, which develop within often invisible communities—lacking territorial connotation and subject to prejudice, stereotypes, and linguistic deprivation. This thesis explores Italian Sign Language (LIS) through the analysis of sequentiality and simultaneity phenomena, with the aim of highlighting the structural peculiarities of the signed linguistic system. An annotation methodology was developed to detect the activity of manual and bodily articulators, applied according to three segmentation criteria: Hands LIN-H, Any LIN-A, and Time LIN-T. Hands LIN-H (manual linearity) tracked the activation and modification of manual articulators only; Any LIN-A (linearity of any articulator) tracked the activation and modification of both bodily and manual articulators; and Time LIN-T (temporal linearity) followed a predefined time-based segmentation. Using this methodology, four videos of spontaneous LIS were analyzed, differing in text type (monologues and dialogues) and context (in-person and remote). The thesis is structured into three parts: a theoretical section, which frames the relationship between language and community, particularly focusing on the concepts of iconicity and arbitrariness; a methodological section, which describes the process of data collection and coding; and an analytical section, which presents the qualitative and quantitative results of the segmentations along with their discussion. The comparison among the three segmentation methods revealed that Any (LIN-A) provides the most accurate linguistic representation, both qualitatively and quantitatively. It identified a greater number of segments and signifiers and was able to capture phenomena that were not observable with the other segmentation methods. The analysis identified thirteen types of segments, grouped into two macro-categories: linear segments (two types) and simultaneous segments (eleven types). Simultaneity was found to be predominant across all texts, and within the segment sequences, variations in the number of signifiers and the redistribution of active articulators were observed. The results offer a rich and detailed understanding of the structure of the analyzed texts and the architecture of Italian Sign Language (LIS).| File | Dimensione | Formato | |
|---|---|---|---|
|
Tesi_dottorato_DiRenzo.pdf
accesso aperto
Licenza:
Tutti i diritti riservati
Dimensione
83.78 MB
Formato
Adobe PDF
|
83.78 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in UNITESI sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.
https://hdl.handle.net/20.500.14242/304321
URN:NBN:IT:UNIROMA1-304321